Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 20-Απρ-2020 07:58

    "Νέα άνοιξη" για το LNG στην Ελλάδα

    "Νέα άνοιξη" για το LNG στην Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Σε πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας για το ενεργειακό σύστημα της χώρας, αναδεικνύονται οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, που πραγματοποιούνται αμείωτες από την αρχή του έτους και συνεχίζονται κατά τη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού. Στην πραγματικότητα, οι εισαγωγές LNG έχουν λειτουργήσει ως καταλύτης προκειμένου να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες και ειδικότερα οι ανάγκες των ηλεκτροπαραγωγών που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, με ανταγωνιστικό κόστος. 

    Σύμφωνα με τα στοιχεία του ενεργειακού χρηματιστηρίου για την προημερήσια αγορά, οι μονάδες φυσικού αερίου κάλυψαν σε όλη τη διάρκεια της κρίσης τις ανάγκες του συστήματος χωρίς να εκτιναχθούν οι χονδρεμπορικές τιμές του ρεύματος. Το αντίθετο μάλιστα. Κάποιες ημέρες παρατηρήθηκε σημαντική μείωση του χονδρεμπορικού κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας, με τη βοήθεια βεβαίως και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που επίσης συνέδραμαν καθοριστικά. Εν πολλοίς η λειτουργία της ενεργειακής αγοράς στις ημέρες της κρίσης μέχρι στιγμής, αποτελεί μια "φωτογραφία” του τι έρχεται τα επόμενα χρόνια, με το φυσικό αέριο να ενισχύεται ως καύσιμο της ενεργειακής μετάβασης και τις ΑΠΕ να κερδίζουν διαρκώς έδαφος και μερίδιο αγοράς. 

    Πως όμως κινήθηκε η αγορά του LNG μέχρι σήμερα και ποιες αλλαγές έχουν συντελεστεί στο σύνολο της αγοράς; 

    Καταρχάς στη Ρεβυθούσα το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, δηλαδή περίπου τα μισά φορτία σε όγκο που έφτασαν στον τερματικό σταθμό, προήλθαν από τη Mytilineos. Σημαντικό μερίδιο αγοράς, στα επίπεδα του 30% είχε η Elpedison, η οποία επίσης διαθέτει χαρτοφυλάκιο 2 μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, πέραν των πελατών που διαθέτει στη λιανική αγορά προμήθειας. Η ΔΕΠΑ, η οποία δεν είχε μεγάλες ανάγκες για επιπλέον αέριο πέραν των ποσοτήτων που εισάγει μέσω αγωγού από τους Κήπους και το Σιδηρόκαστρο, περιόρισε τις εισαγωγές της ενώ αξιοσημείωτα μερίδια διαθέτουν επίσης ο ΗΡΩΝ και η ΔΕΗ. 

    Πως όμως επηρεάζουν οι εισαγωγές φορτίων τη συνολική εικόνα της αγοράς; Μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, διαθέτει η Mytilineos στο 40%. Ωστόσο το μερίδιό της αναμένεται να περιοριστεί στο υπόλοιπο του χρόνου. Στη ΔΕΠΑ αναλογεί πάνω από το ένα τρίτο της αγοράς, ενώ η Elpedison, κινείται στο 15%. Το υπόλοιπο 10% το μοιράζονται η εταιρεία Προμηθέας (όμιλος Κοπελούζου και Gazprom) η ΔΕΗ και ο Ήρωνας. Το επόμενο διάστημα με βάση τις δεσμεύσεις χωρητικότητας στο σταθμό της Ρεβυθούσας, αναμένεται να υπάρξει άνοδος στο ποσοστό του Ήρωνα, της ΔΕΗ και της Motor Oil.

    Σημειώνεται τέλος ότι το LNG, τον τελευταίο 1,5 χρόνο βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά, κυρίως εξαιτίας του γεγονός ότι έχουν μπει στην αγορά σημαντικές ποσότητες αμερικανικού σχιστολιθικού φυσικού αέριου, το οποίο διακινείται σε όλο τον κόσμο και στην Ελληνική αγορά. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ