Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 10-Σεπ-2021 12:29

    Η επικοινωνία είναι γένους θηλυκού

    Η επικοινωνία είναι γένους θηλυκού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Σε ένα ραγδαία εξελισσόμενο και διαρκώς μεταβαλλόμενο επικοινωνιακό πεδίο, η λογική σκέψη μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα μόνο όταν συνδυαστεί κατάλληλα με την επίδραση της διαίσθησης, του πιο ιδιαίτερου χαρακτηριστικού του γυναικείου φύλου. "Η επικοινωνία είναι γένους θηλυκού", λέει η Μαρία Θεμελή, μια επιτυχημένη επιχειρηματίας στον χώρο της επικοινωνίας -με την ίδια να το αποδεικνύει έμπρακτα, όπως θα αντιληφθείτε διαβάζοντας την παρακάτω συνέντευξη.

    Συνέντευξη στον Νίκο Αγάθο
     
    - Σύμφωνα με έρευνα των τεσσάρων μεγαλύτερων -δικτύων επαγγελματικών υπηρεσιών στον κόσμο (Deloitte, Ernst & Young, KPMG και PwC -γνωστές με το προσωνύμιο The Big Four), η  ευελιξία, η καινοτομία, η χρήση νέων τεχνολογιών και η έμφαση στις υπηρεσίες υψηλού επιπέδου είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους οφείλουν την καταξίωσή τους γυναίκες σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως. Εσείς, ως επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον τομέα της στρατηγικής επικοινωνίας, ποια ακόμη "χαρίσματα" της γυναικείας φύσης θα προσθέτατε στα ευρήματα της έρευνας και τα οποία αποπνέουν έντονα το "άρωμα" της επιτυχίας για εσάς και τους πελάτες σας;

    Μαρία Θεμελή: Οι διαφορές στην επικοινωνία ανάμεσα στα φύλα έχουν ενδιαφέρον αλλά  είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι άνδρες και οι γυναίκες δεν είναι εγγενώς διαφορετικοί. Οι τάσεις στην επικοινωνία των δύο φύλων θεωρούνται και ως  αποτέλεσμα του τρόπου που μεγαλώνουν και κοινωνικοποιούνται άντρες και γυναίκες.

    Οι γυναίκες έχουν κάποια χαρακτηριστικά στην επικοινωνία τους, έμφυτα και επίκτητα, που τις βοηθάνε να προσεγγίσουν πιο αποτελεσματικά μια κατάσταση και να προχωρήσουν σε τελική διαμόρφωση της.

    Η γυναίκα είναι πιο αποφασιστική από τη φύση της, προσαρμόζεται και "παίζει" πολλούς ρόλους στην καθημερινότητα της.

    Στην πραγματικότητα τα δύο φύλα είναι αλληλοσυμπληρωματικά, οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί και αλληλοσυμπληρωματικοί και αυτή είναι και η γοητεία τους.

    Η επικοινωνία είναι  σίγουρα γένους θηλυκή στη γραμματική, με προσδιορισμό ως τη  διαδικασία της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ δύο ή περισσότερων μελών για τα οποία η πληροφορία έχει νόημα οπότε αποκτά νόημα και η ανταλλαγή της ως μια πράξη.

    Αν και στην επιχειρηματική ζωή και ειδικά στη στρατηγική επικοινωνία είναι γένους θηλυκού, το κρίνει πάντα το αποτέλεσμα και οι ευχαριστημένοι πελάτες.

    - Υπάρχουν φορές όπου ακόμη και οι πιο έμπειροι επιχειρηματίες ή ανώτερα στελέχη, μπορεί να βρεθούν σε επικοινωνιακά αδιέξοδα με αποτέλεσμα ένα εμφανώς ασαφές και χαοτικό στρατηγικό προφίλ. Σύμφωνα με την εμπειρίας σας, πώς μπορεί μια θηλυκή "ματιά" να οδηγήσει στην δημιουργία ενός σωστού πλάνου σε περιόδους επικοινωνιακής κρίσης; 

    Μ.Θ.: Σε αδιέξοδο  μπορούμε να βρεθούμε και άντρες και γυναίκες επιχειρηματίες. Η διαχείριση κρίσης ξεκινάει με την παραδοχή ότι μία επιχείρηση περνάει κρίση, ότι υπάρχουν αντικειμενικά προβλήματα, ότι υπάρχουν παράγοντες που μπορεί να είναι πάνω από το πόσο καλοί μπορεί να είμαστε εμείς στην διαχείριση της εργασίας μας. 

    Η γυναικεία ματιά διαθέτει το πλεονέκτημα της ενσωματωμένης διαίσθησης στην παρακολούθηση. Οι  γυναίκες λειτουργούμε σίγουρα πιο συναισθηματικά αλλά όσο κι αν φαίνεται παράδοξο μπορούμε να είμαστε πιο ρεαλιστικές και αντικειμενικές στην οπτική δύσκολων καταστάσεων. 

    Και αυτό δεν είναι τυχαίο, επειδή ιστορικά οι γυναίκες καλούνται να δώσουν λύση είτε αυτό αφορά στο σπίτι, είτε στην εργασία τους. Η θηλυκή ματιά, συνδυάζοντας λογική και συναίσθημα, ρεαλισμό και όραμα, μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική και να δώσει άμεση λύση. 

    Όσο αφορά στην επικοινωνιακή κρίση, η δημιουργία καταρτισμένου πλάνου έκθεσης απαιτεί ενσυναίσθηση, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, εμπειρία. 
    Και η χρήση όλων των παραπάνω λέξεων δεν είναι τυχαία γένους θηλυκού.

     
    - Έχετε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξή σας ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός πρέπει να είναι παράλληλος σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο με στόχο πάντα την προστασία του πολίτη καθώς και των τοπικών επιχειρήσεων. Πώς και κατά πόσον μπορεί ένας οργανισμός, μια επιχείρηση ή ακόμη και ένας τοπικός φορέας να αποκτήσει ακόμη ευρύτερη εξωστρέφεια και μεγαλύτερη ένταση στην επικοινωνία στην εποχή των social media;

    Μ.Θ.: Σήμερα είναι η καλύτερη εποχή εξωστρέφειας και έντασης στην επικοινωνία. Τα μέσα είναι πολλά και τα εργαλεία επικοινωνίας εξελίσσονται διαρκώς, έτσι ώστε αν τα χρησιμοποιήσεις με το σωστό τρόπο, να μπορείς να δημιουργήσεις εξαιρετικές τακτικές προώθησης της επιχείρησης σου. 
    Το μόνο επικίνδυνο που παρατηρείται στη επικοινωνία και ειδικά των social media, που εξελίσσονται με εξαιρετική ταχύτητα, είναι να αποκτήσεις μία φλύαρη οπτική.

    Είναι εξαιρετικά εύκολο αν το επιτρέψεις, τα σύγχρονα εργαλεία επικοινωνίας να σε "χρησιμοποιήσουν" αντί να τα εκμεταλλευτείς εσύ σωστά και λειτουργικά. 
    Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται και σε κοινωνικό επίπεδο, με τα άτομα να παρασύρονται σε μία φλύαρη μορφή επικοινωνίας στα social media τους και να δημιουργούν ιδανικές εικόνες με χρήση πολλαπλών φίλτρων, ικανοποιώντας την ανάγκη τους να αισθανθούν καλύτερα. Το ίδιο μπορεί να ισχύει και σε επαγγελματικό επίπεδο.

    Η αλήθεια είναι όμως ότι η επικοινωνία είναι αποτελεσματική μόνο όταν είναι αληθινή.  Η χρήση φίλτρων δεν μπορεί να κάνει καλύτερο και διαχρονικό ένα προϊόν, μία υπηρεσία, έναν επαγγελματία, έναν άνθρωπο. Η αλήθεια και η ανθεκτικότητα στο χρόνο, εάν είναι χρήσιμη μία υπηρεσία ή ένα προϊόν, είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά.

    Χρησιμοποιώ μία πολύ απλή ερώτηση σε καθετί καινούργιο που απευθύνεται στην αγορά, σε καθετί καινούργιο που θέλει να ξεχωρίσει: "Γιατί;"
    Η απάντηση στο κάθε "γιατί" είναι η αλήθεια και η αρχική τοποθέτηση αν σκοπεύεις να κάνεις τη διαφορά. Είναι η στρατηγική που επιτρέπει τον σχεδιασμό επιτυχημένων διαχρονικών τακτικών επικοινωνίας.

    - Πιστεύετε ότι η διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογία στην επικοινωνία δίνει ευκαιρίες για την ανέλιξη των γυναικών στον εργασιακό και επιχειρηματικό στίβο; Είναι, εντέλει, οι γυναίκες περισσότερο οικείες και ευέλικτες στο συγκεκριμένο επικοινωνιακό τομέα;

    Μ.Θ.: Στη σημερινή εξαιρετικά εξελισσόμενη εποχή και με συνθήκες πανδημίας, που ενίσχυσαν την εξέλιξη των τεχνολογιών, οι επιλογές που έχει μια γυναίκα όσον αφορά τις σπουδές και τη σταδιοδρομία τεχνολογίας είναι πολλές. Και ως κοινωνία οφείλουμε να  ενισχύσουμε την πρακτική, ότι το φύλο δεν θα πρέπει να αποτελεί εμπόδιο ή κριτήριο για την επαγγελματική αποκατάσταση ακόμα και σε ένα κλάδο που παραδοσιακά θεωρείται ανδροκρατούμενος.

    Η τεχνολογία είναι ένας άλλος ένας τομέας στον οποίο οι γυναίκες μπορούν να διαπρέψουν -δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι κάποιοι μεγάλοι και δυνατοί οργανισμοί επέλεξαν γυναίκες στο "τιμόνι" ηγετικών θέσεων στον κλάδο της τεχνολογίας. Παρόλα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν προκαταλήψεις ακόμα και σήμερα. Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της τεχνολογίας αμφισβητήθηκε για καιρό. Οι γυναίκες συνεχίζουν να διεκδικούν, όσα οι άντρες συνάδελφοί τους θεωρούν δεδομένα.

    Με εντυπωσιάζει πάντα η παρακάτω πραγματική  ιστορία  που διάβασα σε ένα άρθρο και αναδεικνύει χαρακτηριστικά την πρόοδο και την αριστεία όταν υπάρχει έλλειψη προκαταλήψεων, συνεργασία και εμπιστοσύνη στην κοινωνία, ανεξάρτητα φύλων: "Καλοκαίρι του 1969, η Αμερικανική κοινωνία, παρακολουθούσε με αγωνία τον Neil Armstrong να πατά στη Σελήνη. Πίσω από αυτό το επίτευγμα όμως, υπάρχει μια γυναίκα.  Η Margaret Hamilton 33 ετών, μηχανικός λογισμικού, αναλαμβάνει την ομαλή προσσελήνωση και επιστροφή του Apollo 11. Ο άνθρωπος δεν θα είχε πάει στο φεγγάρι, αν δεν ήταν αυτή η γυναίκα. Η πρώτη μηχανικός λογισμικού της NASA ανέπτυξε τα συστήματα πλοήγησης των αποστολών του προγράμματος Apollo τις δεκαετίες 1960 και 1970. Μία γυναίκα που διέπρεψε και άλλαξε τον κόσμο κάνοντας μας να καταλάβουμε πως δεν υπάρχουν αντρικά και γυναικεία επαγγέλματα, πάρα μόνο θέληση και όραμα. Σήμερα η Peggy Whitson είναι η πρώτη γυναίκα κυβερνήτης στη ΝΑSA".

    Για ποιο επαγγελματικό επίτευγμά σας νιώθετε μεγαλύτερη υπερηφάνεια αυτή τη στιγμή, και γιατί; 

    Μ.Θ.: Το μεγαλύτερο μου επίτευγμα θεωρώ ότι έχει να κάνει με την συνεχή αναζήτηση μου για εξέλιξη. Η εταιρεία μου είναι αποτέλεσμα αυτής της αναζήτησής μου. Όταν την ξεκίνησα, το μεγαλύτερο επίτευγμα μου ήταν ότι έκανα το πρώτο βήμα για τη δημιουργία της. Η συνέχεια ήταν ο σχεδιασμός και η προσαρμογή μιας στοχευμένης στρατηγικής βασισμένης στη μέθοδο της Swot analysis, με αναγνώριση των δυνατών και των αδύνατων σημείων,  προσδιορισμό των ευκαιριών αλλά και των απειλών. Εξίσου καθοριστική ήταν και η δημιουργία του κοινού στόχου, των πελατών που θα έπρεπε να προσεγγίσω.

    Σήμερα η επαγγελματική όσο και η κοινωνική και η προσωπική μου  πραγματικότητα εξακολουθεί να είναι μια πορεία αναζήτησης προς το βέλτιστο.
    Έχω ένα πολύ αγαπημένο απόφθεγμα του Μπέρναρντ Σω, το οποίο με εκφράζει απόλυτα και το θεωρώ, πρακτικά, ένα καθημερινό μου επίτευγμα:

    "Μερικοί άνθρωποι σκέφτονται τα πράγματα όπως είναι και ρωτάνε "γιατί”. Εγώ τα ονειρεύομαι όπως θα ήθελα να είναι και σκέφτομαι "γιατί όχι!”".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ