Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 26-Νοε-2020 15:25

    Το παράδειγμα της Lidl Ελλάς στη μάχη κατά των πλαστικών

    Το παράδειγμα της Lidl Ελλάς στη μάχη κατά των πλαστικών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Πρωτοπόρος στη μάχη κατά του πλαστικού, η Lidl Ελλάς δεν ακολουθεί απλά τις επιταγές της ελληνικής και κοινοτικής νομοθεσίας για τη μείωση της χρήσης του συγκεκριμένου προϊόντος, αλλά πρωτοστατεί στην εξάλειψή του από την καθημερινότητά μας.

    Δισεκατομμύρια δολάρια δαπανώνται στην προσπάθεια να σταματήσει η ροή περισσότερων από ένα εκατομμύριο μετρικών τόνων (MT) πλαστικών σε ποτάμια και ωκεανούς κάθε μήνα, αλλά αυτές οι προσπάθειες δεν κάνουν τίποτα για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στην πηγή του, όπως σημειώνει σε έρευνά του, το μη κερδοσκοπικό φιλανθρωπικό Ίδρυμα Minderoo και η SYSTEMIQ. 

    Με το Ellen MacArthur Foundation και την WWF να προειδοποιούν ότι αν δεν υπάρξει κάποια άμεση δράση, τα πλαστικά που καταλήγουν στους ωκεανούς μπορεί να τριπλασιαστούν τα επόμενα 20 χρόνια. 

    Με απλά λόγια, ο πλανήτης κινδυνεύει να πνιγεί από τα πλαστικά. 

    Τι γίνεται όμως στην Ελλάδα; Υπάρχουν οργανισμοί, φορείς και εταιρείες οι οποίες έχουν αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος και ακόμη πιο σημαντικό κάνουν κάτι για να αντιμετωπιστεί; 

    Η απάντηση είναι ναι. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα εταιρείας η οποία όχι μόνο έχει αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος αλλά έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του είναι η Lidl Ελλάς, πρωτοπόρος στη μάχη κατά των πλαστικών, με πράξεις όχι μόνο στα λόγια.

    Για του λόγου το αληθές, η Lidl Ελλάς είναι η πρώτη επιχείρηση του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης όπως καλαμάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες. Είχε προηγηθεί το 2018, η απόσυρση της πλαστικής σακούλας µιας χρήσης 4 λεπτών από τα καταστήματά της τις οποίες αντικατέστησε µε µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, ανθεκτικότερη, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωμένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιμη και στην οποία µπορούν να τοποθετηθούν προϊόντα βάρους 10 κιλών. 

    Πρωτοβουλίες που συνδέονται με τη δέσμευση της να μειώσει έως το 2025 κατά 20% την κατανάλωση πλαστικών και να καταστήσει το 100% των συσκευασιών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο μέγιστο ανακυκλώσιμες.

    Αυτά τα μέτρα αποτελούν μέρος του REset Plastic, της διεθνούς στρατηγικής της για το πλαστικό, η οποία ξεκίνησε το 2018 από τον Όμιλο Schwarz. Το μότο της; "Λιγότερο πλαστικό - Κλειστοί Κύκλοι πρώτων υλών".

    Πώς όμως εφαρμόζεται αυτό στην πράξη;  "Σχεδιάζουμε τα προϊόντα και τις συσκευασίες τους, ώστε να είναι ανακυκλώσιμα/ες για να κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. Έχουμε ήδη μειώσει το πλαστικό σε μεγάλο αριθμό συσκευασιών, αυξήσει την ανακυκλωσιμότητα ή εναλλακτικά χρησιμοποιήσει ανακυκλωμένο πλαστικό. Τα προϊόντα που φέρουν τη σήμανση "Improving & Reducing Packaging Responsibly" ενισχύουν τη διαφάνεια προς τους καταναλωτές μας”, αναφέρουν στελέχη της αλυσίδας στο Capital.gr.

    Η δράση λιγότερο πλαστικό στη ζωή μας δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό. Η Lidl Ελλάς, συλλέγει, κάνει διαλογή, ανακυκλώνει και κλείνει τον κύκλο ζωής των πρώτων υλών.

    Επιπλέον σε συνεργασία με την "Project Stop" και "One Earth - One Ocean e.V." "τρέχει” δράσεις στις χώρες που δραστηριοποιείται, επενδύει στην έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων ενώ έχει υπογράψει την Παγκόσμια Δέσμευση της Νέας Πλαστικής Οικονομίας του Ιδρύματος Ellen MacArthur, το οποίο αποτελεί ισχυρό αποτύπωμα του οράματός της για μια παγκόσμια λειτουργική κυκλική οικονομία.

    Κάν’ το όπως η Lidl Ελλάς

    Ας δούμε όμως τι έχει κάνει η Lidl Ελλάς στην Ελλάδα για να κινητοποιήσει τους καταναλωτές, τους φορείς και την τοπική κοινωνία στη μάχη κατά των πλαστικών. 

    Και ξεκινάμε με την καμπάνια "Plastic Free Santorini". Πρόκειται για μια κοινή πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού, του Δήμου Σαντορίνης και της Lidl Ελλάς, που έχει ως στόχο την ανακήρυξη της Σαντορίνης, ως ενός νησιού με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες και στέλνοντας το παγκόσμιο μήνυμα βιώσιμης ανάπτυξης για το ίδιο το νησί αλλά και τη χώρα μας.

    pin

    Στο πλαίσιο αυτό, το τριήμερο 25-27 Σεπτεμβρίου εκπρόσωποι της Lidl Ελλάς, μαζί με συνεργάτες και εθελοντές του Ιδρύματος, βρέθηκαν στη Σαντορίνη για να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στον αγώνα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των ελληνικών ακτών. Συγκεκριμένα, προχώρησαν σε υποβρύχιους καθαρισμούς σε συνεργασία με την τοπική μη κερδοσκοπική οργάνωση "Dive In Action" στον Όρμο Αμμουδιού και στον βυθό της Περίσσας, ενώ ακολούθησαν παράκτιοι καθαρισμοί στις παραλίες Καμάρι, Μονόλιθος και Περίσσα. 

    pin

     

    Μια ακόμη εμβληματική πρωτοβουλία ήταν η παράσταση "Τέσσερις Εποχές" στην Εθνική Λυρική Σκηνή, που υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς την Εναλλακτική Σκηνή. Η παράσταση Τέσσερις εποχές βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Βιβάλντι πραγματεύεται με έξυπνο και ευφάνταστο τρόπο τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης της Lidl Ελλάς. Θέματα όπως η μείωση του πλαστικού, η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία ζωντανεύουν στη σκηνή με μοναδικό τρόπο. 

    pin

     

    Επίσης στο πλαίσιο του στόχου της για 20% λιγότερο πλαστικό έως το 2025, η Lidl Ελλάς μείωσε στα παραδοσιακά ελληνικά έτοιμα γεύματα "Chef Select" το πλαστικό του περιέκτη, καταργώντας ταυτόχρονα το πλαστικό καπάκι, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο συνολική μείωση πλαστικού κατά 43,24% ανά συσκευασία. 

    Παράλληλα ανέλαβε για μία ακόμη φορά να καλύψει μέρος των εξόδων για τον καθαρισμό του Θερμαϊκού κόλπου από το ειδικά διαμορφωμένο αντιρρυπαντικό σκάφος "Αλκίππη" της North Aegean Slops Α.Ε. Συγκεκριμένα η Lidl Ελλάς ανέλαβε να στηρίξει την προσπάθεια του Yφυπουργείου Μακεδονίας - Θράκης για την απομάκρυνση των επιπλεόντων απορριμμάτων, του φυτοπλαγκτόν και της κόκκινης παλίρροιας, που επιβαρύνουν τον παραλιακό άξονα της Θεσσαλονίκης. 

    pin

     

    Βέβαια οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες της Lidl Ελλάς δεν σταματούν εδώ. Ο μαραθώνιος καινοτομίας SUP Free hackathon είναι η πρώτη δράση ανοιχτής καινοτομίας στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας "Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης” η οποία θα ξεδιπλωθεί σε λίγο καιρό. Στόχος του είναι η ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων που αξιοποιούν την τεχνολογία, για να συμβάλλουν σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης. 

    pin

     

    Η δράση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ενεργειών που αφορούν την ανοιχτή καινοτομία. Το εργαστήριο SUP Free Innovation Lab, το οποίο υποστηρίζεται από τη Lidl Ελλάς, έχει ως στόχο την προώθηση  νέων αναπτυσσόμενων τεχνολογιών (disrupting technologies) σε θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Περιλαμβάνει τη διοργάνωση του μαραθωνίου καινοτομίας SUP Free hackathon  και, στη συνέχεια, πεντάμηνο κύκλο υποστήριξης των λύσεων που θα προταθούν, ώστε οι πρωτότυπες εφαρμογές να μετασχηματιστούν σε παραγωγικές λύσεις.

    Επιπροσθέτως η Lidl Ελλάς υποστηρίζει την προσπάθεια 40 προσωπικοτήτων, από τον χώρο των επιστημών, του αθλητισμού, των τεχνών, των επιχειρήσεων και των κοινωφελών δράσεων, που μάχονται για την προστασία του περιβάλλοντος και μιας ζωής χωρίς πλαστικά μίας χρήσης. 

    pin

     

    Συγκεκριμένα η Lidl Ελλάς, σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας "Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης" και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, γίνεται αρωγός αυτών των 40 "πρεσβευτών", που ένωσαν τις φωνές τους για την εφαρμογή και στην Ελλάδα της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, με στόχο τη σταδιακή κατάργηση των πλαστικών μίας χρήσης. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ