Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 26-Αυγ-2020 07:40

    "Ελ. Βενιζελος": Τα ρεκόρ του 2019 και η πανδημία

    Βουτιά 70% της επιβατικής κίνησης στο Ελ. Βενιζέλος τον Ιούλιο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Η καλύτερη, ιστορικά, χρονιά ήταν το 2019 για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο εκτός από απτή βελτίωση των οικονομικών μεγεθών κατάφερε να πετύχει ένα σημαντικό ορόσημο. Να ξεκινήσει τις εργασίες επέκτασης του αεροδρομίου, ώστε σταδιακά η ετήσια χωρητικότητα του να αυξηθεί σε 50 εκατ. επιβάτες, δεδομένου ότι τον Ιούνιο του 2019 άγγιξε το όριο των 26 εκατ. ατόμων (που οδηγεί στην ενεργοποίηση των διαδικασιών για την υλοποίηση των εργασιών επέκτασης). 

    Επίσης, πέρυσι η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου "Ελ.Βενιζέλος” για πρώτη φορά, στην ιστορία της, ξεπέρασε, σε ημερήσια βάση, το όριο των 100 χιλ. Επιβατών, όπως και αυτό των 3 εκατ. επιβατών κατά τη διάρκεια ενός ημερολογιακού μήνα, του Αυγούστου. Ωστόσο, με την πανδημία του κορωνοϊού να επελαύνει, θα απαιτηθεί ένα μακρύ χρονικό διάστημα προκειμένου η εταιρεία να εμφανίσει τις κορυφαίες επιδόσεις του 2019, καθώς το πλήγμα που έχει προκαλέσει η πανδημία στις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων εντός κι εκτός Ελλάδας δεν έχει προηγούμενο.

    Τα μεγέθη

    Το 2019 τα λειτουργικά έσοδα του ΔΑΑ ανήλθαν σε 506,7 εκατ. ευρώ και ήταν αυξημένα κατά 5,84% (ή κατά 28,0 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το 2018, κυρίως λόγω της βελτιωμένης απόδοσης των εσόδων που εξαρτώνται από την επιβατική κίνηση. Τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατά το 2019 αυξήθηκαν κατά 11,1 εκατ. ευρώ ή 3,41% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά και ανήλθαν σε 336,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στο ποσό της τάξεως των 225 εκατ. ευρώ. 

    Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 174,4 εκατ. ευρώ από 171 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ τα συσσωρευμένα κέρδη τοποθετούνται σε 479,5 εκατ. Ευρώ, με την εταιρεία να μην αναμένεται να διανείμει μέρισμα για τη χρήση του 2019.

    Εμπορικές χρήσεις

    Σημαντικές ήταν, πέρυσι, οι επιδόσεις του εμπορικού κέντρου του αεροσταθμού, το οποίο εμφάνισε έσοδα 68 εκατ. ευρώ (+15% σε σύγκριση με το 2018), υπερβαίνοντας την επιβατική κίνηση που έφτασε το +6%. Το μέγεθος αυτό προέρχεται από την οργανική αύξηση του διαρκώς αναπτυσσόμενου τομέα της εστίασης (+22.6%) και τη δυναμική επίδοση των καταστημάτων αφορολογήτων ειδών (+6.5%), καθώς και από επιπλέον έσοδα λόγω της επιτυχούς ολοκλήρωσης μιας σειράς εμπορικών διαγωνισμών για δικαιώματα παραχώρησης υπηρεσιών ανταλλαγής συναλλάγματος και ενοικίασης αυτοκινήτων.

    Επίσης, εννέα νέα εμπορικά καταστήματα ξεκίνησαν τη λειτουργία τους, τα οποία περιλαμβάνουν επτά καταστήματα εστίασης, μία μεγάλη επέκταση του καταστήματος αφορολογήτων ειδών και ένα εμπορικό κατάστημα, ενώ πέντε ακόμα καταστήματα εστίασης ανανεώθηκαν εκ βάθρων.

    Αυξημένα κατά 3,7% ήταν και τα έσοδα από τους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων του αεροδρομίου, που ανήλθαν σε 14,3 εκατ. ευρώ, παρότι η κίνηση των Ελλήνων επιβατών με προέλευση - προορισμό την Αθήνα μειώθηκε κατά 2%. Οι ηλεκτρονικές κρατήσεις αυξήθηκαν κατά 12%, αντιπροσωπεύοντας  το 46% των συνολικών εσόδων του συγκεκριμένου τομέα, ενώ τα υπόλοιπα έσοδα προέρχονται από τους φυσικούς χρήστες που δεν πραγματοποιούν ηλεκτρονική κράτηση.

    Βελτιωμένες επιδόσεις εμφάνισε και το ξενοδοχείου του Αεροδρομίου (Sofitel) καθώς και το Εκθεσιακού & Συνεδριακού Κέντρου (Metropolitan Expo). Το πρώτο, που βρίσκεται υπό ανακαίνιση, βελτίωσε σημαντικά τον κύκλο εργασιών του κατά 4,7%, επιτυγχάνοντας κατά τρίτο συνεχόμενο έτος ρεκόρ πωλήσεων. Το Metropolitan Expo σημείωσε άνοδο του κύκλου εργασιών κατά 6,4% σε σχέση με to 2017, έτος που χρησιμοποιείται ως βάση σύγκρισης,  λαμβάνοντας υπόψη τις ομοειδείς εκθέσεις που λαμβάνουν χώρα κάθε δύο έτη.

    Επίσης, το εμπορικό πάρκο του ΔΑΑ, που περιλαμβάνει τα καταστήματα IKEA, Κωτσόβολος, Factory Outlet και Leroy Merlin, σημείωσε το 2019 έναντι του 2018, οριακή αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 1%, που σχετίζεται και με τη δυνατότητα λειτουργίας 7 ημερών/εβδομάδα κατά τη θερινή περίοδο.

    Εν γένει, η εταιρεία έχει σταθερή κερδοφορία από το 2002, με μερικούς από τους καλύτερους χρηματοοικονομικούς και επιχειρησιακούς Βασικούς Δείκτες Απόδοσης (KPIs) ανάμεσα σε όλα τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όπως αναφέρει η οικονομική έκθεση του 2019.

    Τα έργα του 2019

    Κατά την περασμένη χρήση, ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε το λειτουργικό τμήμα του έργου επέκτασης της Νότιας Πτέρυγας. Περιλαμβάνει τη νέα περιοχή διαβατηριακού ελέγχου, την επέκταση και αναβάθμιση της περιοχής διαβατηριακού ελέγχου, 17 νέα ελεγκτήρια και έναν επιπλέον ιμάντα παραλαβής αποσκευών. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η οικονομική έκθεση του 2019, τη φετινή χρονιά αναμένεται να δοθούν σε χρήση ο νέος εμπορικός διάδρομος με περισσότερες και καλύτερες προσφορές, καθώς και τα νέα – εκτεταμένα και αισθητικά αναβαθμισμένα – σαλόνια εξυπηρέτησης επιβατών διακεκριμένης θέσης.

    Μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2019 ολοκληρώθηκε η νέα εγκατάσταση διαμετακόμισης αναχωρούντων αποσκευών (TBF) που βρίσκεται στη βόρεια περιοχή στάθμευσης αεροσκαφών για τη διαχείριση αποσκευών μετεπιβιβαζόμενων επιβατών. Αυτή η εγκατάσταση στοχεύει να καταστήσει αποτελεσματικότερη τη ροή των μετεπιβιβαζόμενων αποσκευών, αποφορτίζοντας έτσι σε σημαντικό βαθμό τα Συστήματα Διαχείρισης Αποσκευών, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των επικείμενων εργασιών τροποποίησης του εξοπλισμού του Συστήματος Διαχείρισης Αποσκευών με συστήματα ελέγχου κατά το Πρότυπο 3. 

    Ο κορονοϊός

    Λόγω της πανδημίας η επιβατική κίνηση από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2020 έφτασε τα 3,6 εκατ. επιβάτες, δηλαδή παρουσίασε μείωση κατά 59% έναντι της ίδιας περιόδου του 2019. Η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει προσομοίωση ταμειακών ροών υπό αυτές τις συνθήκες ακραίας πίεσης λόγω Covid-19 για τα έτη 2020-2021, η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:

    • μείωση του όγκου δραστηριότητας για το τρέχον οικονομικό έτος και καθυστερήσεις στις εισπράξεις, 

    • μέτρα ελέγχου κόστους, με επίκεντρο κυρίως στα βασικά στοιχεία λειτουργικών εξόδων, όπως στα έξοδα μισθοδοσίας και στις υπηρεσίες που λαμβάνονται από εξωτερικούς συνεργάτες,

    • την αναστολή της πλειονότητας του προγράμματος κεφαλαιουχικών δαπανών,

    • την αναβολή της πρώτης δόσης πληρωμής κεφαλαίου του 2020 για το oμολογιακό Δάνειο Δεύτερης Τάξης (ο ΔΑΑ δεύτερης τάξης στο πλαίσιο της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης)

     • την αναβολή της πληρωμής της Αμοιβής για την Εκχώρηση Δικαιωμάτων για το 2020 (48 εκατ. ευρώ) βάσει του άρθρου 31 της ΣΑΑ και ειδικότερα των άρθρων 31.1.8 και 31.2.2.α της ΣΑΑ, σύμφωνα με την οποία η πανδημία Covid-19 θεωρείται ότι αποτελεί γεγονός ανωτέρας βίας. Σε συνδυασμό με τις παραπάνω ενέργειες, η εταιρεία έχει προχωρήσει στη σύναψη πρόσθετου δανείου ύψους έως 140 εκατ. ευρώ.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ