Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 15-Αυγ-2021 12:00

    Πως οι ανατιμήσεις κόβουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων

    Πως οι ανατιμήσεις κόβουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Τυχόν συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, διατήρηση των ναύλων σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αλλά και αύξηση του κόστους ενέργειας θα επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργική κερδοφορία της εταιρείας, αναφέρει η Παπουτσάνης με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων πρώτου εξαμήνου. Και η εταιρεία Παπουτσάνης δεν είναι η μόνη που επηρεάζεται από τις ανατιμήσεις σε πρώτες ύλες και μεταφορικό κόστος. 

    Οι εταιρείες, όχι μόνο στην Ελλάδα, βρίσκονται μπροστά σε ένα ράλι ανατιμήσεων που "κτυπά” σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό την κερδοφορία τους και επηρεάζει το κόστος παραγωγής, ενώ οι διοικήσεις τους αναζητούν τρόπους να ξεπεράσουν αυτόν τον σκόπελο. 

    Η Παπουτσάνης διαχειρίστηκε αυτή την κρίση το πρώτο εξάμηνο μέσω μετακύλισης της αύξησης σε πελάτες, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των παραγωγών προϊόντων για τρίτους και βιομηχανικών πωλήσεων σαπωνωμαζών. Επίσης, μέρος των υλών που αναλώθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο στην παραγωγή η εταιρεία είτε το τηρούσε σε απόθεμα ήδη από το 2020 είτε είχε διαπραγματευτεί και συμφωνήσει με βασικούς προμηθευτές συγκεκριμένη ποσότητα και τιμή σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που ίσχυσαν το 2021.

    Σε αυξήσεις στις τιμές πώλησης των προϊόντων της αποφάσισε να προχωρήσει και η Μακεδονική Εταιρεία Χάρτου (ΜΕΛ). Όπως αναφέρει στις οικονομικές της καταστάσεις "λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας που επιβλήθηκε το 2020 και συνεχίζεται και εφέτος προκλήθηκε αύξηση των τιμών αγοράς του ανακυκλωμένου χαρτιού λόγω της έλλειψης που υπήρχε στην αγορά από τη μείωση της κατανάλωσης”. Η διοίκηση της εταιρείας με απόφαση της απορρόφησε το κόστος αυτό εντός του 2020, ωστόσο λόγω της συνεχιζόμενης κατάστασης και στο 2021 που κρατά τις τιμές του ανακυκλωμένου χαρτιού υψηλές, έχει αποφασίσει να προβεί σε αυξήσεις στις τιμές πώλησης των προϊόντων της. Πέρυσι η ΜΕΛ εμφάνισε καθαρές πωλήσεις 55,898 εκατ. ευρώ (-2,48% σε σχέση με το 2019), ζημιές προ φόρων 1,157 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 60 χιλ. ευρώ και ζημιές μετά φόρων 1,255 εκατ. ευρώ από 898 χιλ. ευρώ.

    Η Coca Cola HBC εμφάνισε βελτίωση στα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, χάρη στις αυξήσεις τιμών που εφαρμόστηκαν σε περισσότερες από το 90% των αγορών της και στο θετικό μείγμα κατηγορίας προϊόντων συσκευασίας και καναλιών διανομής. Η εταιρεία αναμένει περαιτέρω αύξηση του κόστους πρώτων υλών ανά κιβώτιο σε υψηλό μονοψήφιο ποσοστό για το σύνολο του έτους, εξαιρουμένης της επίδρασης από το κόστος των αγορασμένων έτοιμων προϊόντων. Εκτιμά δε ότι ο αρνητικός αντίκτυπος των συναλλαγματικών ισοτιμιών στα λειτουργικά κέρδη θα είναι μεγαλύτερος το 2021 σε σχέση με το 2020. Παρά το γεγονός ότι ο όμιλος εισήλθε σε συγκεκριμένες συμφωνίες παραγώγων χρηματοοικονομικών μέσων πρώτων υλών, ώστε να αντισταθμίσει την έκθεσή του σε ενδεχόμενες ανατιμήσεις αυτών. Μολονότι αυτές οι συμφωνίες αποτελούν πράξεις οικονομικής αντιστάθμισης κινδύνου και αναφέρονται κυρίως στην προσπάθεια να περιοριστεί η έκθεση στη μεταβολή της τιμής της ζάχαρης, του αλουμινίου, του πετρελαίου κίνησης και της ρητίνης PET, δεν έχει εφαρμοστεί λογιστική αντιστάθμισης κινδύνου σε όλες τις περιπτώσεις. 

    Oι διακυμάνσεις των τιμών στις πρώτες ύλες θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά το κόστος παραγωγής του ομίλου ΦΑΓΕ σημειώνει η διοίκησή του. Ήδη το πρώτο εξάμηνο το κόστος διανομής και διάθεσης αυξήθηκε κατά 40,5% στα 27,99 εκατ. δολάρια.  

    Με τον επικεφαλής της Jumbo Απόστολο Βακκάκη να δηλώνει πως οι νεότερες εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και το μεταφορικό κόστος δημιουργούν πρόσθετη ανησυχία. "Η κατάσταση αντί να σταθεροποιείται και σταδιακά να επανέρχεται σε βιώσιμα επίπεδα, χειροτερεύει και η αγορά ταλαιπωρείται από αθέμιτες πρακτικές και συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών logistics που διαχειρίζεται την διαθεσιμότητα των containers που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά των εμπορευμάτων”, σημειώνει η εταιρεία.  

    Η Jumbo κάνει λόγο για ύπαρξη ενός άτυπου καρτέλ και το πρώτο αποτέλεσμα αυτού είναι τα -εκτός λογικής- ναύλα στις μεταφορές που διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα. Επίσης ο συνδυασμός της διαταραγμένης τροφοδοτικής αλυσίδας και της ταχύτατης διάδοσης του ιού Covid 19 με τη μετάλλαξη Δέλτα, δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου μετά βεβαιότητας, καθιστά το 2021, μία ακόμα χαμένη χρονιά, όσον αφορά την κερδοφορία πάντα συγκρινόμενη με το 2019. Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις της Jumbo και για το 2022 καθώς εκιτμά πως εφόσον δεν υπάρξει θεαματική μεταβολή της παρούσας κατάστασης, είναι πολύ πιθανό και το 2022 νομοτελειακά να αποτελέσει μια εξίσου χαμένη χρονιά με όρους 2019. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ