Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 26-Ιουν-2021 09:08

    Ναυτιλία: Το ράλι των ναύλων φέρνει μεγάλες ανατιμήσεις

    Ναυτιλία: Το ράλι των ναύλων φέρνει μεγάλες ανατιμήσεις
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Δεν λέει να εξομαλυνθεί η κρίση που έχει ξεσπάσει στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τους τελευταίους μήνες. Όλα ξεκίνησαν με την έλλειψη διαθέσιμων containers, η κατάσταση επιδεινώθηκε, όταν το "Ever Given" προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ, και η νεότερη δυσάρεστη εξέλιξη είναι το "έμφραγμα" στα λιμάνια της Κίνας, μετά την εμφάνιση κρουσμάτων κορονοϊού.

    Αυτές οι συνθήκες, στον απόηχο της "εκτόξευσης" της ζήτησης τελικών προϊόντων από τα μέσα του 2020 κι έπειτα, έχουν οδηγήσει στα ύψη τα ναύλα στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που φυσικά ευνοεί τους πλοιοκτήτες, αλλά προκαλεί "πονοκέφαλο" σε επιχειρήσεις και καταναλωτές.

    "Ξέφυγε" το κόστος

    Σύμφωνα με στοιχεία του οίκου αναλύσεων Drewry (μέχρι 10 Ιουνίου), η τιμή για τη μεταφορά ενός container 40 ποδών (ft) σε ταξίδι από τη Σανγκάη έως το Ρότερνταμ διαμορφώνεται στα 10.522 δολάρια, αυξημένη κατά 524% σε ετήσια βάση. Από το κινεζικό λιμάνι έως τη Γένοβα, η αντίστοιχη τιμή αγγίζει τα 10.472 δολάρια (+449% σε ετήσια βάση) και μέχρι τη Νέα Υόρκη τα 8.251 δολάρια (+203% σε ετήσια βάση). 

    Σε αυτό το πλαίσιο, ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων με στόλο containerships εξασφαλίζουν ναυλώσεις τριών, τεσσάρων ακόμη και πέντε ετών σε τιμές που προσεγγίζουν μέχρι και τα 50.000 δολάρια την ημέρα. Την ίδια ώρα, οι κορυφαίες εισηγμένες εταιρείες τακτικών γραμμών σημείωσαν συνολικά λειτουργικά κέρδη 16,2 δισ. δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του έτους, όπως αναφέρεται σε σχετική ανάλυση της πλατφόρμας Sea-Intelligence.

    "Μπλόκο" στην Κίνα

    "Τελευταία προσθήκη στον μύλο της αύξησης των ναύλων είναι η υπολειτουργία του λιμανιού του Yantian της Κίνας, λόγω αυξημένων κρουσμάτων Covid-19" τονίζει στο "Κ" ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, Αντώνης Βενιέρης.

    "Βρισκόμαστε ήδη στην τρίτη εβδομάδα που υπολειτουργεί το συγκεκριμένο λιμάνι, τα πλοία που περιμένουν να προσεγγίσουν είναι ήδη με 16 ημέρες αναμονής και είναι εύκολα αντιληπτό ότι οι επιπτώσεις που θα προκληθούν στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τις προσεχείς εβδομάδες θα είναι πολλαπλάσιες του περιστατικού του "Ever Given” στη διώρυγα του Σουέζ" σημειώνει.

    Μάλιστα, όπως λέει, "κάθε μέρα υπολειτουργίας του συγκεκριμένου λιμένα ισοδυναμεί σε όγκο με 3 εγκλωβισμένα "Ever Given” καθώς η ημερήσια διακίνηση του Yantian είναι σχεδόν 37.000 TEUs".

    Γρήγορα οι διαταραχές εξαπλώθηκαν και σε κοντινούς τερματικούς σταθμούς, με αποτέλεσμα στις 15 Ιουνίου να βρίσκονται αγκυροβολημένα στη νότια Κίνα πλοία χωρητικότητας άνω του μισού εκατ. TEUs, με τις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών να παραλείπουν διαδρομές ή να εκτρέπουν τα πλοία τους σε άλλα λιμάνια.

    Πληθωριστικές πιέσεις

    Όσο οι τιμές διατηρούνται σε αυτά τα επίπεδα, οι επιχειρήσεις θα υποχρεωθούν να λάβουν δραστικά μέτρα και ίσως δούμε αλλαγές στη διάρθρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας. "Βιομηχανίες και εισαγωγείς θα αρχίσουν να αναζητούν προμηθευτές από κοντινότερες χώρες ή ακόμη και εντός Ευρώπης, καθώς οι παραδοσιακά υψηλότερες τιμές των Ευρωπαίων προμηθευτών μπορεί να έχουν εξομαλυνθεί συγκριτικά με αυτές των προμηθευτών από την Άπω Ανατολή λόγω του αυξανόμενου κόστους μεταφοράς" επισημαίνει ο κ. Βενιέρης.

    Ωστόσο, όπως λέει, ένα τέτοιο μέτρο "δεν μπορεί να λειτουργήσει σε μακροχρόνιο ορίζοντα, αλλά προσωρινά, μέχρι την υποχώρηση των επιπέδων των ναύλων σε πιο εύπεπτα επίπεδα".

    Φυσικά θεωρείται δεδομένο ότι κάποιες επιχειρήσεις δεν θα αντέξουν το βάρος των αυξανόμενων τιμών και θα μετακυλήσουν το κόστος στους καταναλωτές, ενώ είναι πιθανό να παρατηρηθούν κάποιες ελλείψεις στην αγορά, όχι όμως σε βασικά αγαθά. Με βάση έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), στο τέλος Μαΐου, οι διεθνείς τιμές βασικών προϊόντων παρουσίαζαν άνοδο σε διψήφια ποσοστά, συγκριτικά με πέρυσι.

    Καθησυχαστική για τις πληθωριστικές πιέσεις εμφανίστηκε πάντως η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, σε πρόσφατη τοποθέτησή της, επισημαίνοντας ότι παρότι τα προβλήματα στην εφοδιαστική θα οδηγήσουν ψηλότερα τις τιμές στην παραγωγή και ο πληθωρισμός αναμένεται να ανέβει στο δεύτερο μισό του έτους, οι επιπτώσεις θα υποχωρήσουν σταδιακά.

    Η HSBC εκτιμά ότι μία αύξηση κατά 205% στο μεταφορικό κόστος των containers διά θαλάσσης τον προηγούμενο χρόνο, θα μπορούσε να ενισχύσει τις τιμές παραγωγού στην Ευρωζώνη έως και 2%.

    Έρχεται η "high season"

    Σύμφωνα με τον CEO της Flexport, Ryan Petersen, στις 10 Ιουνίου, το 5,5% του παγκόσμιου στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρισκόταν σε στάση αναμονής σε κάποιο λιμάνι του κόσμου.

    Όλα αυτά κι ενώ τα containerships δεν έχουν εισέλθει ακόμη στην πιο "φορτωμένη" περίοδο του χρόνου. Παραδοσιακά, Ιούλιος και Αύγουστος είναι οι πιο δραστήριοι μήνες για τον κλάδο, λόγω της μεταφοράς εμπορευμάτων ενόψει και των Χριστουγέννων. 

    Όπως προέβλεψε ο CEO της γερμανικής Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, δεδομένης της τρέχουσας χαοτικής κατάστασης στα περισσότερα μεγάλα λιμάνια, η "high season" αναμένεται να κρατήσει περισσότερο από το συνηθισμένο. "Εάν η ζήτηση αυξηθεί κατά την περίοδο αιχμής, αυτή θα επεκταθεί πέραν της "Χρυσής Εβδομάδας” στην Κίνα (1-7 Οκτωβρίου), όταν κατά βάση επιβραδύνονται οι εμπορευματικές ροές" εξήγησε.

    Δεν αναμένεται πτώση των ναύλων άμεσα

    Αναφορικά με την αγορά των containerships, εκτιμάται ότι θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και το επόμενο έτος τουλάχιστον, καθώς η ζήτηση παραμένει ισχυρή και ακόμη υπερβαίνει σε μεγάλο βαθμό την προσφορά.

    Ωστόσο, διατυπώνονται ανησυχίες για την πορεία του ισοζυγίου προσφοράς - ζήτησης από το 2023 κι έπειτα, όταν θα πέσουν στο νερό τα πλοία που παραγγέλνονται σήμερα.

    Σημειώνεται ότι οι παραγγελίες ανέβηκαν με "εκρηκτικό" ρυθμό το πρώτο πεντάμηνο του έτους, καθώς οι πλοιοκτήτες επένδυσαν το ρευστό που συγκέντρωσαν σε νέο τονάζ. Μέχρι τα μέσα του περασμένου μήνα, το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου αριθμούσε πλοία συνολικής χωρητικότητας 4,25 εκατ. TEUs, διπλάσια από αυτά που καταγράφονταν στην αρχή του έτους.


     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ