Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 13-Μαϊ-2021 07:44

    Τα deals που έρχονται στην ελληνική ακτοπλοΐα

    Προγραμματική σύμβαση ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ με το υπουργείο Ναυτιλίας για μελέτη αναμόρφωσης της ακτοπλοΐας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Οικονομική κόπωση των εταιρειών και μεταβολές στο πεδίο του ανταγωνισμού "βλέπουν" παράγοντες της εγχώριας ακτοπλοΐας, με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα της πανδημίας. 

    "Χάθηκαν και χάνονται ακόμη πολλά χρήματα από τις εταιρείες" επισημαίνουν στο Capital.gr οι ακτοπλόοι και εξηγούν ότι το φετινό πρώτο εξάμηνο θα είναι χειρότερο από το περσινό. Όλες οι ελπίδες πλέον μετατίθενται για το καλοκαίρι, όταν με την πρόοδο των εμβολιασμών θα αυξάνεται ο αριθμός των τουριστικών ροών αν και η ακτοπλοΐα, όπως και συνολικά ο τουριστικός κλάδος, προσβλέπει σε "last minute" κρατήσεις.

    Σε αυτό το πλαίσιο, ελλοχεύει ο κίνδυνος υψηλών επιπέδων συγκέντρωσης στην αγορά, μέσω εξαγορών, με τους μικρότερους "παίκτες" να είναι ευάλωτοι απέναντι σε επιθετικές κινήσεις ή ακόμη και αποεπένδυσης από επιχειρηματίες με δραστηριότητα σε άλλους τομείς.

    Αυξάνεται ο ανταγωνισμός

    Υπενθυμίζεται ότι τις τελευταίες εβδομάδες κυοφορείται ένα deal εξαγοράς τεσσάρων πλοίων της Golden Star Ferries, συμφερόντων των αδελφών Στεφάνου από την SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου. Πρόκειται για τρία ταχύπλοα και ένα συμβατικό, με ορίζοντα παράδοσης στο νέο ιδιοκτήτη μέχρι το Σεπτέμβριο, χωρίς να έχει αλλάξει χέρια ακόμη κάποιο από τα πλοία.

    Αν η εν λόγω συμφωνία επιβεβαιωθεί, η SeaJets θα διαθέτει 18 ταχύπλοα και τρία συμβατικά, ενώ η Golden Star Ferries θα απομείνει με ένα ταχύπλοο και ένα συμβατικό. Παράλληλα, θα επιφέρει και αναδιατάξεις στις γραμμές, με την εταιρεία των αδελφών Στεφάνου να μην καταγράφει πλέον αναχωρήσεις από Πειραιά μέχρι Κυκλάδες, αλλά μόνο από Ραφήνα. Από την άλλη, η εταιρεία του κ. Ηλιόπουλου ισχυροποιεί περαιτέρω τη θέση της απέναντι στους ανταγωνιστές της. 

    Ενίσχυση του ανταγωνισμού στις γραμμές με αυξημένη κίνηση προβλέπουν και οι δύο εισηγμένες της ακτοπλοΐας, η Attica Group και η ANEK Lines, μέσα από τις εκθέσεις των αποτελεσμάτων τους για το 2020. 

    "Ο Όμιλος δραστηριοποιείται σε γραμμές με έντονο ανταγωνισμό (Αδριατική, Πειραιάς - Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη), ο οποίος μπορεί να ενταθεί περαιτέρω στην προσπάθεια των εταιρειών να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο σε ήδη ώριμες αγορές" σημειώνει η Attica. 

    "Τα πλοία του Ομίλου της ΑΝΕΚ δραστηριοποιούνται σε γραμμές που επικρατεί έντονος ανταγωνισμός και ειδικότερα στις γραμμές που συνδέουν τον Πειραιά με την Κρήτη, καθώς και την Ελλάδα με την Ιταλία. Η προσπάθεια για διατήρηση και διεύρυνση των μεριδίων κάθε εταιρείας στις ως άνω αγορές, ενδέχεται να δημιουργήσει συνθήκες εντονότερου ανταγωνισμού με αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματά τους" εκτιμά από την πλευρά της η ANEK. 

    Ενδεικτικά οι ισορροπίες στις εγχώριες και διεθνείς πλόες αναμένεται να διαμορφωθούν ως εξής: 

    Στην Αδριατική Attica/ΑΝΕΚ και Όμιλος Grimaldi. 

    Στο δρομολόγιο Πειραιάς - Κυκλάδες Attica, ΑNEK και Seajets. 

    Στο δρομολόγιο Πειραιάς - Δωδεκάνησα Attica και ANEK Lines

    Από Πειραιά μέχρι Κρήτη Attica/ANEK και Minoan Lines


    Η περίπτωση της ANEK


    Η ΑΝΕΚ βρίσκεται σε δεινή θέση. Όπως διαπίστωσαν οι ορκωτοί στην τελευταία έκθεση "το γεγονός ότι το κεφάλαιο κίνησης της εταιρείας και του ομίλου είναι αρνητικό κατά €260,0 εκατ. και € 51,2 εκατ. αντίστοιχα, τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας παραμένουν αρνητικά κατά €9,9 εκατ. υφίστανται ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς πιστωτικά ιδρύματα, σε συνδυασμό με τη σημαντική επίπτωση που συνεχίζει να έχει στα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα του ομίλου η κρίση της πανδημίας, υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας η οποία ενδεχομένως θα εγείρει σημαντική αμφιβολία σχετικά με τη δυνατότητα της εταιρείας και του ομίλου να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους". 

    Παλαιότερα είχε κυκλοφορήσει το σενάριο απορρόφησης της ANEK από την Attica, μιας και οι δύο εταιρείες εκτελούν κοινοπρακτικά δρομολόγια σε Κρήτη και Αδριατική, αλλά δεν καρποφόρησε.

    Σε κάθε περίπτωση οι διοικούντες της εταιρείας αναζητούν "σανίδα σωτηρίας", χωρίς να αποκλείεται να πουληθούν περιουσιακά στοιχεία. Σήμερα ο στόλος της ANEK αποτελείται από επτά ιδιόκτητα πλοία και δύο πλοία υπό μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα εξαγοράς.

    "Ξιφομαχία" για τα λιμάνια

    Υπενθυμίζεται πως Attica Group, ANEK και Grimaldi "κονταροχτυπιούνται" για τη διεκδίκηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, έχοντας εκδηλώσει ενδιαφέρον στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. 

    Παράλληλα, τα βλέμματα είναι στραμμένα και στη διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι του Ηρακλείου, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος να είναι προγραμματισμένη για τις 30 Ιουλίου.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ