Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 16-Ιουν-2021 08:01

    Εγκρίθηκαν τα πράσινα μέτρα για τη Ναυτιλία - Τι προβλέπουν

    Εγκρίθηκαν τα πράσινα μέτρα για τη Ναυτιλία - Τι προβλέπουν
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Σε "ναυμαχία" εξελίχθηκε τελικά, όπως αναμενόταν, η συνεδρίαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO - MEPC 76) για τα μέτρα μείωσης των εκπομπών των πλοίων.

    Τα μέτρα, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ το 2023, είναι ο Δείκτης Ενεργειακής Αποδοτικότητας των Ενεργών Πλοίων (Energy Efficiency Existing Ship Index - EEXI) και ο Δείκτης Έντασης Άνθρακα (Carbon Intensity Indicator - CII). Tο πλαίσιο και τα προβλήματα που ανακύπτουν αναλύθηκαν σε προηγούμενο άρθρο του Capital.gr.

    Ο EEXI έλαβε την καθολική αποδοχή των μελών του ΙΜΟ, ενώ αντιθέτως υπήρξε διχογνωμία για τον CII.

    Ειδικότερα, το δεύτερο μέτρο εγκρίθηκε με ισχνή πλειοψηφία, καθώς, μεταξύ άλλων, καταψήφισαν τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Αυστραλία. Από την άλλη, θετική ψήφο έδωσαν Κίνα, Ιαπωνία, καθώς και χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής.

    Η κριτική επικεντρώθηκε κυρίως στο αναγκαίο ποσοστό περιορισμού των εκπομπών CO2, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του IMO για μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της Ναυτιλίας κατά 40% - συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008 - μέχρι το 2030.

    Η επιτροπή εξέτασε δύο ενδεχόμενα, βάσει μελετών για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που έχει διενεργήσει ο ΙΜΟ: α) την πιθανότητα να απαιτείται (σήμερα) ένα 10% για την επίτευξη του στόχου και β) την πιθανότητα να απαιτείται ένα 20%.

    Με βάση, λοιπόν, την πρόταση, η οποία τελικά έλαβε το "πράσινο φως", φέτος και του χρόνου οι εκπομπές όλων των πλοίων πρέπει να μειωθούν κατά 1% ετησίως και από το 2023 έως και το 2026 η πτώση προσδιορίζεται στο 2% ετησίως. Το 2026 θα διενεργηθεί μελέτη από τα όργανα του IMO για την αξιολόγηση της κατάστασης ώστε να ληφθούν αποφάσεις για τη στρατηγική μέχρι το 2030.

    Όπως λένε πηγές που παρακολούθησαν τις διαδικασίες στο Capital.gr, Βρυξέλλες και Ουάσιγκτον θεωρούν ότι ένας τέτοιος στόχος δεν είναι αρκετά φιλόδοξος και πως τελικά δε θα επιτευχθεί ο στόχος του IMO, τασσόμενοι υπέρ του διπλασιασμού των ποσοστών.

    Σφοδρές ήταν και οι αντιδράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων. Σύμφωνα με τη ΜΚΟ Pacific Environment, "αντί να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία να οδηγήσει τη Ναυτιλία στις πράσινες τεχνολογίες την επόμενη δεκαετία και στην ευθυγράμμιση με τη Συμφωνία του Παρισιού, ο ΙΜΟ άφησε ξανά εταιρείες, ναυπηγεία και νηολόγια να ελέγξουν την πολιτική που θα ακολουθηθεί, επηρεάζοντας συνολικά τον πλανήτη μας".

    Από την άλλη, εκπρόσωποι ελληνικών εταιρειών σημειώνουν ότι για να επιτευχθεί μία πτώση 2% θα πρέπει να ελαττωθούν οι ταχύτητες κατά 0,5 μίλια περίπου. Επομένως, μία ακόμη μεγαλύτερη πτώση θα καθιστούσε τα πιο αργά πλοία, όπως τα bulk carriers και τα tankers, αναποτελεσματικά για το διεθνές εμπόριο.

    Σημειώνεται ότι η θέση της ελληνικής αντιπροσωπείας συμβάδισε τελικά με αυτήν της ΕΕ για λόγους συνοχής, παρότι είναι γνωστό εντός της ναυτιλιακής κοινότητας, ότι μεγάλο ποσοστό των εταιρειών συμφωνεί με τα μέτρα που προτείνονται, με τις όποιες ενστάσεις να εντοπίζονται σε επιμέρους παραμέτρους.

    Πάντως, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, παρά τις διαφωνίες, κανείς δεν ήθελε ένα αδιέξοδο στη συνεδρίαση και αυτά τα μέτρα αποτελούν ένα πρώτο βήμα για την απανθρακοποίηση του κλάδου.

    Σημειώνεται ότι τυπικά τα δύο μέτρα θα υιοθετηθούν στην αυριανή τελευταία ημέρα της συνεδρίασης. Αργότερα, εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν κατευθυντήριες οδηγίες που θα τα εξειδικεύουν, καθώς ενδέχεται να υπάρξουν διαφοροποιήσεις ανά τύπο πλοίου.

    Στις "καλένδες" το Ταμείο Έρευνας και Ανάπτυξης;

    Ένα άλλο μεγάλο θέμα, το οποίο τέθηκε επί τάπητος στη συνεδρίαση ήταν η πρόταση κορυφαίων ναυτιλιακών ενώσεων για ένα Ταμείο Έρευνας και Ανάπτυξης, ύψους 5 δισ. δολαρίων, για τη χρηματοδότηση των τεχνολογιών απανθρακοποίησης, με μία υποχρεωτική συνεισφορά 2 δολαρίων ανά τόνο καυσίμου, από όλες τις ναυτιλιακές σε παγκόσμιο επίπεδο.

    Η συζήτηση είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς συνέπεσε με την πρόταση της Maersk για φόρο τουλάχιστον 450 δολαρίων ανά τόνο πετρελαίου κίνησης το οποίο καίνε τα πλοία.

    Πηγές που παρακολούθησαν όσα ειπώθηκαν επισημαίνουν ότι τελικά δεν είναι απίθανο το R&D fund να μην προχωρήσει, καθώς υπάρχουν αρκετοί που αντιτάσσονται στην εφαρμογή του.

    Αρχικά, υπάρχουν κράτη εντός της ΕΕ που δεν απορρίπτουν το εν λόγω μέτρο, αλλά στηρίζουν με μεγαλύτερη ένταση το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ένωσης (EU ETS), με το επιχείρημα ότι πρόκειται για δοκιμασμένη λύση, ενώ το Ταμείο δεν είναι ακόμη ώριμη πρόταση.

    Από την άλλη, αναπτυσσόμενες χώρες λένε "όχι" και διατυπώνουν προτάσεις για υψηλότερο φόρο επί των καυσίμων, αλλά με διάθεση περί του ⅓ των εσόδων σε αυτές για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής.

    Σε κάθε περίπτωση, τα μέλη του IMO δεν έλαβαν κάποια οριστική απόφαση επί του Ταμείου - στην ατζέντα συμπεριλαμβανόταν μόνο η συζήτησή του - κάτι που ίσως γίνει σε μεταγενέστερη συνάντηση.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ