Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 01-Οκτ-2020 08:16

    Σε πρώτο πλάνο η κινητικότητα, ποιες αλλαγές δρομολογεί η κυβέρνηση

    Σε πρώτο πλάνο η κινητικότητα, ποιες αλλαγές δρομολογεί η κυβέρνηση
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Τον δρόμο για να προχωρήσουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που παραμένουν σε ακινησία τουλάχιστον μια τετραετία για τις περισσότερες πόλεις της χώρας, ανοίγει το σχέδιο νόμου "Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα – Μικροκινητικότητα και άλλες Διατάξεις” του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο πήρε χθες το πράσινο φως από το υπουργικό συμβούλιο και αναμένεται να τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση.

    Τα ΣΒΑΚ είναι σχέδια που καλούνται να εκπονήσουν οι μεγάλοι δήμοι (άνω των 30.000 κατοίκων) και όλες οι περιφέρειες της χώρας, με στόχο την δημιουργία ενός μακροχρόνιου ολοκληρωμένου προγράμματος για την βιωσιμότητα των αστικών συγκοινωνιών.

    Στα σχέδια αυτά θα θέτονται συγκεκριμένοι στόχοι σε βάθος πενταετίας, δεκαετίας και εικοσαετίας με την υλοποίηση έργων που θα αποσκοπούν σε βελτίωση της οδικής ασφάλειας, προώθηση της μικροκινητικότητας, διευκόλυνση της ηλεκτροκίνησης και την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μετακίνησης.

    Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, το νομοσχέδιο ουσιαστικά αναμορφώνει το θεσμικό πλαίσιο του προγράμματος των ΣΒΑΚ, το οποίο όμως ποτέ δεν εφαρμόστηκε στην πράξη, καθώς οι περισσότερες προσπάθειες έχουν μπλέξει σε έναν κυκεώνα γραφειοκρατίας, ενώ πολλοί δήμοι δεν διαθέτουν το δυναμικό και τις υποδομές για να εκπονήσουν τις απαραίτητες μελέτες και να συμπληρώσουν τους σχετικούς φακέλους.

    Αξίζει να σημειωθεί πως η ύπαρξη ΣΒΑΚ αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό κριτήριο, ή ακόμη και προαπαιτούμενο, για την χρηματοδότηση έργων κινητικότητας των ΟΤΑ από κοινοτικά κονδύλια και ευρωπαϊκούς οργανισμούς.

    Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με το νομοσχέδιο θα θεσπίζονται για πρώτη φορά ενιαίοι κανόνες και συγκεκριμένες απαιτήσεις για την κατάρτιση αυτών των σχεδίων, στο πλαίσιο των οδηγιών που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δια του Παρατηρητήριου Eltis, για την αξιολόγηση και έγκριση έργων που αφορούν στην αστική κινητικότητα.

    Επιπλέον, τυποποιείται η διαδικασία εξέτασης και έγκρισης του ΣΒΑΚ από τις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου, με σκοπό τον περιορισμό των καθυστερήσεων. Μάλιστα όπως έχει δηλώσει ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο νόμος έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να καταστεί άμεσα εφαρμοστέος, χωρίς να απαιτείται η έκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας.

    Μπαίνουν κανόνες για τα scooter

    Με το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου ρυθμίζονται κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας, όπως ηλεκτρικά πατίνια, rollers, skate boards και segway. Ειδικότερα, ομαδοποιούνται τα οχήματα σε μια κατηγορία Οχημάτων με την ονομασία Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (ΕΠΗΟ) και εισάγονται ρυθμίσεις για τη κυκλοφορία τους στη βάση αξιολόγησης και συγκριτικής μελέτης άλλων χωρών,  με βάση την ταχύτητα που αναπτύσσουν:

    Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.  Αυτά που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, αντιμετωπίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.  Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).

    Ρυθμίζονται ζητήματα προδιαγραφών και ασφαλούς χρήσης αυτών των οχημάτων με έμφαση στον υποχρεωτικό εξοπλισμό που πρέπει να φέρουν τα ΕΠΗΟ όπως και τα ποδήλατα (φρένα, φώτα, κουδούνι-κόρνα). Ακόμη θεσπίζεται ότι οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ πρέπει υποχρεωτικά να φορούν προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο και αντανακλαστικό εξοπλισμό κατά την κυκλοφορία τους τη νύχτα.

    Ακόμη καθορίζονται ρυθμίσεις αγοράς σε θέματα που αφορούν στην κατασκευή, διάθεση και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των ΕΠΗΟ, την εποπτεία της αγοράς και τις υποχρεώσεις των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών.

    kostaskets@capital.gr

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διαβάστε το ΚΕΦΑΛΑΙΟ
    και ηλεκτρονικά στο

    ReadPoint
    Kυκλοφορεί μαζί με το
    FORBES ΟΚΤ 2020