Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 06-Ιουλ-2021 07:54

    Αυτές είναι οι βασικές πηγές χρηματοδότησης για τους εφοπλιστές

    Αυτές είναι οι βασικές πηγές χρηματοδότησης για τους εφοπλιστές
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Επενδύσεις άνω των 3 τρισ. δολαρίων θα χρειαστεί η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία τα επόμενα τριάντα χρόνια, προκειμένου να ανταποκριθεί στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κορυφαίου ναυτιλιακού οικονομολόγου, Martin Stopford.

    Πρόκειται για ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσό, το οποίο αντιστοιχεί σε μέση ετήσια επένδυση που ξεπερνά κατά πολύ το μέσο όρο παραγγελιών νέων πλοίων της τελευταίας 15ετίας.

    H ανάγκη, λοιπόν, των εφοπλιστών για κεφάλαια είναι σήμερα περισσότερο ορατή από ποτέ. Σε μία περίοδο, μάλιστα, κατά την οποία βρίσκεται υπό διαρκή συρρίκνωση η έκθεση των τραπεζών στον κλάδο.

    Από την άλλη, βέβαια, αναδεικνύονται νέες εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως τα funds και το leasing, οι οποίες έρχονται να αναπληρώσουν αυτό το κενό.

    "Θεωρώ απίθανο η χρηματοδότηση αυτών των επενδύσεων να γίνει κυρίως με τραπεζικά κεφάλαια. Ωστόσο, η ναυτιλία είναι ένας θεμελιώδης κλάδος για τη λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας και συνεπώς πιστεύω ότι τα αναγκαία κεφάλαια θα συγκεντρωθούν εγκαίρως" επισημαίνει στο Capital.gr ο Ιάσων Δάλλας, έμπειρος τραπεζίτης και σύμβουλος ναυτιλιακής χρηματοδότησης.

    "Η κατανομή αυτών των κεφαλαίων θα είναι πιθανότατα διαφορετική από τη σημερινή, με τα μεγάλα εταιρικά σχήματα να λαμβάνουν την ‘μερίδα του λέοντος’ και με τιμολόγηση που πιθανότατα να διαφέρει από αυτή που βλέπουμε σήμερα" προσθέτει.

    Η κάμψη των τραπεζών και το "ταβάνι" των ελληνικών ιδρυμάτων

    Όπως ανέδειξε η πρόσφατη έρευνα της Petrofin, η οποία εστίασε στους Έλληνες πλοιοκτήτες, η συνολική τραπεζική χρηματοδότηση ανήλθε στα 49,8 δισ. δολάρια το 2020, μειωμένη κατά 6,24% από τα 53,1 δισ. δολάρια του 2019.

    Όσο για τις ελληνικές τράπεζες, παρότι η στήριξή τους στη ναυτιλία είναι δεδομένη, τα απόλυτα ποσά, με τα οποία μπορούν να χρηματοδοτήσουν τον κλάδο είναι δύσκολο να συνεχίσουν να μεγαλώνουν απεριόριστα.

    Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Δάλλα, θα συμβεί για τρεις λόγους:

    Πρώτον, από την πλευρά της διαχείρισης ρίσκου χαρτοφυλακίου, κανένας κλάδος, της ναυτιλίας περιλαμβανομένης, δεν πρέπει να έχει δυσανάλογα μεγάλο ποσοστό επί της συνολικής δανειακής έκθεσης μιας τράπεζας.

    Δεύτερον, η ελληνική οικονομία βγαίνει από μια πολυετή κρίση. Όσο η δυναμική άλλων κλάδων της οικονομίας μας ενισχύεται, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εκεί θα μεγεθύνονται και θα ζητούν όλο και περισσότερα κεφάλαια, ανταγωνιζόμενες έτσι τις ναυτιλιακές στο επίπεδο των χρηματοδοτήσεων.

    Τρίτον, από κανονιστικής πλευράς, η επερχόμενη εφαρμογή των ήδη συμφωνηθέντων κεφαλαιακών κανόνων, της λεγόμενης "Βασιλείας IV", αναμένεται να καταστήσει τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας - σε σύγκριση με αυτή άλλων επιχειρηματικών δανειοδοτήσεων - συγκριτικά ακριβότερη σε όρους τραπεζικών κεφαλαίων.

    Στο προσκήνιο το leasing

    Σε αυτό το πλαίσιο, αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική νέοι χρηματοδότες, όπως το ασιατικό leasing, το οποίο αποτελεί πλέον ισχυρή πηγή κεφαλαίου για τις ναυτιλιακές.

    "Παρά το γεγονός ότι ξεκίνησε με διαφορετική ατζέντα, είτε ως προσπάθεια υποστήριξης της εκεί ναυπηγικής βιομηχανίας είτε ως φορολογικής φύσεως άσκηση, έχει εδώ και αρκετά χρόνια, εξελιχθεί σε μία πηγή δανειακών κεφαλαίων που ουδείς μπορεί να αγνοήσει" τονίζει ο κ. Δάλλας.

    Μάλιστα, όπως λέει, αρκετές μεγάλες τράπεζες συνεργάζονται με τους ασιατικούς οίκους στην αμοιβαία επωφελή χρηματοδότηση των ναυτιλιακών πελατών τους. Συγκεκριμένα, οι τράπεζες προωθούν επ’ αμοιβή την χρηματοδότηση και τα leasing houses βάζουν την πλειοψηφία του κεφαλαίου.

    Μεγάλοι "παίκτες" είναι οι Κινέζοι. Όπως λένε ναυλομεσιτικές πηγές, σε μία προσπάθεια να προσελκύσουν τους εφοπλιστές και να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια ναυπηγική "πίτα", προωθούν σε αρκετές περιπτώσεις πακέτα χρηματοδότησης των επενδύσεων σε νέα πλοία. Έτσι, σημαντικός αριθμός παραγγελιών στα κινεζικά ναυπηγεία συνοδεύεται πλέον και με εγχώρια χρηματοδότηση.

    Ανταγωνιστικά τα funds

    Αναβαθμισμένο ρόλο στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών διεκδικούν και τα credit funds.

    Σήμερα, η πλειονότητα τέτοιων εταιρειών δανείζει επιλεκτικά ή επενδύει σε βραχυπρόθεσμα projects. Ωστόσο, ορισμένες από αυτές βολιδοσκοπούν ναυτιλιακές - ανάμεσά τους και πολλές ελληνικές - αναζητώντας υψηλές αποδόσεις και υπεραξίες σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.

    "Αυτά τα σχήματα έχουν βρει ένα μοντέλο τιμολόγησης που είναι σημαντικά πιο ανταγωνιστικό από το προϊόν που προσέφεραν 5-6 χρόνια πριν, όταν τέτοιες προσπάθειες βρίσκονταν στο ξεκίνημά τους" σχολιάζει ο κ. Δάλλας.

    "Πράσινη" χρηματοδότηση

    Γυρίζοντας στην ανάγκη για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ενισχύεται τους τελευταίους μήνες η τάση προς τις "πράσινες" χρηματοδοτήσεις.

    Μία πρωτοβουλία προς αυτήν την κατεύθυνση είναι τα "Poseidon Principles", την οποία προωθούν 27 χρηματοδότες της ναυτιλίας, με στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής διάστασης στις χρηματοδοτικές αποφάσεις για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία.

    Υπό αυτό το πρίσμα, όπως λέει ο κ. Δάλλας, τα πρώτα "πράσινα" δανειακά συμβόλαια, που δίνουν κίνητρο στους δανειζόμενους να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό τους προφίλ, έχουν ήδη υπογραφεί.

    Τέλος, ο ίδιος αναδεικνύει και τα "πράσινα" ομόλογα, τα οποία "δίνουν τη δυνατότητα σε επιλεγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, που έχουν να δείξουν σχετική πρόοδο προς τη σωστή κατεύθυνση, να αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες ομάδες επενδυτών".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ