Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 31-Μαϊ-2020 08:23

    Το ελληνικό gaming πάει στο... εξωτερικό

    Το ελληνικό gaming πάει στο... εξωτερικό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Όταν κάποιος κοιτάξει τα νούμερα, τα βιντεοπαιχνίδια γίνονται ξαφνικά μια πολύ σοβαρή υπόθεση. H βιομηχανία των ψηφιακών παιχνιδιών παγκοσμίως ξεπέρασε πέρσι τα 120 δισ. δολάρια, υπερκαλύπτοντας τα έσοδα της κινηματογραφικής και της μουσικής βιομηχανίας μαζί. Οι εκτιμήσεις για φέτος κάνουν λόγο για τζίρο 180 δισ. δολάρια, ενώ αναλυτές προβλέπουν πως μέχρι το 2025 το ποσό αυτό θα ξεπεράσει τα 300 δισ. δολάρια.

    Η εξάπλωση του διαδικτύου και των έξυπνων κινητών τηλεφώνων οδήγησε τη βιομηχανία των ψηφιακών παιχνιδιών σε τεράστιους ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν επιχειρηματικοί κολοσσοί αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά και να αναπτυχθούν πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και ανεξάρτητα studio παραγωγής.

    Σε αντίθεση με χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (όπως Πολωνία, Ρουμανία και Βουλγαρία), η Ελλάδα μέχρι τώρα έχει μείνει εκτός του διεθνούς χάρτη της βιομηχανίας των ψηφιακών παιχνιδιών. Αυτό έχει αρχίσει σιγά-σιγά να αλλάζει, καθώς ολοένα και περισσότερες μικρές εταιρείες ξεκινούν να δραστηριοποιούνται επί ελληνικού εδάφους, ενώ οργανισμοί αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την προώθηση του κλάδου στο εξωτερικό.

    Τα ελληνικά βιντεοπαιχνίδια πάνε Σουηδία

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρωτοβουλία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ) να διοργανώσει ελληνική αποστολή στη διεθνή έκθεση Nordic Game που διοργανώνεται κάθε χρόνο στο Μάλμε της Σουηδίας. Έξι ελληνικές εταιρείες (Tamasenco, Pyrseia Informatics, Envy Softworks, Rocket Cola Studio, Dragontale Studio και W.U.W.D? Games), συμμετείχαν στην διαδικτυακή ειδική διοργάνωση που έγινε λόγω του κορονοϊού και θα συμμετάσχουν με το εθνικό περίπτερο του ΕΚΟΜΕ στην έκθεση που θα διοργανωθεί τον Νοέμβριο.

    Το Nordic Game αποτελεί έκθεση-θεσμό για το ψηφιακό παιχνίδι, συγκεντρώνοντας εκθέτες από εταιρείες κολοσσούς της παγκόσμιας βιομηχανίας (Unity, Microsoft, Epic Games μεταξύ άλλων), εκδότες ψηφιακών παιχνιδιών (publishers), πλήθος επαγγελματιών, ανεξάρτητων παραγωγών και ακαδημαϊκών.

    Όπως εξηγεί στο Capital.gr o πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, αυτή είναι η πιο πρόσφατη κίνηση από μια στρατηγική στήριξης που είχε ξεκινήσει από πέρσι. "Είδαμε το τεράστιο κενό που υπάρχει στον χώρο του ψηφιακού παιχνιδιού και τις προοπτικές που αυτός προσφέρει και ξεκινήσαμε από πέρσι συναντήσεις με εταιρείες και ακαδημαϊκούς για να δούμε ποιες είναι οι ανάγκες και τι στήριξη μπορούμε να προσφέρουμε. Σύντομα προχωρήσαμε στις πρώτες διοργανώσεις εκδηλώσεων εντός της Ελλάδας και τώρα στην αποστολή στο Nordic Game”, σημειώνει ο κ. Κουάνης προσθέτοντας ότι θα υπάρξουν επιπλέον πρωτοβουλίες το επόμενο διάστημα.

    Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΚΟΜΕ, αυτήν τη στιγμή στον χώρο του ψηφιακού παιχνιδιού δραστηριοποιούνται περίπου 30 μικρές ελληνικές εταιρείες, που βρίσκονται κυρίως στην Αθήνα αλλά και στην Θεσσαλονίκη και την Πάτρα. Παράλληλα, όμως, υπάρχουν και περίπου 150 συγκροτημένες ομάδες που αναπτύσσουν δραστηριότητα γύρω από την ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών, χωρίς όμως να έχουν εταιρική μορφή.

    Κίνητρα για επενδύσεις

    Ο κλάδος των ψηφιακών παιχνιδιών έχει ενταχθεί από το 2019 στο πρόγραμμα ενίσχυσης μέσω επιστροφής μετρητών (cash rebate) που τρέχει το ΕΚΟΜΕ για τις οπτικοακουστικές παραγωγές (ταινίες, σειρές) που υλοποιούνται στην Ελλάδα. Το κίνητρο αυτό για επενδύσεις αφορά όλα τα στάδια δημιουργίας, από τον σχεδιασμό έως και την ολοκλήρωση του ψηφιακού παιχνιδιού. Σύμφωνα με τον κ. Κουάνη, ήδη έχουν εγκριθεί δύο αιτήσεις στο ΕΚΟΜΕ.

    Μάλιστα με νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που αναμένεται να τεθεί σύντομα σε διαβούλευση, το ποσοστό του cash rebate θα αυξηθεί από το 35% στο 40%.

    Ακόμη, όπως σημειώνει ο κ. Κουάνης, θα θεσμοθετηθεί και ποσοστό απαλλαγής φόρου ανάλογα με τις επενδύσεις που θα υλοποιούνται στην παραγωγή ψηφιακών παιχνιδιών και άλλων οπτικοακουστικών έργων. Αυτό, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΚΟΜΕ, είναι πολύ σημαντικό γιατί αναμένεται να λειτουργήσει ως επιπλέον κίνητρο για επιχειρηματικά κεφάλαια και ιδιώτες επενδυτές που θέλουν να επενδύσουν στην παραγωγή ενός παιχνιδιού στη χώρα μας.

    Συνεργατικό cluster

    Τις προοπτικές του κλάδου των ψηφιακών παιχνιδιών στη χώρα μας έχει αναγνωρίσει και το Coralia (μονάδα του Ερευνητικού Κέντρου Αθηνά) που δημιούργησε το 2012 τον συνεργατικό σχηματισμό Ψυχαγωγικών και Δημιουργικών Τεχνολογιών & Εφαρμογών (gi-Cluster).

    Όπως εξηγεί στο Capital.gr ο πρόεδρος του ΔΣ του gi-Cluster, Νίκος Βογιατζής, το Coralia είχε από τότε διαπιστώσει ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα σημαντικό δυναμικό μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών στους τομείς των γραφικών τεχνών, animation, video και όλα τα στάδια δημιουργίας ενός ψηφιακού παιχνιδιού.

    "Η αρχή έγινε με μια μικρή ομάδα 10-15 πολύ μικρών επιχειρήσεων που ήταν ενεργές εκείνη την περίοδο και ξεκίνησαν οι πρώτες προσπάθειες συνεργασιών για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και μεγαλύτερων έργων. Τα επόμενα τέσσερα-πέντε χρόνια είχαμε μια πολύ δυναμική ανάπτυξη και φτάσαμε τα 65 μέλη”, σημειώνει ο κ. Βογιατζής.

    Ο ίδιος εκτιμά πως η Ελλάδα έχει πολλές καλές προοπτικές για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος ψηφιακών παιχνιδιών. "Είναι ένας κλάδος που δεν απαιτεί μεγάλες επενδύσεις σε εξοπλισμό και υποδομές, χρειάζεται απλά δημιουργικά μυαλά και τεχνολογία”, σημειώνει ο κ. Βογιατζής εκτιμώντας πως τώρα που η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό είναι πολύ καλή, είναι η κατάλληλη στιγμή για να αυξηθεί η εξωστρέφεια του κλάδου. Σύμφωνα με τον ίδιο, το gi-Cluster τώρα βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης ενός στρατηγικού πλάνου για την περαιτέρω ανάπτυξη των συνεργασιών του κλάδου.

    Ευκαιρίες στο εξωτερικό

    Η στόχευση των ελληνικών εταιρειών παραγωγής videogames στο εξωτερικό είναι μονόδρομος καθώς η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή, σύμφωνα με την Κωνσταντίνα Μπεθάνη και τον Θανάση Γεωργούλη, ιδρυτές της εταιρείας Tenebra Studios, η οποία από την έδρα της στην Αθήνα δραστηριοποιείται και στην αγορά της Κίνας.

    Η εταιρεία που δραστηριοποιείται από το 2006 στον χώρο της ανάπτυξης παιχνιδιών έχει κλείσει εδώ και κάποια χρόνια συνεργασίες με τη Huawei και την Xiaomi αναπτύσσοντας παιχνίδια τα οποία διατίθενται μέσω των appstores των δύο εταιρειών στην Κίνα.

    Έχοντας 14 χρόνια εμπειρίας στον χώρο, η κυρία Μπεθάνη εκτιμά ότι στη χώρα μας υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του οικοσυστήματος. "Έχουμε άριστα καταρτισμένους προγραμματιστές και άλλους επαγγελματίες. Παράλληλα βλέπουμε μια διαχρονική αύξηση του ενδιαφέροντος, τόσο από ομάδες, όσο και από εκπαιδευτικά ιδρύματα που δημιουργούν τμήματα ειδικά για game development”, σημειώνει.

    "Οι ανεξάρτητες παραγωγές (σ.σ. indie development) ανεβαίνουν σιγά-σιγά στην Ελλάδα”, συμπληρώνει ο κ. Γεωργούλης, εκφράζοντας όμως τον προβληματισμό του για το αν η χώρα μας άργησε να μπει στο… παιχνίδι. "Άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία και η Νορβηγία έχουν αναπτύξει μια τεράστια βιομηχανία γύρω από το gaming εδώ και πολλά χρόνια, οπότε ο ανταγωνισμός γίνεται δύσκολος”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

    Το… σοβαρό gaming

    Ένας τομέας που γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια είναι το λεγόμενο "σοβαρό gaming” (serious gaming). Δηλαδή, τα παιχνίδια που αναπτύσσονται με βασικό στόχο όχι την ψυχαγωγία αλλά την εκμάθηση. Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια αποτελούν μια ανερχόμενη τάση στον κλάδο της τηλεκπαίδευσης που έλαβε και μεγάλη ώθηση πρόσφατα με την εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού και την καραντίνα.

    "Σιγά-σιγά το εκπαιδευτικό παιχνίδι μπαίνει και στο πρόγραμμα των ελληνικών σχολείων. Ολοένα και περισσότεροι αντιλαμβάνονται πως το παιχνίδι δεν είναι απλά κάτι για να περνάει κάποιος την ώρα του αλλά μπορεί να έχει και άλλους σκοπούς”, σημειώνει ο κ. Γεωργούλης.

    Παράλληλα πολλές εταιρείες παραγωγής videogames, όπως η Tenebra Studios, αναπτύσσουν ειδικά παιχνίδια και διαδραστικές εφαρμογές για διαφημιστικούς σκοπούς. "Τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στο gaming όπως η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα μπορούν να αξιοποιηθούν για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού για μια υπηρεσία ή κάποιο προϊόν”, αναφέρει η κυρία Μπεθάνη.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ