Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 05-Σεπ-2020 09:10

    Η μεγάλη ευκαιρία των ηγετών να γράψουν ιστορία

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Μιχόπουλου

    Όσοι από τους ανθρώπους της επικοινωνίας υποστηρίζαμε, πριν από την κρίση της πανδημίας της COVID-19, ότι μια καθοριστική αλλαγή στην καθημερινότητα των ανθρώπων και στη λειτουργία των επιχειρήσεων θα ερχόταν εξαιρετικά σύντομα χαρακτηριστήκαμε συχνά υπερβολικοί. Κι όμως, η διείσδυση των big data, της επαυξημένης πραγματικότητας και της τεχνητής νοημοσύνης ήταν τόσο κοντά, ώστε ορισμένοι ηγέτες των οργανισμών έσπευδαν εγκαίρως να θέσουν τις αντίστοιχες προτεραιότητες. Φρόντιζαν ήδη να μετατρέψουν το εταιρικό τους brand σε "brand with purpose", καθώς αυτό θα εξασφάλιζε τη βιωσιμότητά τους με βάση τις διαφαινόμενες αλλαγές των απαιτήσεων των καταναλωτών.

    Στο πλαίσιο αυτό, αναμόρφωναν τους οργανισμούς τους και την επικοινωνιακή τους στρατηγική τόσο σε εταιρικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο προϊοντικών brands. Είχαν αντιληφθεί, προτού καν η πανδημία διαμορφώσει νέες συνήθειες και χαρακτηριστικά για κάθε stakeholder, ότι δεν αρκεί μόνο μία δημιουργική ιδέα (creative thinking) για να προσελκύσει ένα προκαθορισμένο ηλικιακά ή δημογραφικά κοινό. Χρειάζεται μια στρατηγική thought creativity, που θα αποδεικνύει για ποιο λόγο ο οργανισμός και τα προϊόντα του έχουν το κύρος και την υπευθυνότητα ώστε να μπουν στην καθημερινότητα ενός κοινού με αυστηρά προκαθορισμένο προφίλ. Το κλειδί βρίσκεται στο κύρος, την ουσία, τον σκοπό. Αυτό θα καθόριζε τα love brands της δεκαετίας που ζούμε. Μόνο που η COVID-19 έφερε το μέλλον αρκετά νωρίτερα. Και το "love" δεν αντικατοπτρίζει το "αξιαγάπητο" που μπορεί σήμερα να προκύψει ή να απεικονιστεί μέσα από μια δημιουργική επικοινωνιακή προσέγγιση. Ως "love" ορίζεται πλέον το έγκυρο, ξεκάθαρο, ασφαλές, αξιόπιστο και "οραματικό" προϊόν που θα αφήνουμε να μπει στη ζωή μας και να γνωρίζει τουλάχιστον ένα μέρος της, αν όχι κάθε πτυχή της. Ο όρος "οραματικός", μάλιστα, δεν είναι καθόλου τυχαίος. Είναι η πρόκληση που καλούνται −άμεσα πλέον− να αντιμετωπίσουν οι ηγέτες τού σήμερα.

    Οι κρίσεις γεννούν ηγέτες-θρύλους

    Η ευκαιρία των ηγετών να γράψουν ιστορία στην εποχή της πανδημίας είναι πρωτόγνωρη και προκλητική όσο και η ίδια η πανδημία. Η ιστορία, βέβαια, δείχνει ότι στο τέλος λίγοι είναι εκείνοι που το κατορθώνουν. Και σίγουρα όχι όσοι παραμένουν απαθείς, αποσβολωμένοι, έκπληκτοι μπροστά σε αλλαγές που απαιτούν δράση και προσαρμοστικότητα. Σε κάθε περίπτωση, το βέβαιο είναι ότι η αντίδραση των ηγετών στην κρίση της COVID-19 θα είναι αυτή που θα στιγματίσει, θα χαρακτηρίσει και θα επισκιάσει το σύνολο της επαγγελματικής τους πορείας. Ανεξαρτήτως του πόσο επιτυχημένη υπήρξε έως τις αρχές του 2020. Επί της ουσίας, η περίοδος της ηγεσίας τους ξεκινά και πάλι από μηδενική βάση.

    Θεωρητικώς, η πρόσφατη πολυετής οικονομική κρίση θα έπρεπε να είχε συμβάλει θετικά στην επίσπευση των αντιδράσεών μας όταν αντιλαμβανόμαστε μια αρνητική δραστική αλλαγή. Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να συμβαίνει. Από τα πέντε βασικά στάδια αντίδρασης σε μια κρίση (άρνηση, σοκ και σιωπή, εσωστρέφεια, κλήση για βοήθεια και διόρθωση της κατάστασης), η πλειονότητα των ηγετών δείχνει σήμερα να παραμένει στο δεύτερο ή, στην καλύτερη περίπτωση, στο τρίτο στάδιο. Ωστόσο, ηγέτες-θρύλοι της εποχής θα αποδειχθούν εκείνοι που είναι περισσότερο προετοιμασμένοι να φτάσουν άμεσα στο πέμπτο στάδιο.

    Το μέλλον ήρθε... χθες και προκαλεί

    Σήμερα, κι ενώ κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια το άμεσο μέλλον, είναι περισσότερο από βέβαιο ότι πολυεπίπεδες εξελίξεις επισπεύδουν όχι μόνο την άφιξή τους στην καθημερινότητά μας, αλλά ενδεχομένως και την κυριαρχία τους έναντι παραδοσιακών μορφών λειτουργίας των οργανισμών. Ενδεχομένως, μάλιστα, αυτή να είναι και η μοναδική βεβαιότητα της εποχής μας. Γιατί οι συντηρητικότερες των προβλέψεων θέλουν το παγκόσμιο (και το ελληνικό) ΑΕΠ να χρειάζεται τουλάχιστον τρία χρόνια για να επανέλθει στα προ COVID-19 επίπεδα, ενώ δύσκολα μπορεί να προβλέψει κανείς με ασφάλεια τις βραχυπρόθεσμες μεταβολές στις κοινωνικές μας συνήθειες. Και η αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής, στο σύνολό της, δεν μπορεί να προέλθει από ηγεσίες που παραμένουν στην comfort zone τους.

    Σχεδόν αυτονόητα, η πρωτόγνωρη κατάσταση την οποία συνεχίζουμε να ζούμε κατέστησε από την πρώτη στιγμή την προσαρμοστικότητα και την εγρήγορση ως βασικά προαπαιτούμενα για τους ηγέτες της εποχής. Η προσαρμοστικότητα αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι ηγέτες αντιλαμβάνονται και αντιμετωπίζουν τον εαυτό τους, τους ανθρώπους τους και τον ρόλο του οργανισμού τους υπό τη νέα πραγματικότητα. Και η εγρήγορση αφορά την ταχύτητα με την οποία καλούνται να αντιληφθούν και να αντιμετωπίσουν ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον καθημερινότητας.

    Η ανθρωποκεντρική προσέγγιση σε κάθε επίπεδο και η εκμετάλλευση της τεχνολογίας αποτελούν βασικές προϋποθέσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν είναι, όμως, και οι μοναδικές. Κάθε ηγέτης οφείλει να προσαρμόσει με τέτοιο τρόπο τον οργανισμό του, ώστε να μπορεί στο σύνολό του να αντιδρά αποτελεσματικά και γρήγορα σε διαφορετικές και μεταβαλλόμενες συνθήκες. Ακούγεται θεωρητικό, αλλά δεν είναι. Η παραγωγή μιας επιχείρησης, π.χ., εξαρτάται από τον αντίκτυπο της πανδημίας αφενός σε τοπικό επίπεδο και αφετέρου σε επίπεδο συνεργατών, προμηθευτών και πελατών. Οι ηγέτες καλούνται να δημιουργήσουν ανθεκτικούς οργανισμούς, εξασφαλίζοντας τον μέγιστο δυνατό συνδυαστικό βαθμό προσαρμοστικότητας. Ταυτόχρονα, καλούνται να είναι έτοιμοι προκειμένου να απορροφήσουν σημαντικά κεφάλαια ενίσχυσης από κρατικούς και θεσμικούς φορείς που θα δοθούν για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Αυτό μπορεί να προϋποθέτει αλλαγές ακόμα και στο παραγωγικό μοντέλο των οργανισμών.

    Ποτέ στο παρελθόν οι ηγέτες δεν κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μια διαρκή και πολυεπίπεδη κρίση όπως η σημερινή. Ποτέ, όμως, δεν είχαν μπροστά τους μια τόσο σπουδαία, αλλά ταυτόχρονα ρεαλιστική πρόκληση. Οι ηγέτες τού σήμερα έχουν την ευκαιρία είτε να γράψουν οι ίδιοι ένα μέρος της σύγχρονης ιστορίας είτε να ξεχαστούν εύκολα και άδοξα από αυτή.

    *Ο Δημήτρης Μιχόπουλος είναι διευθύνων σύμβουλος της Weber Shandwick και VP of Reputation του CEO Clubs

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ