Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 20-Ιουν-2021 09:13

    Mastercard και ΓΣΕΒΕΕ συνεργάζονται για την ψηφιακή μετάβαση της ελληνικής επιχειρηματικότητας

    Mastercard και ΓΣΕΒΕΕ συνεργάζονται για την ψηφιακή μετάβαση της ελληνικής επιχειρηματικότητας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Συνέντευξη στον Λεωνίδα Στεργίου

    Τη σημασία της πρωτοβουλίας Mastercard-ΓΣΕΒΕΕ για την ενίσχυση των και μεσαίων επιχειρήσεων μέσω αλλαγής παραγωγικού μοντέλου μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού μιλούν στο Capital.gr οι επικεφαλής τους κυρία Άσπα Παλημέρη και κ. Γιώργος Καββαθάς. Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία που πραγματοποιείται μέσα από κορυφαίες δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα και αποσκοπούν στην ψηφιακή μετάβαση, τον οικονομικό και εταιρικό μετασχηματισμό ενόψει μάλιστα των νέων δεδομένων που δημιουργεί το Ταμείο Ανάκαμψης.

    Η κυρία Παλημέρα εξηγεί τους πυλώνες του προγράμματος Digital Doors και για το πώς μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις να επωφεληθούν από αυτό. Παρουσιάζει τις νέες καταναλωτικές τάσεις και την ώθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που ήρθαν με την πανδημία, ενώ μάς δίνει μια πρώτη γεύση για αλλαγές και νέες προϊόντα που έρχονται.

    Ο κ. Καββαθάς εξηγεί τη σημασία του ψηφιακού και οικονομικού εγγραμματισμού, αλλά και την ετοιμότητα και ευελιξία που επιδεικνύουν οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόκειται για ικανότητες που βοηθούν στην επιβίωση, αλλά με κατάλληλη προετοιμασία, σχεδιασμό και στρατηγική, μπορούν να μετατραπούν σε πρωτοπόρες του νέου παραγωγικού μοντέλου και της ελληνικής ανταγωνιστικότητας. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ μιλά για τις επιπτώσεις από την πανδημία και τους τρόπους με τους οποίους οι μικρομεσαίες επιβίωσαν, αλλά κυρίως για το πώς αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις της επόμενης ημέρας, ώστε να μετατραπούν σε ευκαιρία. Επίσης, εξηγεί για τα σχέδια των μελών της ΓΣΕΒΕΕ για το Ταμείο Ανάκαμψης και το βαθμό ετοιμότητας της μέσης ελληνικής επιχείρησης.

    Κυρία Παλημέρη, η Mastercard ανακοίνωσε το πρόγραμμα Digital Doors. Μπορείτε να μας δώσετε τα βασικά χαρακτηριστικά και τους στόχους;

    Πρόκειται για μία πρωτοβουλία υποστήριξης και ενίσχυσης των μικρών επιχειρήσεων, που περιλαμβάνει δράσεις κάτω από δύο πυλώνες:

    Ο πρώτος περιλαμβάνει την παροχή πρόσβασης σε εργαλεία και λύσεις που βοηθούν τις μικρές επιχειρήσεις να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και να αναπτυχθούν, μέσα από μία σωστή διαδικτυακή παρουσία. Για τον σκοπό αυτό συνεργαστήκαμε με πέντε από τις καλύτερες ελληνικές εταιρείες του χώρου των ψηφιακών υπηρεσιών και εξασφαλίσαμε δωρεάν παροχές και σημαντικές εκπτώσεις για όσες μικρές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται για τα προϊόντα τους, π.χ. για τη δημιουργία ενός e-shop ή για τον σχεδιασμό μίας καμπάνιας email marketing. Και επειδή η διαδικτυακή παρουσία ενέχει και κινδύνους, πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε σε 5.000 μικρές επιχειρήσεις δωρεάν πρόσβαση σε ένα από τα πλέον προηγμένα προϊόντα μας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.

    Ο δεύτερος αφορά στην εκπαίδευση των μικρών επιχειρήσεων, για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων τους αλλά και των δεξιοτήτων τους που έχουν να κάνουν με την εξυπηρέτηση πελατών. Για αυτό το σκέλος της πρωτοβουλίας μας αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στους ειδικούς. Και ποιος περισσότερο ειδικός από το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης της ΓΣΕΒΕΕ, με το οποίο συνεργαστήκαμε για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μίας σειράς δωρεάν εξ αποστάσεως μαθημάτων, που ξεκίνησαν στις 7 Ιουνίου. Περισσότερα όμως για αυτά θα αφήσω να σας πει ο κ. Καββαθάς.

    Κύριε Καββαθά, Τι θα πρέπει να προσδοκούν τα μέλη σας από το πρόγραμμα αυτό;

    Πρόκειται για μια καινοτόμο συνεργασία η οποία αφορά εξ αποστάσεως, σύγχρονη, άμεση και εύκολα προσβάσιμη γνώση, που στοχεύει στην ανάπτυξη και βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και των δεξιοτήτων επικοινωνίας του εργοδότη μικρής επιχείρησης και του αυτοαπασχολούμενου επαγγελματία. Οι δεξιότητες αφορούν θέματα ψηφιακών συναλλαγών – ηλεκτρονικών πληρωμών και θέματα ψηφιακού μάρκετινγκ με τη χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ενώ οι δεξιότητες επικοινωνίας θέματα σύγχρονων μεθόδων επικοινωνίας για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών. Το εκπαιδευτικό υλικό παρουσιάζεται σε 12 ώρες μέσω της ιδιόκτητης εκπαιδευτικής πλατφόρμας του ΚΕΚ ΓΣΕΒΕΕ σε τόπο, χρόνο και ρυθμό που επιθυμεί ο κάθε συμμετέχοντας αφαιρώντας του το άγχος της υποχρεωτικότητας, ενώ έχει δομηθεί με τρόπο που βοηθά τον κάθε χρήστη, ανάλογα με τη γνώση που κατέχει. Οι συμμετέχοντες θα γίνουν μέρος μιας εκπαιδευτικής εμπειρίας πλούσιας σε παραδείγματα, δραστηριότητες και οπτικοακουστικό υλικό, προκειμένου να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν, χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή, όσα τελικώς επιθυμούν να κρατήσουν από την εκπαιδευτική ύλη.

    Από το πρόγραμμα μαθημάτων προκύπτει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, τόσο για το ηλεκτρονικό εμπόριο όσο και για το ψηφιακό μάρκετινγκ. Ωστόσο, πρόκειται για τα πλέον βασικά που θα έπρεπε ήδη να έχει μια επιχείρηση. Ποιος είναι βαθμός του ψηφιακού αναλφαβητισμού σήμερα στην αγορά και πόσο σας ανησυχεί κ. Καββαθά;

    Η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής των ψηφιακών εξελίξεων, τόσο σε κοινωνία όσο και οικονομία. Αυτό όμως δεν έγινε με την ίδια ένταση και το ίδιο αποτέλεσμα για όλους. Σύμφωνα και με πρόσφατα ευρήματα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό στις μικρές επιχειρήσεις, καταγράφονται, μεταξύ άλλων, χαμηλός βαθμός εξοικείωσης και ενσωμάτωσης νέων ψηφιακών συστημάτων, χαμηλός βαθμός αξιοποίησης των δυνατοτήτων του ηλεκτρονικού εμπορίου και προμηθειών, περιορισμένος βαθμός αναγκών σε ψηφιακές δεξιότητες, καθώς και  χαμηλός βαθμός επενδύσεων ψηφιακής προσαρμογής, που βασίζονται υπέρμετρα σε ίδια κεφάλαια, αξιοποιώντας σε περιορισμένο βαθμό άλλες χρηματοδοτικές δυνατότητες. Ειδικά το τελευταίο, υπογραμμίζει τον κίνδυνο επιδείνωσης των ψηφιακών αντιθέσεων και διαφοροποιήσεων σε επίπεδο ΜμΕ. Το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό ήρθε να καλύψει αυτό το κενό, ωστόσο, οι αιτήσεις δεν έχουν ξεπεράσει το 60% και αυτό δείχνει ότι οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας για κάποιες επιχειρήσεις ήταν τέτοιες, που δεν τους επιτρέπουν να επενδύσουν ούτε το ποσό που χρειάζεται για την δημιουργία e-shop με την στήριξη του προγράμματος. Η πρωτοβουλία ΚΕΚ ΓΣΕΒΕΕ - Mastercard αποτελεί  ένα βήμα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΜμΕ, καθώς  χωρίς αναβαθμισμένες, σύγχρονες  ψηφιακές δεξιότητες, καμία ψηφιακή μετάβαση δεν μπορεί να γίνει ομαλά και με ισότιμους όρους.

    Να επιστρέψουμε στη Mastercard. Κυρία Παλημέρη, μπορείτε να μας δώσετε μερικά μεγέθη για να καταλάβουμε πόσο άλλαξε την καταναλωτική συμπεριφορά η πανδημία στην Ελλάδα; Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές;

    Οι τελευταίοι 15 μήνες μεταμόρφωσαν την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, πυροδοτώντας τις αντίστοιχες αλλαγές στον κόσμο του εμπορίου και των πληρωμών.

    Προεξάρχουσα τάση η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο: Σύμφωνα με στοιχεία Μαρτίου του ELTRUN, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα το 2020 ανήλθε στα €11 δισ., καταγράφοντας αύξηση 35%, και με προοπτικές να ανέλθει σε €15 δισ. ετησίως τα επόμενα χρόνια.

    Όσον αφορά στις πληρωμές, σύμφωνα με στοιχεία της Mastercard, μία βασική αλλαγή που έφερε το 2020 ήταν η ξεκάθαρη προτίμηση στις πληρωμές με κάρτες. Ο τζίρος που πραγματοποιήθηκε με κάρτες έκδοσης ελληνικών τραπεζών παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 17% σε σχέση με το 2019 – αύξηση που οφείλεται αποκλειστικά στις πληρωμές σε εγχώριους εμπόρους, μιας και ο όγκος των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες εκτός συνόρων μειώθηκε σημαντικά (-12,5% στην περίπτωση των συναλλαγών στην Ευρώπη και -35% στην περίπτωση των συναλλαγών εκτός αυτής).

    Εστιάζοντας στον φυσικό κόσμο, ξεχωρίζει η περαιτέρω ενίσχυση της ήδη μεγάλης διείσδυσης των ανέπαφων συναλλαγών, που έφτασε στο 92% επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτα.

    Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που βλέπετε στην ελληνική αγορά, ποιες οι ευκαιρίες και ποια τα επόμενα σχέδιά σας ως Mastercard;

    Η πανδημία έγινε η αφορμή να επιταχυνθούν μεταρρυθμίσεις που είναι προς όφελος όλων μας. Η πρώτη από αυτές είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του δημόσιου τομέα και του τρόπου με τον οποίο αυτός συναλλάσσεται με τους πολίτες, ένα πεδίο στο οποίο το αρμόδιο Υπουργείο και η κυβέρνηση εν γένει κάνουν μία πολύ αξιόλογη προσπάθεια. Η πανδημία επιτάχυνε επίσης την ψηφιακή μετάβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Βέβαια, εδώ ο δρόμος είναι μακρύς και προφανώς η έλλειψη οικονομικών και γνωστικών πόρων αποτελεί κεντρικό ζήτημα, ωστόσο βλέπουμε πως η Πολιτεία στηρίζει την προσπάθεια, και το ίδιο δεσμευόμαστε πως θα συνεχίσουμε να πράττουμε και εμείς.

    Στον κόσμο των πληρωμών τώρα, η μεγαλύτερη πρόκληση, που, με τη σωστή στρατηγική, μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία, είναι η χαμηλή (21,1%), σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (39,5%), αξία των συναλλαγών με κάρτα ως ποσοστό της κατανάλωσης στην Ελλάδα. Αν η Ελλάδα έφτανε το επίπεδο της ΕΕ-28, τα ετήσια έσοδα ΦΠΑ θα αυξάνονταν κατά 11,1% (€2 δισ.). Και μπορεί η πανδημία να αύξησε τη συχνότητα των ηλεκτρονικών πληρωμών, ωστόσο, για να διατηρηθεί αυτή η ώθηση, χρειάζονται αφενός θετικά μέτρα, κίνητρα προς καταναλωτές και εμπόρους/ επαγγελματίες, ειδικά για συναλλαγές σε κλάδους με υψηλό ρίσκο φοροδιαφυγής, και αφετέρου η περαιτέρω επέκταση της υποχρέωσης αποδοχής ηλεκτρονικών πληρωμών, με τρόπο που να καλυφθεί ολόκληρη η αγορά.

    Πώς ανταποκρίθηκαν τα μέλη σας κ. Καββαθά στις δυσκολίες της προηγούμενης περιόδου; Έχετε στοιχεία, για παράδειγμα, πόσες ανέπτυξαν εναλλακτικά κανάλια πώλησης;

    Όπως ανέφερα και προηγουμένως, η πανδημική κρίση επηρέασε ασύμμετρα το ελληνικό μικρό επιχειρείν. Κάποιες επιχειρήσεις σαφώς τα κατάφεραν και τα καταφέρνουν καλύτερα, όντας προετοιμασμένες και ψηφιακά ωριμότερες. Με βάση την Ετήσια Έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ η οποία και δημοσιεύτηκε ένα χρόνο πριν, μέσα στην πανδημία, το 60% των μικρών επιχειρήσεων δηλώνει πως εφαρμόζει ήδη ψηφιακό μάρκετινγκ, διαθέτει ιστοσελίδα και κάνει κοινωνική δικτύωση. Από την άλλη, μόνο ένα 15,9% δηλώνει πως έχει γνώση του Blockchain και μόνο ένα 15% ενσωματώνει τη χρήση εφαρμογών υπολογιστικού νέφους στη λειτουργία του. Σύμφωνα πάλι με την Έκθεση, μόνο το 20,5% των μικρών επιχειρήσεων διαθέτει συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων / e-shop. Είναι βέβαιο πως η επιτάχυνση της ψηφιοποίησης είναι μονόδρομος και θα πρέπει να δοθούν όλα εκείνα τα κίνητρα και μέσα ώστε να αναβαθμίσουν τεχνολογικά τη λειτουργία τους όλο και περισσότερες ΜμΕ. Είναι αισιόδοξο πως και ο μικρός επιχειρηματίας διαθέτει πλέον ψηφιακή συναίσθηση και αντιλαμβάνεται την ανάγκη του μετασχηματισμού αυτού.

    Ποιες είναι μέχρι σήμερα οι πρωτοβουλίες της ΓΣΕΒΕΕ για τον ψηφιακό και εταιρικό-οικονομικό μετασχηματισμό των επιχειρήσεών σας και τι προγραμματίζετε για το μέλλον;

    Μια από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες που ανέπτυξε η ΓΣΕΒΕΕ κατά την προηγούμενη περίοδο αφορά στην ανάδειξη του ψηφιακού μετασχηματισμού σε κεντρικό θέμα, στο πλαίσιο της ετήσιας Έκθεσης για το έτος 2020. Η Έκθεση ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ 2020 με τίτλο "Ψηφιακός μετασχηματισμός και μικρές επιχειρήσεις” είχε βασικό στόχο την ανάδειξη των βασικότερων πτυχών του ψηφιακού μετασχηματισμού της οικονομίας, με επίκεντρο τις μικρές επιχειρήσεις. Στο Μέρος Ι, παρουσιάστηκαν τα αναλυτικά αποτελέσματα της πρωτογενούς έρευνας που πραγματοποιήθηκε από το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ. όπου αναδεικνύονται ζητήματα σχετικά με την ψηφιακή ωριμότητα των μικρών επιχειρήσεων, τον βαθμό ενσωμάτωσης νέων ψηφιακών συστημάτων καθώς και το επίπεδο επενδύσεων στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού. Στο Μέρος ΙΙ, παρουσιάστηκε ένα αναλυτικό πλαίσιο ερμηνείας των ραγδαίων τεχνολογικών αλλαγών μέσω εξειδικευμένων ερευνητικών κειμένων σε επιλεγμένα πεδία (π.χ. ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα, αγροτική παραγωγή, μεταποίηση, ανθρώπινο δυναμικό). Αντίστοιχα, κατά την επόμενη περίοδο προγραμματίζεται η εκπόνηση εκτεταμένων ερευνητικών δραστηριοτήτων με έμφαση στην παρακολούθηση του ψηφιακού οικοσυστήματος.  

    Κυρία Παλημέρη, περιμένουμε νέα προϊόντα και υπηρεσίες από τη Mastercard στην Ελλάδα; Δώστε μας μια γεύση...

    Το 2020 χαρακτηρίστηκε από τη δυναμική είσοδο των συναλλαγών με συνδεδεμένες συσκευές, με τη Mastercard να παρέχει ήδη στους κατόχους καρτών της τη δυνατότητα να απολαμβάνουν τη νέα εποχή των πληρωμών, μέσα από λύσεις όπως το Apple Pay και τα ψηφιακά πορτοφόλια των τραπεζών. Στο άμεσο μέλλον θα κάνουμε διαθέσιμο στην Ελλάδα και το Google Pay, που θα δώσει στους κατόχους συνδεδεμένων συσκευών με λειτουργικό σύστημα Android ακόμη μία δυνατότητα, πέραν των ψηφιακών πορτοφολιών των τραπεζών τους, για την πραγματοποίηση γρήγορων, εύκολων και ασφαλών πληρωμών online και ανέπαφα σε φυσικά καταστήματα, μέσω της συσκευής τους.

    Μία δεύτερη προτεραιότητα είναι η προσπάθειά μας να δώσουμε στους Έλληνες καταναλωτές μεγαλύτερη διαφάνεια για τις συναλλαγές τους. Τη δυνατότητα αυτή μας δίνει η νέα μας λύση ηλεκτρονικής τραπεζικής Ethoca, χάρη στην οποία, από το 2022, οι καταναλωτές θα μπορούν να βλέπουν στα κανάλια ηλεκτρονικής τραπεζικής τους περισσότερες πληροφορίες για κάθε συναλλαγή τους, όπως, λόγου χάρη, το όνομα και το λογότυπο του εμπόρου και την τοποθεσία πραγματοποίησης της συναλλαγής. Η εξέλιξη αυτή θα μειώσει το άγχος που εύλογα νιώθει κανείς όταν βλέπει μια συναλλαγή που δυσκολεύεται να αναγνωρίσει και επιπλέον θα περιορίσει τις αμφισβητήσεις συναλλαγών που δέχονται τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

    Πόσο σας ανησυχεί ως Mastercard το γεγονός ότι η ΕΚΤ ετοιμάζει το δικό της, ευρωπαϊκό "καρτικό" σύστημα, το οποίο θα είναι ανταγωνιστικό του δικού σας, με σημαντικά μικρότερες προμήθειες, όπως έχει η ίδια ανακοινώσει; Βέβαια, αυτό δεν πρόκειται να του δούμε αύριο το πρωί, αλλά ετοιμάζεται και σύντομα θα είναι μια πραγματικότητα.

    Ως Mastercard είμαστε υπέρμαχοι οποιασδήποτε προσπάθειας δίνει περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές και απαντά σε πραγματικές ανάγκες και επιθυμίες τους – στο τέλος της ημέρας, ο υγιής ανταγωνισμός προάγει την καινοτομία και είναι προς το συμφέρον όλων, και της ίδιας της αγοράς. Έτσι και σε αυτήν την περίπτωση, είμαστε ήδη σε ανοιχτή επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και διερευνούμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να συνεισφέρουμε την τεχνογνωσία που έχουμε αναπτύξει παρέχοντας εδώ και δεκαετίες λύσεις που εξασφαλίζουν πολύ καλή εμπειρία και παγκόσμια διαλειτουργικότητα. Η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας μας θα ήταν προς όφελος και του νέου σχήματος.

    Κύριε Καββαθά, έχετε εικόνα για το μέγεθος προετοιμασίας των μελών σας εν όψει Ταμείου Ανάκαμψης; Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα, μερικά στοιχεία;

    Οι τεχνολογικές εξελίξεις στην οικονομία και κοινωνία, λόγω και της πανδημίας, είναι σαρωτικές. Το ότι υπάρχει πλέον μια ισχυρά δομημένη κοινωνική αντίληψη της ανάγκης για τεχνολογική προσαρμογή βοηθάει και τον τρόπο σκέψης και αντίδρασης μιας μικρής επιχείρησης. Το φαινόμενο είναι τόσο καινούργιο και απότομο που προφανώς δεν υπάρχουν ποσοτικά στοιχεία που να μπορούν να αποδώσουν αυτή την αλλαγή στον τρόπο σκέψης και δράσης μιας μικρής επιχειρηματικής μονάδας. Το βασικό όμως είναι και πάλι πως αυτή η ψηφιακή αντίληψη είναι μέρος της επιχειρηματικής κουλτούρας σε όλο και μεγαλύτερο ποσοστό των ΜμΕ στη χώρα, κάτι που δεν ήταν καθόλου αυτονόητο τα χρόνια πριν την πανδημία. Επιμένω πως θα πρέπει να υπάρξουν κατάλληλα προσαρμοσμένες πολιτικές και μία στρατηγική στην αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να μπορούμε να μιλάμε για μια αποτελεσματική και δίκαιη μετάβαση του συντριπτικού ποσοστού των ελληνικών επιχειρήσεων, που ανήκουν στην κατηγορία των ΜμΕ.


     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ