Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 03-Ιουν-2020 08:47

    Τα μπακάλικα κέρδισαν τη μάχη της καραντίνας

    Τα μπακάλικα κέρδισαν τη μάχη της καραντίνας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Οι τρεις μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και τα καταστήματα της γειτονιάς – μπακάλικα, ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι της κατανάλωσης την περίοδο της καραντίνας, για τελείως διαφορετικούς λόγους το καθένα δίκτυο ξεχωριστά. Οι μεν μεγάλες αλυσίδες, ήτοι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και My Market (στις μετρήσεις της Nielsen δεν συμπεριλαμβάνεται η Lidl), κατάφεραν να ενισχύσουν τη θέση τους λόγω του εύρους του δικτύου τους, τα δε καταστήματα γειτονιάς – μπακάλικα, λόγω της εγγύτητας τους με τα σπίτια των καταναλωτών.

    Πού και πόσα ξόδεψαν όμως οι Έλληνες καταναλωτές από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 17 Μαΐου; Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, την εξεταζόμενη περίοδο, όπου η οικονομία μπήκε σε κατάσταση pause λόγω της πανδημίας, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν, 19,8% ή κατά 386 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας τα 2,335 δισ. ευρώ.

    Η ανάπτυξη όμως δεν ήταν ίδια για όλους. Οι τρεις πρώτες αλυσίδες αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 15,4% κερδίζοντας μερίδιο 1,3 ποσοστιαίων μονάδων εις βάρος των μικρών. Αποτέλεσμα το μερίδιο τους, στη συνολική πίτα να ενισχυθεί, στο 65,6%. Σε αυτό βοήθησαν ο "στόλος” των hypermarkets που διαθέτουν τα οποία στο σύνολο της οργανωμένης λιανικής συνεισέφερε το 22% των νέων πωλήσεων παρουσιάζονταν ανάπτυξη 34,9%.

    Εκτός από τις τρεις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στους μεγάλους κερδισμένους ήταν και τα καταστήματα γειτονιάς-μπακάλικα τα οποία "μάζεψαν” 525,86 εκατ. ευρώ, δηλαδή 7,6% περισσότερο τζίρο από την αντίστοιχη περίοδο έναν χρόνο πριν.

    Τα Cash & Carry, τα οποία "σερβίρουν” τον κλάδο του HORECA που αποτελεί το 75% του τζίρου τους, είδαν της πωλήσεις τους να μειώνονται κατά - 9,2% στα 363 εκατ. ευρώ από τις αρχές του χρόνου.

    Σε επίπεδο προμηθευτών, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, αφού οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι μικροί παίκτες. Οι πρώτοι πέντε βασικοί προμηθευτές αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 24,7%, οι προμηθευτές από τη θέση 6 έως 10 ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους κατά 23,3%, ενώ οι "μικροί” προμηθευτές, δηλαδή αυτοί που βρίσκονται στη θέση 11 έως 30, παρουσίασαν την καλύτερη επίδοση ως συνέπεια του προϊοντικού μίγματος πετυχαίνοντας αύξηση των πωλήσεών τους κατά 34,7%.

    Ποιες όμως κατηγορίες προϊόντων οδήγησαν σε αυτή την αύξηση; Οι πωλήσεις συσκευασμένων τροφίμων-ποτών αυξήθηκαν 12,5% και συνεισέφεραν 202,2 εκατ. ευρώ την περίοδο του covid. Τα φρέσκα προϊόντα συνεισέφεραν 69,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 9,9%, οι πωλήσεις προϊόντων για το σπίτι αυξήθηκαν 23,1% και συνεισέφεραν 59,4 εκατ. ευρώ, κατά 24,3% αυξήθηκαν οι πωλήσεις του bazaar συνεισφέροντας 34,3 εκατ. ευρώ και 10,4% οι πωλήσεις των προϊόντων προσωπικής φροντίδα και υγιεινής, κατηγορία η οποία προσέθεσε στο "ταμείο” 21,1 εκατ. ευρώ. Τα συσκευασμένα φρούτα διπλασίασαν τις πωλήσεις τους, τα συσκευασμένα λαχανικά τις αύξησαν κατά  89,7%, κατά 137,7% ενισχύθηκαν οι πωλήσεις συσκευών προσωπικής φροντίδας, 83,6% των παιγνιδιών, κ.λπ.

    Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλες οι υποκατηγορίες προϊόντων ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους. Η μείωση της αυθόρμητης αγοράς πίεσε τις πωλήσεις των ζαχαρωδών, σνακ και αναψυκτικών. Οι πωλήσεις σε τσίχλες μειώθηκαν 29,1% παρά τη μείωση της τιμής τους κατά 1,8%. Οι πωλήσεις φρέσκου ψαριού υποχώρησαν  4,3%, κατεψυγμένων ψαριών -10%, ετοίμων γευμάτων -44,1% και delicatessen προϊόντων -17,6%. Πτωτικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις αντηλιακών -53,3%, προϊόντων για την φροντίδα των παπουτσιών -37,5% και οι πωλήσεις σε πιάτα, μαχαίρια, πιρούνια και ποτήρια μιας χρήσης -22,6%

    Το μεγάλο ερώτημα είναι τι γίνεται από εδώ και πέρα. Πως η ύφεση θα επιδράσει στην καταναλωτική συμπεριφορά και ποια πίεση θα ασκήσει σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας. Ήδη τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατάφερναν να ανακάμψουν την περίοδο του κορονοϊού και να συγκρατήσουν το μερίδιο τους, τάση που δείχνει την προσπάθεια των καταναλωτών να μειώσουν το κόστος του μέσου καλαθιού τους. Άλλωστε η εργασιακή ασφάλεια, η οικονομία αλλά και η υγεία αποτελούν τις μεγαλύτερες ανησυχίες για το επόμενο εξάμηνο, με βάση τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ