Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 01-Μαϊ-2021 08:47

    Ρεκόρ στα ναύλα του ξηρού φορτίου-Πού οφείλεται

    Ρεκόρ στα ναύλα του ξηρού φορτίου-Πού οφείλεται
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Με "σπασμένα τα φρένα" κινείται το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου, ολοκληρώνοντας τον Απρίλιο σε νέα υψηλά, με την εικόνα στο ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης να είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντική.

    Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Batlic Dry Index, ξεπέρασε την Παρασκευή (30/4) τα επίπεδα των 3.000 μονάδων, "σκαρφαλώνοντας" σε υψηλό σχεδόν 11 ετών (3.053 μονάδες), ενώ έκλεισε τον Απρίλιο με άνοδο 49%. Πρόκειται για την καλύτερη μηνιαία επίδοση από τον Ιούνιο του 2020.

    Τα κέρδη των πλοίων

    Στα μεγάλα πλοία της αγοράς, τα capesizes, τα μέσα κέρδη στη spot έφτασαν τα 40.608 δολάρια την ημέρα. Ο σχετικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Capesize Index, σημείωσε κέρδη 121% σε μηνιαία βάση, κλείνοντας την Παρασκευή στις 4.896 μονάδες.

    Στα μικρότερα μεγέθη, ο δείκτης των panamaxes ενισχύθηκε κατά 3,7% τον Απρίλιο, συμπληρώνοντας τέσσερις διαδοχικούς ανοδικούς μήνες. Τα κέρδη των συγκεκριμένων πλοίων έφτασαν την Παρασκευή τα 24.045 δολάρια ημερησίως. Με άνοδο 14,6% ολοκλήρωσε τον τέταρτο μήνα του έτους ο δείκτης των supramaxes.

    Στα ύψη η ζήτηση

    "Όπλο" της αγοράς είναι η ισχυρή ζήτηση από την Κίνα. Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, το 2021 αποδεικνύεται έτος ορόσημο για την αγορά σιδηρομεταλλεύματος, με τις τιμές spot να υπερβαίνουν την περασμένη εβδομάδα τα 188 δολάρια ανά τόνο, επίπεδα που προσεγγίστηκαν τελευταία φορά το Φεβρουάριο του 2011. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν, λαμβάνοντας στήριξη από τα κινεζικά χαλυβουργεία.

    Την ίδια ώρα, το "άλμα" της αγοράς στηρίζεται και από την κινεζική κατανάλωση άνθρακα. Ειδικότερα, ο οίκος Braemar ACM σημείωσε ότι σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η περίοδος ανανέωσης των αποθεμάτων των εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας στην ασιατική χώρα, οι οποίες έχουν βρεθεί με χαμηλές προμήθειες. Για παράδειγμα, τα αποθέματα άνθρακα στην Qinhuangdao, έχουν υποχωρήσει κάτω από τους 4 εκατ. τόνους, 34% χαμηλότερα από το μέσο όρο αυτής της περιόδου του έτους.

    Ενισχυμένη είναι και η ζήτηση σιτηρών. Οι τιμές του καλαμποκιού αναρριχήθηκαν πρόσφατα στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας οκταετίας. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του αμερικανικού υπουργείου Γεωργίας, η Κίνα θα εισάγει φέτος τον αριθμό ρεκόρ των 28 εκατ. μετρικών τόνων σιτηρών.

    Βραδεία ανάπτυξη του στόλου

    Επίσης, το βιβλίο παραγγελιών των bulk carriers, ως ποσοστό του εν ενεργεία στόλου, παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Παρότι τους τελευταίους μήνες έχουν καταγραφεί ορισμένες ναυπηγήσεις, είναι γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες το σκέφτονται πλέον δεύτερη φορά πριν επενδύσουν σε νέο τονάζ. Αυτό, διότι επικρατεί μεγάλη αβεβαιότητα για το είδος του πλοίου που θα κυριαρχήσει στο μέλλον, εν μέσω "θολών" περιβαλλοντικών κανονισμών, όπως υιοθετούνται από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Έτσι, ο παγκόσμιος στόλος του ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί με βραδύ ρυθμό τα επόμενα χρόνια. Φέτος, ο στόλος εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 2% και το 2022 κατά 0,8%, έναντι ρυθμού ανάπτυξης 3,2% το 2020 και 4,1% το 2019.

    Φυσικά η παρούσα κατάσταση ευνοεί και την ελληνική πλοιοκτησία, η οποία διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στην αγορά του ξηρού φορτίου. Όπως έγραψε πρόσφατα το Capital.gr, εκμεταλλευόμενοι τις εξαιρετικές συνθήκες, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν προβεί σε μαζικές αγορές πλοίων από την αρχή του έτους.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ