Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 27-Σεπ-2020 08:34

    Η επιχειρηματική "μάχη" για τη μάσκα

    Η επιχειρηματική "μάχη" για τη μάσκα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Εννέα μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας στην Κίνα και κάτι λιγότερο από επτά μήνες από την επέλαση του SARS-CoV-2 στον δυτικό κόσμο, τα κρούσματα και τα θύματα αυξάνονται με εκθετικό βαθμό. Σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η εξάπλωση του ιού και να προστατευθεί ο παγκόσμιος πληθυσμός ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά τη χρήση μάσκας παντού. Την ίδια στιγμή, τα μέτρα αντιμετώπισης της εξάπλωσης μέσω και από τη χρήση μάσκας αυξάνονται. Πριν από λίγες ημέρες ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, απηύθυνε αυστηρή σύσταση για τη χρήση μάσκας από πολίτες άνω των 65 ετών, ενώ σε αντίστοιχα μέτρα για την επιβεβλημένη χρήση μάσκας έχουν προχωρήσει οι περισσότερες χώρες.

    Αυτό, με τη σειρά του, αυξάνει τη ζήτηση για μάσκες. Σύμφωνα με έρευνα της Reports and Data η παγκόσμια αγορά αναμένεται να φθάσει τα 87,67 δισ. δολάρια έως το 2027, κάτι που σημαίνει ετήσια αύξηση 8,1% την εξεταζόμενη χρονική περίοδο. Μεταξύ των βασικών παγκόσμιων παικτών περιλαμβάνονται εταιρείες όπως οι 3M, Smith & Nephew, Molnlycke Healthcare, Medline Industries, Halyard Healthcare, Ansell Healthcare, Halyard Health, Honeywell International, Johnson & Johnson και Lac-Mac.

    Νέα αγορά

    Την ίδια στιγμή στην Ελλάδα με το ξέσπασμα της κρίσης, τον εντοπισμό του πρώτου κρούσματος στη χώρα και την αυξανόμενη ζήτηση για μάσκες μιας χρήσης όχι μόνο στην εσωτερική αγορά αλλά και διεθνώς, αρκετές ελληνικές εταιρείες αποφάσισαν να επενδύσουν διαβλέποντας μια σημαντική ευκαιρία, Ο λόγος ήταν προφανής: μια νέα αγορά με υψηλή ζήτηση και χαμηλή προσφορά αναζητούσε προϊόν.

    Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Η αναγκαστική αναστολή λειτουργίας κάποιων μονάδων λόγω του lockdown, η κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης σε αρκετές αγορές εξαιτίας και του περιορισμού των μετακινήσεων -π.χ. απαγόρευση μετακινήσεων, κλειστά ξενοδοχεία, εστιατόρια, κ.λπ.- οδήγησε κάποιους εξ αυτών να αναζητήσουν νέες δραστηριότητες για να καλύψουν το κενό και άλλους που είχαν παρουσία στην ευρύτερη κατηγορία, δηλαδή στην παραγωγή πρώτων υλών, να επεκταθούν και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς.

    Επενδύσεις

    Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ιδιοκτήτης της Lariplast, Γιάννης Τσερέπας, ο οποίος μαζί με τον Αχιλλέα Νταβέλη της Animus και τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο της Chipita δημιούργησαν τη Larisa Face Cover(LFC), που παράγει χειρουργικές μάσκες μίας χρήσης.

    Η βιομηχανία από τη Λάρισα, που ιδρύθηκε στις 26 Μαρτίου, δηλαδή εν μέσω της πανδημίας και υλοποιεί επένδυση 11,5 εκατ. ευρώ, από τον Αύγουστο έχει πενταπλασιάσει την παραγωγή της, δηλαδή παράγει μηνιαίως 60 εκατομμύρια μάσκες μιας χρήσης, ή 2 εκατ. την ημέρα, από 500.000 μάσκες ημερησίως που ήταν μέχρι εκείνη τη στιγμή η παραγωγή της. 

    Εκτός όμως από την παραγωγή μασκών, η LFC μπαίνει και στην παραγωγή της πρώτης ύλης, δηλαδή γίνεται η πρώτη πανευρωπαϊκά καθετοποιημένη μονάδα στο είδος της. Σήμερα την πρώτη ύλη, το meltblown -πρόκειται για το υλικό που χρησιμοποιείται και στις βρεφικές πάνες και στις σερβιέτες-, την προμηθεύεται από παραγωγούς της Ευρώπης και κυρίως από την Ιταλία. 

    Σήμερα το 50% της παραγωγής των χειρουργικών μασκών που παράγει η Larisa Face Cover κατευθύνεται στην Ελλάδα και η υπόλοιπη παραγωγή στο εξωτερικό. Με την ολοκλήρωση της επένδυσης εκτιμάται ότι το 80% θα εξάγεται.

    Το στοίχημα της Πλαστικά Θράκης αποδίδει

    Στις μάσκες επενδύει και η Πλαστικά Θράκης. Έως το τέλος της χρονιάς πρόκειται να θέσει σε λειτουργία τη νέα γραμμή παραγωγής υλικού meltblown το οποίο θα χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων και για την παραγωγή όλων των τύπων μασκών, από χειρουργικές μάσκες μέχρι και μάσκες τύπου FFP2 και FFP3. Πρόκειται για επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ της κατά 100% θυγατρικής Don&Low Ltd με έδρα τη Σκωτία που έχει αντικείμενο την αγορά και εγκατάσταση του απαιτούμενου μηχανολογικού εξοπλισμού.

    Ήδη ο όμιλος προέβη σε έκτακτη επένδυση ύψους άνω των 400.000 ευρώ προκειμένου να προσθέσει τον απαιτούμενο μηχανολογικό εξοπλισμό για την παραγωγή χειρουργικών μασκών Τύπου Ι, Tύπου ΙΙ και Τύπου ΙΙR. Οι νέες γραμμές παραγωγής έχουν ήδη εγκατασταθεί στις παραγωγικές εγκαταστάσεις του ομίλου στην Ξάνθη και η παραγωγική τους δυναμικότητα ξεπερνά τις 400.000 μάσκες ανά ημέρα. Παράλληλα, υλοποιεί επενδύσεις αγοράς και εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού για την παραγωγή χειρουργικών μασκών από τις θυγατρικές του στη Σκωτία και την Ιρλανδία. Η ημερήσια δυναμικότητα των συγκεκριμένων γραμμών παραγωγής είναι της τάξεως των 800.000 και 200.000 μασκών ανά ημέρα αντίστοιχα. Συνολικά η παραγωγή του ομίλου σε χειρουργικές μάσκες ξεπερνά τα 1,4 εκατομμύρια τεμάχια ημερησίως.

    Εκτός από την LFC και την Πλαστικά Θράκης τη μάχη της μάσκας δίνει και η FiberTex από την Κόρινθο. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει την υλοποίηση νέας επένδυσης και σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα παράγει 10 εκατομμύρια μάσκες το μήνα. Ακόμη, η βιομηχανία Mediline Isothermal Solutions, που παράγει ειδικές συσκευασίες για τη μεταφορά θερμοκρασιακά ευαίσθητων προϊόντων προσάρμοσε και επέκτεινε την παραγωγική της μονάδα στα Οινόφυτα, με σκοπό την κατασκευή ασπίδων προστασίας προσώπου αλλά και απλών χειρουργικών μασκών.

    Τέλος, σε αυτήν τη νέα αγορά εισήλθε και η κλωστοϋφαντουργία Siamidis που βρίσκεται στα Οινόφυτα. Η δυναμικότητα παραγωγής ξεπερνά τα 3,3 εκατ. μάσκες τον μήνα ενώ η επένδυση πραγματοποιήθηκε με ιδία κεφάλαια. Η Siamidis δραστηριοποιείται στην παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων από το 1961 και από τη δεκαετία του 1990 -μέσα από μια πολιτική προϊοντικής διαφοροποίησης και εστίασης σε είδη προστιθέμενης αξίας- παράγει τεχνικά υφάσματα, ενδύματα και μέσα ατομικής προστασίας για τα Σώματα Ασφαλείας, την Πυροσβεστική, τις Ένοπλες Δυνάμεις και τη βιομηχανία.



     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ