Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 02-Οκτ-2021 08:57

    Ποιοι εφοπλιστές είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι του 2021

    Ποιοι εφοπλιστές είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι του 2021
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    "Αστρονομικά" είναι τα κέρδη που αποκομίζουν οι πλοιοκτήτες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στους κλάδους μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων τους τελευταίους μήνες, με τους αναλυτές να προβλέπουν συνέχιση του ράλι τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

    Στο μεν ξηρό φορτίο, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index, έχει "εκτοξευτεί" σε υψηλό 13 ετών και τα κέρδη είναι σημαντικά σε όλα τα μεγέθη πλοίων. Τα μεγάλα πλοία, τύπου capesize, κερδίζουν κατά μέσο όρο –στη spot αγορά– 75.190 δολάρια την ημέρα και τα μικρότερα panamaxes 35.929 δολάρια ημερησίως (στοιχεία για 1 Οκτωβρίου).

    Οι αναλυτές εντοπίζουν ορισμένα ανησυχητικά σημάδια επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας –η οποία είναι και ο καταλύτης του κλάδου– που ενδεχομένως να επηρεάσουν τα ναύλα σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Ωστόσο, η αγορά εκτιμάται ότι θα παραμείνει σε ανοδική τροχιά βραχυπρόθεσμα, με στήριξη από τα προβλήματα στην εφοδιαστική –όπως η πρόσφατη συμφόρηση στην Κίνα– τις υψηλές εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και τις ιδιαίτερα ικανοποιητικές εισαγωγές άνθρακα.

    Στα containerships, τα ναύλα σπάνε ρεκόρ εβδομάδα με την εβδομάδα και όλες οι εκτιμήσεις δείχνουν πως η αγορά θα παραμείνει ισχυρή τουλάχιστον μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2022. Μεγάλα containerships, χωρητικότητας 8.500 TEUs, κέρδιζαν στις 24 Σεπτεμβρίου 129.000 δολάρια την ημέρα, όταν στις 10 Σεπτεμβρίου αποκόμιζαν 125.000 δολάρια ημερησίως για ναυλώσεις ενός έτους, σύμφωνα με τον οίκο Harper Petersen. Ενδεικτική είναι η συμφωνία που "σφράγισε" η Euroseas του Αριστείδη Πίττα. Ειδικότερα, εξασφάλισε ναύλωση, διάρκειας 2-3 μηνών, για το "Synergy Oakland", χωρητικότητας 4.250 TEUs και κατασκευής 2009, έναντι περίπου 200.000 δολαρίων την ημέρα.

    Αυτή η ανοδική πορεία των ναύλων συμπαρασύρει και τις αξίες των πλοίων, με αποτέλεσμα να συνάπτονται συμφωνίες αγοραπωλησιών σε άνευ προηγουμένου επίπεδα. Όπως επεσήμαναν πρόσφατα οι αναλυτές του οίκου Braemar, η ναυτιλιακή από τη Σιγκαπούρη OM Maritime φέρεται να αγόρασε το πλοίο "Cape Chronos", χωρητικότητας 6.969 TEUs και κατασκευής 2009, έναντι 132,5 εκατ. δολαρίων. To εν λόγω πλοίο ανήκει στην Cape Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Ανδριανόπουλου, η οποία διαχειρίζεται 12 βαπόρια.

    Οι πρωταγωνιστές

    Αυτή η συγκυρία ευνοεί φυσικά και τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στους δύο κλάδους. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι "Greeks" ελέγχουν το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

    Σε αυτό το πλαίσιο, το Capital.gr καταγράφει το top-10 των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι διαθέτουν τους μεγαλύτερους στόλους, βάσει αριθμού πλοίων, σε κάθε έναν από τους δύο κλάδους, με τη συμβολή του τελευταίου report της ναυτιλιακής πύλης Marine Information Services.

    Τα bulk carriers

    Στο μεν ξηρό φορτίο, στην πρώτη θέση κατατάσσεται η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά, η οποία διαχειρίζεται 128 bulk carriers. H εταιρεία απέκτησε στη διάρκεια του έτους, σύμφωνα με τη VesselsValue, συνολικά εννέα πλοία, καταβάλλοντας 186 εκατ. δολάρια.

    Ακολουθεί ο όμιλος Navios της Αγγελικής Φράγκου, με στόλο 83 bulk carriers. Πρόσφατα έγινε γνωστή η συγχώνευση των εταιρειών Navios Maritime Partners και Navios Maritime Acquisition, η οποία δημιούργησε τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή στη Wall Street, βάσει μεγέθους στόλου. Ο όμιλος έχει σημαντική παρουσία σε δεξαμενόπλοια και containerships, ενώ καταγράφει έντονη δραστηριότητα στο πεδίο των ναυπηγήσεων και των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων.

    Συνολικά 53 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου φέρεται πως ελέγχει ο όμιλος Λασκαρίδη (Laskaridis Shipping). Ο Πάνος Λασκαρίδης βρέθηκε στο επίκεντρο τους προηγούμενους μήνες, μετά από δηλώσεις του σε δίκτυο δημοσιογράφων, τις οποίες ακολούθησε η παραίτησή του από το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Ο ναυτιλιακός όμιλος δραστηριοποιείται, επίσης, στα δεξαμενόπλοια, ενώ διαθέτει στόλο πλοίων - ψυγείων (reefers).

    Έπεται ο βραχίονας ξηρού φορτίου του ομίλου Αγγελικούση, η Maran Dry, με στόλο 51 πλοίων. Στα ηνία του κορυφαίου εφοπλιστικού ομίλου, ο οποίος δραστηριοποιείται ακόμη σε tankers και LNG carriers, βρίσκεται η Μαρία Αγγελικούση. Σημειώνεται ότι η πλειοψηφία των πλοίων της ναυτιλιακής είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.

    Τον ίδιο αριθμό bulk carriers –51– φέρεται να διαχειρίζεται και η TMS/Cardiff του Γιώργου Οικονόμου. Ο όμιλος του εφοπλιστή συνδέθηκε εσχάτως με την αγορά δύο μεγάλων bulk carriers (capesize), τα οποία κόστισαν περίπου 75 εκατ. δολάρια, συμμετέχοντας, έτσι, στην αγορά μεταχειρισμένων, η οποία έχει πάρει "φωτιά" από την αρχή του έτους.

    Τα containerships

    Στα containerships, ο μεγαλύτερος στόλος είναι αυτός της Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, με 81 πλοία αυτού του τύπου. Η ναυτιλιακή έκανε άνοιγμα στο ξηρό φορτίο φέτος, ενώ συνολικά από την αρχή του χρόνου έχει αγοράσει 39 πλοία, έναντι 609 εκατ. δολαρίων.

    Έπεται η Danaos Shipping του Γιάννη Κούστα. Η ναυτιλιακή παρέλαβε πρόσφατα πέντε από τα έξι containerships, τα οποία αγόρασε πριν από λίγους μήνες, καταβάλλοντας συνολικά 260 εκατ. δολάρια. Ο στόλος της αποτελείται πλέον από 70 πλοία αυτού του τύπου.

    Συνολικά 66 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαχειρίζεται η Technomar Shipping του Γιώργου Γιουρούκου. Πρόκειται για τη μη εισηγμένη εταιρεία του εφοπλιστή, η οποία είναι παρούσα και στον κλάδο του ξηρού φορτίου. Τους τελευταίους μήνες έχει συνδεθεί από ναυλομεσίτες με κινήσεις "asset play", πωλήσεις, δηλαδή, πλοίων σε αρκετά υψηλότερα τιμήματα, από τα ποσά, τα οποία κατέβαλε για να τα αγοράσει.

    Ακολουθεί η Lomar Shipping του Γιώργου Λογοθέτη, με την Marine Information Services να εντοπίζει 50 containerships στον στόλο της. Η ναυτιλιακή είναι ιδιαιτέρως ενεργή στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων του κλάδου, ενώ, παράλληλα, διαθέτει παρουσία σε bulk carriers και tankers.

    Την πεντάδα κλείνει η Contships Management, συμφερόντων του Νικόλα Πατέρα. Πρόκειται για εταιρεία, η οποία δραστηριοποιείται αποκλειστικά στα containerships, ελέγχοντας 39 πλοία αυτού του τύπου.


     


     


     


     


     


     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ