Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 22-Ιουν-2021 07:59

    Μεταχειρισμένο ή νέο πλοίο: Το επίκαιρο δίλημμα των εφοπλιστών

    Μεταχειρισμένο ή νέο πλοίο: Το επίκαιρο δίλημμα των εφοπλιστών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Διχασμένη μοιάζει η ναυτιλιακή κοινότητα αναφορικά με την επένδυση σε νέο ή μεταχειρισμένο τονάζ, εν μέσω ασάφειας για το "πλοίο του μέλλοντος", αλλά και πιέσεων για αποδοτικότερους και νεανικότερους στόλους.

    Επί του θέματος τοποθετήθηκαν κορυφαίοι εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών, σε διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε το Marine Money, κατά την οποία ανέδειξαν, παράλληλα, το σημαντικό ρόλο των τραπεζών και των χρηματιστηρίων για την "πράσινη" μετάβαση του ναυτιλιακού κλάδου.

    Σε άλλο σημείο, άσκησαν κριτική στις αποφάσεις που λαμβάνονται σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για το περιβάλλον, κρούοντας τον "κώδωνα του κινδύνου" για νέα περιφερειακά μέτρα, αντίστοιχα με το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS).

    Το δίλημμα της επένδυσης

    "Δεν έχουμε την αυτοπεποίθηση να επενδύσουμε σε νεότευκτα" σημείωσε ο Hamish Norton, πρόεδρος της Star Bulk Carriers συμφερόντων του Πέτρου Παππά, η οποία δείχνει ξεκάθαρη προτίμηση στη second hand αγορά.

    Ο ίδιος δε "βλέπει" να υπάρχει άμεση απόσβεση μίας επένδυσης σε νέο τονάζ και, όπως είπε, είναι μία σκέψη που τη μοιράζεται συνολικά ο κλάδος των bulk carriers, όπου το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά.

    Όπως εξήγησε, έχουν αυξηθεί οι τιμές χάλυβα, ενώ την ίδια ώρα είναι ορατός ο κίνδυνος να καταλήξεις με "ακινητοποιημένα" περιουσιακά στοιχεία, σε περίπτωση που αναπτυχθούν νέες τεχνολογίες.

    Στο ίδιο μήκος κύματος και η τοποθέτηση του Ανδρέα Μπερούτσου, Managing Director Επενδύσεων της BW Group.

    "Δεν ξέρουμε πως θα μοιάζει το πλοίο του μέλλοντος" είπε αρχικά. "Δεν είναι ξεκάθαρο ποια τεχνολογία θα κυριαρχήσει και τα περισσότερα από τα σημερινά πειράματα είναι ακριβά" πρόσθεσε.

    H Euronav από την άλλη είναι δραστήρια στο μέτωπο των ναυπηγήσεων. Σημειώνεται ότι τον περασμένο Απρίλιο παρήγγειλε δύο συμβατικά VLCCs που θα μπορούν να καίνε LNG, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη διαμόρφωσης του κινητήρα για μετάβαση και στην αμμωνία.

    "Αντιλαμβανόμαστε ότι η παραγγελία της νέας τεχνολογίας από την αρχή είναι μία πιο ακριβή επιλογή, αλλά για εμάς είναι ο μόνος τρόπος διαχείρισης του ρίσκου να καταλήξεις με ένα ακινητοποιημένο περιουσιακό στοιχείο" εξήγησε ο Hugo De Stoop, CEO της εταιρείας. 

    Παράλληλα, ανέδειξε και τον παράγοντα ασφάλεια. 

    "Είναι καλό να έχεις μία τεχνολογία που μπορεί να φέρει μηδενικές εκπομπές, αλλά αν υπάρχουν κίνδυνοι από τη χρήση της, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι είμαστε στο προσκήνιο και τους γνωρίζουμε" είπε, συμπληρώνοντας ότι "στο πλαίσιο ανάπτυξης νέων τεχνολογιών καυσίμων, όπως η αμμωνία, γίνονται συνεχείς δοκιμές και εκπαίδευση στα ναυπηγεία και πρέπει να είμαστε κοντά στις εξελίξεις".

    Επενδύσεις που ξεπερνούν τα 1,7 δισ. δολάρια, κυρίως σε νεότευκτα, υλοποιεί το τελευταίο εξάμηνο η Capital Maritime του Ευάγγελου Μαρινάκη, όπως είπε ο Τζέρι Καλογηράτος, CEO της Capital Product Partners, της εισηγμένης εταιρείας του εφοπλιστή.

    Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πλοιοκτήτες θα οδηγήσουν τις εξελίξεις, αλλά είναι αναγκαίο να υπάρξει ορατότητα των επενδύσεων στη ναυτιλία.

    "Αργά ή γρήγορα οι πλοιοκτήτες θα πιέσουν, προκειμένου οι κανονισμοί να δίνουν μία σαφή κατεύθυνση, έναν προσανατολισμό. Αν αυτό σημαίνει ένα φόρο άνθρακα που θα χρηματοδοτεί την Έρευνα και Ανάπτυξη, πρέπει να γίνει… χθες" πρόσθεσε. 

    "Βολές" στον ΙΜΟ - "Καμπανάκι" για νέα περιφερειακά μέτρα

    Στη συνέχεια, η συζήτηση εστίασε στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τις ανάγκες των εταιρειών για άντληση κεφαλαίων.

    "Υπάρχει απαισιοδοξία για το ρυθμό και το πλαίσιο του ΙΜΟ, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε κατακερματισμένες και χαοτικές προσεγγίσεις" επεσήμανε ο Anthony Gurnee, CEO της Ardmore Shipping Corporation.

    "Ο ΙΜΟ κινείται σε μία συγκεκριμένη κατεύθυνση με ένα συγκεκριμένο ρυθμό" σχολίασε ο κ. De Stoop, αναδεικνύοντας τη "σύγχυση" που έχει προκληθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. 

    Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον ίδιο, θα είναι πολλοί νέοι περιφερειακοί κανονισμοί. "Η ΕΕ κινείται με το ETS και δε θα είναι η μόνη. Οι ΗΠΑ ακόμη και η Κίνα φαίνεται πως ενδιαφέρονται για ένα αντίστοιχο σχήμα" κατέληξε.

    Οδηγοί των "πράσινων" εξελίξεων οι τράπεζες

    "Δανειστές και κεφαλαιαγορές προωθούν γρηγορότερα τη βιωσιμότητα απ’ ότι το ρυθμιστικό περιβάλλον" σημείωσε ο κ. Norton.

    "Οι τράπεζες, κυρίως οι ευρωπαϊκές, αλλά κι αυτές από Ασία και ΗΠΑ είναι πιθανότατα οι μεγαλύτεροι οδηγοί αλλαγών, ενώ σημαντικό ενδιαφέρον δείχνουν και οι κεφαλαιαγορές" σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Μπερούτσος.

    Στο σημαντικό ρόλο του τραπεζικού συστήματος στάθηκε και ο κ. De Stoop, κάνοντας λόγο για αποφασιστικές κινήσεις. Συγκεκριμένα μίλησε για την πρωτοβουλία "Poseidon Principles", η οποία προωθήθηκε από μεγάλους χρηματοδότες της ναυτιλίας, με στόχο να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής διάστασης στις χρηματοδοτικές αποφάσεις.

    Πρακτικές ESG

    Παράλληλα, ο επικεφαλής της Euronav υπογράμμισε πως οι πρακτικές ESG (Environmental, Social, Governance) είναι το "κλειδί" για τις εταιρείες, προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε κεφάλαιο, κάτι κρίσιμο, λαμβάνοντας υπόψη τις επενδύσεις που θα απαιτηθούν για το "πρασίνισμα" του κλάδου.

    Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, είπε ότι οι εταιρείες πρέπει να υιοθετήσουν ουσιαστικά μέτρα, εν αντιθέσει με τα φαινόμενα "greenwashing", τα οποία ο ίδιος παρατηρεί με μεγάλη συχνότητα σήμερα.

    "Είναι ρίσκο για μία εταιρεία, να πιστεύει ότι μπορεί να μείνει στην επιφάνεια και να μην πράττει τα απαραίτητα για την απανθρακοποίηση και ένα βέλτιστο κοινωνικό αποτύπωμα" συμπλήρωσε.

    Τέλος, ανέδειξε την ανάγκη βελτίωσης της φήμης της ναυτιλίας, προκειμένου να "χτιστεί" ξανά μία σχέση εμπιστοσύνης με τους υπόλοιπους φορείς.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ