Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 09-Μαϊ-2020 20:00

    ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ και λιμάνια κρίνουν το restart των αποκρατικοποιήσεων

    ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ και λιμάνια κρίνουν το restart των αποκρατικοποιήσεων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Την περασμένη Τετάρτη ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος, χαμήλωσε τον πήχη των προσδοκιών για τα φετινά έσοδα από αποκρατικοποιήσεις, στα 350 με 400 εκατ. ευρώ έναντι 2,4 δισ. που ήταν ο αρχικός στόχος. Πίσω από την αναθεώρηση του στόχου βρίσκεται η επιδείνωση του διεθνούς οικονομικού κλίματος λόγω των ανυπολόγιστων, προσώρας, επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού. Πράγματι, εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις που αναμενόταν να φέρουν σημαντικά έσοδα όπως η πώληση περαιτέρω ποσοστού 30% του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, οδηγούνται σε αναβολή λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στις αγορές λόγω της πανδημίας. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ επικαλέστηκε το ρίσκο που επικρατεί αυτή τη στιγμή και το οποίο θα αποτυπωνόταν αναπόφευκτα στις προσφορές που θα λαμβάνονταν εάν προχωρούσαν οι διαγωνισμοί.

    Αυτή πράγματι είναι η μία όψη της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί ως προς το πλάνο των αποκρατικοποιήσεων. Η άλλη όψη αφορά μια σειρά από αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να μην επηρεάζονται από το αρνητικό κλίμα στις αγορές και οι οποίες μπορούν να προχωρήσουν πιο γρήγορα, βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος ή με μικρότερες καθυστερήσεις. Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις που αφορούν σε υποδομές, των οποίων η αποτίμηση είναι ανεξάρτητη από το κλίμα που επικρατεί στις αγορές και συναρτάται από τα ρυθμιζόμενα έσοδα που λαμβάνουν αυτή τη στιγμή οι εταιρείες που είναι υπό αποκρατικοποίηση.

    Πρώτο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ΔΕΠΑ Υποδομών, η εταιρεία η οποία περιλαμβάνει τις συμμετοχές της ΔΕΠΑ στις εταιρείες διανομής αερίου σε Αττική (ΕΔΑ Αττικής), Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία (ΕΔΑ ΘΕΣΣ) και την υπόλοιπη Ελλάδα (ΔΕΔΑ). Οι εταιρείες αυτές έχουν συγκεκριμένα ρυθμιζόμενα έσοδα, τα οποία εισπράττονται από τους λογαριασμούς του φυσικού αερίου ως τέλη διανομής και τα οποία καθορίζονται από το WACC που εγκρίνει και αποφασίζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με βάση τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί.

    Όπως είχε τονίσει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr ο υφυπουργός ενέργειας Γ. Θωμάς, "οι αποτιμήσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται δίκτυα και απολαμβάνουν ρυθμιζόμενες αποδόσεις, δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από τον Covid-19 ή από την πορεία του χρηματιστηρίου” και ως εκ τούτου η κυβέρνηση θέλει να αξιοποιήσει με τον αποδοτικότερο τρόπο για τη χώρα το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον που υπάρχει για τις υποδομές της ενέργειας.

    Σημειώνεται ότι προ ημερών ολοκληρώθηκε και τυπικά η σύσταση της εταιρείας ΔΕΠΑ Υποδομών, όπως προβλεπόταν στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την αποκρατικοποίηση.

    Εκτός όμως από τη ΔΕΠΑ Υποδομών, δύο ακόμη ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις που δεν βρίσκονται στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζεται να ξεκινήσουν τους επόμενους μήνες, με χρονικό ορίζοντα το φθινόπωρο. Πρόκειται για την πώληση από τη ΔΕΗ του μεριδίου 49% του διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρισμού ΔΕΔΔΗΕ, αλλά και για την πώληση από το Δημόσιο περαιτέρω ποσοστού του διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρισμού ΑΔΜΗΕ. Και οι δύο αποκρατικοποιήσεις θεωρούνται σύνθετα εγχειρήματα με πολλές ιδιαιτερότητες, ωστόσο τόσο ο ΔΕΔΔΗΕ όσο και ο ΑΔΜΗΕ επίσης δεν επηρεάζονται από την κρίση του κορονοϊού με δεδομένο ότι απολαμβάνουν σταθερά ρυθμιζόμενα έσοδα που επίσης καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ με βάση τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται.

    Μάλιστα οι δύο αυτές αποκρατικοποιήσεις, δηλαδή του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ, δεν έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα, με δεδομένο ότι δεν θα πραγματοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ. Αντίθετα η κυβέρνηση επιδιώκει την υλοποίησή τους καθώς με αυτό τον τρόπο μπορεί να υπάρξει η αναγκαία ένεση κεφαλαίων που είναι απαραίτητη για την υλοποίηση των εκτεταμένων επενδύσεων που έχουν ανάγκη τα παλιά και προβληματικά δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού της χώρας. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν οι συχνές βλάβες που προκαλούν διακοπές της ηλεκτροδότησης ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες που υπάρχει μεγαλύτερη επιβάρυνση. Ταυτόχρονα η ένεση κεφαλαίων που θα φέρουν οι δύο αυτές αποκρατικοποιήσεις θα βοηθήσει για την υλοποίηση των μεγάλων εμβληματικών επενδυτικών σχεδίων για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών από τον ΑΔΜΗΕ και για τους έξυπνους μετρητές από το ΔΕΔΔΗΕ.

    Εκτός των αποκρατικοποιήσεων ενεργειακών υποδομών, ένα ακόμη project του ΤΑΙΠΕΔ ενδεχομένως να προχωρήσει παρά τις επιπτώσεις της κρίσης του κορωνοϊού. Πρόκειται για την έναρξη των παραχωρήσεων για τα 10 περιφερειακά λιμάνια (Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου). Όπως δήλωσε την Πέμπτη ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, η πρόοδος των παραχωρήσεων θα εξαρτηθεί από το επενδυτικό ενδιαφέρον που θα υπάρχει όταν το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώσει τις μελέτες βιωσιμότητας για τα 4 πρώτα λιμάνια που έχουν επιλεγεί για να ξεκινήσουν οι παραχωρήσεις (Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Βόλος). Υπενθυμίζεται ότι για την Αλεξανδρούπολη υπάρχει ζεστό αμερικανικό ενδιαφέρον με στόχο το λιμάνι της πόλης να αποτελέσει διαμετακομιστικό και ενεργειακό κέντρο. Σύμφωνα με τον υπουργό εμπορικής ναυτιλίας το επενδυτικό ενδιαφέρον που είχε εκδηλωθεί πριν την πανδημία δεν έχει ατονήσει και παραμένει ζεστό, γεγονός που επιτρέπει αισιοδοξία ότι και πιθανόν εντός του έτους να ξεκινήσει και ο πρώτος διαγωνισμός.

    Η κυβέρνηση, όπως ανέφερε και ο κ. Πλακιωτάκης, επιδιώκει να προχωρήσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται οι παραχωρήσεις με στόχο να σταλεί θετικό μήνυμα προς τις αγορές για την ελκυστικότητα της χώρας ως επενδυτικού προορισμού παρά το αρνητικό κλίμα διεθνώς.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ