Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 31-Μαϊ-2020 08:43

    Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Τι κρίνει την επανεκκίνηση της πώλησης του 30%

    Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Τι κρίνει την επανεκκίνηση της πώλησης του 30%
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Η αναβολή της διαδικασίας πώλησης του 30% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" ήταν ίσως ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα που προκάλεσε ο κορονοϊός στην ελληνική οικονομία, καθώς, έως το τέλος του χρόνου, αναμενόταν η εν λόγω ιδιωτικοποίηση να ολοκληρωθεί, φέρνοντας έσοδα που τοποθετούνταν στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.

    Ωστόσο, η πανδημική κρίση που εκμηδένισε την επιβατική κίνηση στο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας, αλλάζοντας τα οικονομικά μεγέθη του και άρα τη συνολική αποτίμηση της εταιρείας, έχει οδηγήσει στη σιωπηρή αναστολή της διαδικασίας. Ως εκ τούτου, το ερώτημα είναι πότε ο διαγωνισμός, χάρη στον οποίο τα φετινά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις θα έκαναν ρεκόρ σε περίπου 2,5 δισ. ευρώ, θα μπορούσε εκ νέου να εκκινήσει.

    "Κλειδί" η επιβατική κίνηση

    Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι το "restart" του διαγωνισμού θα κριθεί από τις επιδόσεις του τουρισμού, ώστε ο ΔΑΑ να ξαναγίνει επενδυτικά ελκυστικός. Σε αυτό καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει, εκτός από την επιβατική κίνηση, η κυκλοφορία των αεροσκαφών στην οποία στηρίζονται τα έσοδα από χρεώσεις, αλλά και οι μη αεροναυτιλιακές χρεώσεις, τα τέλη που πληρώνουν οι επιβάτες, το ενοίκιο των εμπορικών καταστημάτων, η αξιοποίηση των χώρων στάθμευσης, όπως και η μακροχρόνια παραχώρηση γραφείων ή βιομηχανικών χώρων. Τα "συστατικά" αυτά συνδύαζε, πριν εκδηλωθεί η πανδημία, το "Ελ. Βενιζέλος", προσελκύοντας ισχυρότατο επενδυτικό ενδιαφέρον από εννέα σχήματα.

    Ενδεικτικά, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πέτυχε να ενισχύσει σε ποσοστό 10,5% το 2018 έναντι του 2017, τα έσοδα και από τις μη αεροναυτιλιακές δραστηριότητες, μεταβολή που υπήρξε το αποτέλεσμα της αύξησης σε 12.000 τ.μ. των εμπορικών επιφανειών με την προσθήκη ενός καταστήματος Αφορολογήτων Ειδών, επτά νέων εμπορικών καταστημάτων με ειδικά προϊόντα, δέκα νέων καταστημάτων εστίασης και τριών καταστημάτων υπηρεσιών. Με άλλα λόγια, εάν δεν επιστρέψει η τουριστική κίνηση στα επίπεδα προ COVID-19, θα είναι πρακτικά αδύνατο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η κυβέρνηση να πιάσει το νήμα από εκεί που έχει μείνει, έστω κι αν ο στόχος είναι η διαδικασία της πώλησης του 30% να επανεκκινήσει το 2021.

    Και με τη φετινή χρονιά να αναμένεται ότι οι αφίξεις και οι αναχωρήσεις θα κινηθούν σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με πέρυσι, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην τουριστική σεζόν της επόμενης χρονιάς, η οποία θα κριθεί από το πώς θα εξελιχθεί η πανδημία τον ερχόμενο χειμώνα.

    Την ίδια στιγμή, απαιτείται η επιβατική κίνηση να επιστρέψει όχι μόνο στα επίπεδα του 2020, προτού ο κορονοϊός κάνει την εμφάνισή του, αλλά κυρίως, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, να παγιωθεί η ανάκαμψη του τουρισμού, τροφοδοτώντας τις προβλέψεις για νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης τα επόμενα χρόνια. Ειδάλλως, το τίμημα που θα εισπραχθεί θα είναι χαμηλότερο, σε σχέση με τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί πριν ξεσπάσει η πανδημική κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο στόχος που έχει θέσει η Ιαπωνία για έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου στη Χιροσίμα, μέσα Ιουλίου 2021, θεωρείται από τους αναλυτές οριακά ανέφικτος, αλλά η χώρα προσβλέπει στην εκδήλωση ενδιαφέροντος από ιαπωνικούς ομίλους. Στην περίπτωση του ΔΑΑ, η άσκηση γίνεται ακόμη δυσκολότερη, επειδή παραμένει άγνωστο πόσοι από τους εννιά ενδιαφερόμενους θα είναι σε θέση να δώσουν το "παρών" στον διαγωνισμό, εάν αυτός λάβει χώρα μέχρι το τέλος του 2021.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ