Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 18-Οκτ-2020 08:15

    Οι αγορές "πανικού" έφεραν ανατιμήσεις

    Οι αγορές "πανικού" έφεραν ανατιμήσεις
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Ανατιμήσεις και μείωση των προσφορών έφεραν οι αγορές "πανικού” και η ενίσχυση της δύναμης των σούπερ μάρκετ εν μέσω της πανδημίας. Για του λόγου το αληθές οι τιμές των προϊόντων που πωλούνται εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου κατά 0,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν (πηγή: IRI). 

    Τη μεγαλύτερη άνοδο, 3%, κατέγραψαν οι τιμές της κατηγορίας των προϊόντων νοικοκυριού, δηλαδή καθαριστικά, απολυμαντικά, κλπ. και 1,3% οι τιμές στα τρόφιμα ενώ μείωση 8,6% σημείωσαν οι τιμές των προϊόντων ατομικής φροντίδας και υγιεινής. Οι ανατιμήσεις αυτές συνδέονται και με τη μείωση κατά 3,2 μονάδες των προσφορών. Στα τρόφιμα οι προσφορές μειώθηκαν κατά 3,9 μονάδες, 1,8 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και 0,6 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι. 

    Οι ανατιμήσεις όμως δεν συνδέονται μόνο με τη μείωση των προσφορών. Πρωτίστως συνδέονται με το γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ και οι προμηθευτές εν μέσω της πανδημίας έχουν αυξήσει τη δύναμη τους. Είναι άλλωστε από τις ελάχιστες οικονομικές δραστηριότητες που δεν κατέβασαν ρολά στην καραντίνα ενώ και μετά το "άνοιγμα” της οικονομίας καταφέρνουν να διατηρούν τις δυνάμεις τους και τους πελάτες τους. 

    Αποτέλεσμα σε επίπεδο οκταμήνου το ταμείο των σούπερ μάρκετ να αυξηθεί κατά 375 εκατ. ευρώ, στα 5,035 δισ. ευρώ από 4,660 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Για το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων το πρώτο εξάμηνο σημαδεύτηκε με απώλεια τζίρου 22 δισ. ευρώ ενώ ακόμη 3 δισ. ευρώ χάθηκαν τον Αύγουστο από τις εταιρείας που τηρούν διπλογραφικά βιβλία.

    Βέβαια το κύμα ανατιμήσεων δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο. Στις ΗΠΑ τον Απρίλιο, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή στα τρόφιμα σημείωσε τη μεγαλύτερη μηνιαία αύξηση από τον Φεβρουάριο του 1974, -αυξήθηκε κατά 2,7%- και κατά 5,6% την περίοδο Ιούνιος 2019 - Ιούνιος 2020. Κάτι που σύμφωνα με τον σύνδεσμο βιομηχάνων τροφίμων δεν σχετίζεται με αυξημένα κέρδη. Αντιθέτως όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του την περίοδο αυτή έχουν αυξηθεί σημαντικά τα έξοδα, λόγω χαμηλότερης παραγωγικής ικανότητας, απλυμάνσεων και μεταφορικού κόστους.

    Οι τιμές όμως δεν αυξήθηκαν μόνο στο ράφι. Ο δείκτης τιμών τροφίμων του FAO (FFPI) άγγιξε τις 97,9 μονάδες τον Σεπτέμβριο, καταγράφοντας αύξηση 2 μονάδες σε σχέση με τον Αύγουστο ενώ ήταν 4,6 μονάδες υψηλότερος σε σχέση με έναν χρόνο πριν.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διαβάστε το ΚΕΦΑΛΑΙΟ
    και ηλεκτρονικά στο

    ReadPoint
    Kυκλοφορεί μαζί με το
    FORBES ΟΚΤ 2020