Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 30-Ιουλ-2021 07:48

    Ποιες είναι οι φυλές των Ελλήνων καταναλωτών που ψωνίζουν τρόφιμα online

    Όλες οι αλλαγές στο ΦΠΑ από την 1η Ιουλίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση 

    Τα στοιχεία για την πορεία των online πωλήσεων του e-grocery καναλιού, προ και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, είναι εντυπωσιακά.

    Μέσα σε έναν χρόνο (2020) η αγορά του e-grocery αναπτύχθηκε κατά 262% στα 163 εκατ. ευρώ, και το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς σημείωσε αύξηση πωλήσεων 122% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν.

    Την ίδια στιγμή το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σουπερμάρκετ συστηματικά online αγγίζει πλέον το 12% του πληθυσμού, δηλαδή 960.000-1,04 εκατ. Έλληνες ή 490.000-530.000 νοικοκυριά, όταν το 2019 ήταν μόλις 1-2%. (Πηγή: έρευνα Convert Group και ΙΕΛΚΑ). 
     

    Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα. Ενδιαφέρον όμως έχει να δούμε τι ποσοστό του πληθυσμού προτίθεται να ψωνίσει ηλεκτρονικά προϊόντα σούπερ μάρκετ το προσεχές διάστημα και τι ποσοστό δεν σκοπεύει να το πράξει σύντομα.

    Από τα ευρήματα της έρευνα της Convert Group και του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι το 74% του πληθυσμού, δηλαδή 3 στους 4, (το 2019 ήταν 79%) δεν έχει ψωνίσει ηλεκτρονικά ούτε προτίθεται να το πράξει σύντομα ενώ 14%, από 19% την προ-covid περίοδο, αφήνει ανοικτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο. 

    Ποιος είναι ο βασικός πελάτης του e-grocery 

    Αυτή η απροθυμία φαίνεται να συνδέεται με το προφίλ του καταναλωτή που ψωνίζει σήμερα ηλεκτρονικά. Λοιπόν ο βασικός πελάτης των e-super market είναι σε ποσοστό 60% γυναίκες παντρεμένες, ηλικίας από 36 έως 55 ετών, οι οποίες έχουν οικογένεια 3-4 ατόμων. 

    Η άλλη φυλή online καταναλωτών, που αναδεικνύεται σε επίπεδο γενικού πληθυσμού, συνδέεται με το μορφωτικό και το βιοτικό επίπεδο. Το 44% των καταναλωτών έχει Bachelor’s degree, το 27% MSc/Phd ενώ το 26% είναι απόφοιτοι Λυκείου. 

    Αναφορικά με το εισόδημα, 4 στους 10 πελάτες των online σούπερ μάρκετ έχουν μηνιαίο εισόδημα από 1.501-3.000 ευρώ, ποσοστό 34% εισόδημα 750-1.500 ευρώ, κάτω από 750 ευρώ το 17% και πάνω από 3.000 ευρώ το 10%.

    Για τα πολύ υψηλά εισοδήματα που αποτελούν μικρό μέρος σε επίπεδο γενικού πληθυσμύ, οι αγορές μέσω ηλεκτρονικών ή φυσικών σούπερ μάρκετ δεν είναι κάτι που το κάνουν με κέφι, όπως τα υπόλοιπα οικονομικά στρώματα όπως έλεγε παλιά διαφήμιση γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ που δεν υπάρχει πλέον στον χάρτη.

    Άλλωστε τα συγκεκριμένα οικονομικά στρώματα έχουν τη δυνατότητα, κατά βάση οικονομική, να κάνουν τις αγορές τους στα συνοικιακά upper class αρτοπωλεία, "μπακάλικα”, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, κλπ. 

    Σχετικά με την επαγγελματική κατάσταση των καταναλωτών, 4 στους 10 εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, το 16% είναι συνταξιούχοι, το 10% Δημόσιοι υπάλληλοι, το 16% ελεύθεροι επαγγελματίες/επιχειρηματίες, 9% άνεργοι και 2% φοιτητές. 

    Παραμένουν πιστοί στα φυσικά δίκτυα

    Πόσο πιστοί είναι όμως οι online καταναλωτές στα e-δίκτυα. Όχι ιδιαίτερα αφού 6 στους 10 (ποσοστό 57%) συνεχίζουν να ψωνίζουν από 1 έως 4 φορές μέσω του φυσικού δικτύου, 1 στους 5 έως και 8 φορές και ποσοστό 15% περισσότερες από 8 φορές τον μήνα.

    Αυτό δικαιολογείται εν μέρει και από το γεγονός ότι το e-grocery κανάλι το χρησιμοποιούν οι καταναλωτές, τουλάχιστον το 54% για μαζικές αγορές τον μήνα.

    Ένας στους 4 (ποσοστό 26%) κάνει τις αγορές του μέσω των e-grocery 2 έως 4 φορές τον μήνα και το 3% του δείγματος της έρευνας της Convert Group απάντησε περισσότερες από 4 φορές τον μήνα. 

    Τι ξοδεύουν μηνιαίως

    Πόσα όμως ξοδεύουν οι καταναλωτές στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με το συνολικό διαθέσιμο εισόδημα για αγορές τροφίμων;

    Από τα 416 ευρώ που είναι ο μέσος όρος των χρημάτων που δαπανούν οι καταναλωτές τον μήνα για αγορές τροφίμων τα 146 ευρώ κατευθύνονται στα ηλεκτρονικά δίκτυα των σούπερ μάρκετ.

    Αυτός όμως είναι ο μέσος όρος. Διότι υπάρχουν πελάτες που ξοδεύουν πάνω από 600 ευρώ τον μήνα (ποσοστό 18%) για αγορές τροφίμων σε όλα τα κανάλια, από 501 έως 600 ευρώ το 12% και έως 200 ευρώ το 17%.

    Επίσης ένα ακόμη ενδιαφέρον ποιοτικό στοιχείο είναι ότι το 10% των καταναλωτών ξοδεύει πάνω από το 90% του budget του στο e-grocery, και το 20% κάτω από το 10%. 

    Ο ποιο γνωστός παίκτης και η... έκπληξη

    Από την έρευνα των Convert Group και ΙΕΛΚΑ προκύπτει πως οι online καταναλωτές αναγνωρίζουν 5,3 ηλεκτρονικά καταστήματα ή υπηρεσίες σούπερ μάρκετ.

    Ο ΑΒ Βασιλόπουλος είναι ο πιο αναγνωρίσιμος λιανέμπορος στο οικοσύστημα των ψηφιακών καταστημάτων με το 80% των καταναλωτών να αναγνωρίζουν το e-shop του, ποσοστό που φτάνει το 84% αν προστεθούν οι καταναλωτές που το αναγνωρίζουν μόνο μέσω της συνεργασίας του με το delivery.gr.

    Ο Σκλαβενίτης, που μπήκε στο "παιγνίδι” στο τέλος της περασμένης χρονιάς είναι ο δεύτερος πιο αναγνωρίσιμος retailer του ψηφιακού καναλιού. Το 62% του κοινού αναγνωρίζει το e-shop του ποσοστό που αγγίζει το 82% αν συνυπολογιστούν οι καταναλωτές που το αναγνωρίζουν μέσω της συνεργασίας του με την e-food.

    Το MyMarket, το e-fresh και τα e-shop των Μασούτη, Κρητικού και Market In βρίσκονται στις επόμενες θέσεις της κατάταξης σε ότι αφορά την αναγνωρισιμότητά τους από το καταναλωτικό κοινό. 

    Οι καταναλωτές που ψώνισαν μέσω των πλατφορμών delivery προτίμησαν τον Σκλαβενίτη (60%) και ακολουθούν ο ΑΒ Βασιλόπουλος με 49%, το MyMarket με 21%, το e-fresh με 17%, ο Μασούτης με 16% ο Κρητικός με 12%, το Market In με 7%, και το Bazaar με 4%.

    Η έκπληξη στη λίστα είναι ο Θανόπουλος, ο οποίος ελλέγχει μερίδιο 5%, το οποίο είναι ιδιαίτερα υψηλό αφού εξυπηρετεί πολύ συγκεκριμένες περιοχές στην Αθήνα.
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ