Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 19-Απρ-2020 08:27

    Plan B από το λιανεμπόριο εν μέσω πανδημίας

    Plan B από το λιανεμπόριο εν μέσω πανδημίας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Σε ανασύνταξη δυνάμεων για να αντιμετωπίσουν την επόμενη ημέρα η οποία θα φέρει, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, αλλαγή στο καταναλωτικό μοντέλο βρίσκονται όχι μόνο τα επιτελεία των αλυσίδων σούπερ-μάρκετ αλλά και τα καταστήματα γειτονιάς, τα περίπτερα και όλη η αγορά, είτε πρόκειται για το λιανεμπόριο τροφίμων είτε για βιομηχανίες και προμηθευτές.

    Η... επιδρομή, από τα τέλη Φεβρουαρίου, των καταναλωτών στο λιανεμπόριο τροφίμων έφερε στα όριά του τον κλάδο ο οποίος, όπως απέδειξε η ιστορία, βρέθηκε να τρέχει πίσω από τις εξελίξεις. Λογικό εν πολλοίς, αφού ακόμη και η κρίση του καλοκαιριού του 2015, όπου υπήρξε κατακόρυφη αύξηση της κατανάλωσης, δεν μπορεί να συγκριθεί με την τρέχουσα κατάσταση. 

    Τότε η επιδρομή στα σούπερ-μάρκετ είχε συνδεθεί με τον φόβο για "κούρεμα" των καταθέσεων, έξοδο από το ευρώ και επιστροφή στη δραχμή. Αυτήν τη στιγμή ο φόβος έχει να κάνει με κάτι πολύ πιο σοβαρό, την υγεία, και δευτερευόντως, σε αυτή τη χρονική συγκυρία, με τις επιπτώσεις στην οικονομία από την υγειονομική κρίση. Κάτι που επιβεβαιώνει και έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία Netrino σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων RASS, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οποίας πάνω από από 3 στους 4 πολίτες (75,9%) ανησυχούν για το ενδεχόμενο να ασθενήσουν από τον κορονοϊό.

    Επειδή ο φόβος δεν αναμένεται να φύγει τους επόμενους μήνες, τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί φάρμακο ή εμβόλιο, εκτιμούν πηγές της αγοράς, τα επιτελεία όλων των κρίκων της αλυσίδας που συνδέονται με τη διατροφή και τα είδη πρώτης ανάγκης έχουν μπροστά τους να λύσουν μια πολύ δύσκολη άσκηση. Τόσο για το καταναλωτικό μοντέλο το οποίο αλλάζει άρδην, τις υπηρεσίες για την εξυπηρέτησή του, όπως είναι π.χ. το ηλεκτρονικό εμπόριο, όσο και για το τι θα γίνει στην οικονομία και πώς οι εξελίξεις σε αυτό το επίπεδο θα επηρεάσουν την αγοραστική δύναμη.

    Οκταπλασιασμός

    Σε ό,τι αφορά την προσαρμογή του λιανεμπορίου στην e-εποχή, γίνεται μετά χιλίων βασάνων. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών που γίνονται στα ηλεκτρονικά καταστήματα ξεπερνούσαν πριν από λίγο διάστημα τον έναν μήνα. Λογικό αν σκεφτεί κανείς ότι μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα πολλαπλασιάσθηκε ο αριθμός των καταναλωτών που στράφηκαν στις e-αγορές. Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ και του ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών προκύπτει οκταπλασιασμός του αριθμού των καταναλωτών που έσπευσαν στα e-σούπερ μάρκετ λόγω της πανδημίας. Τις τελευταίες δέκα ημέρες το 8% του πληθυσμού έχει παραγγείλει online, όταν το 2019 το ποσοστό ήταν κάτω του 1%. Πάντως μόνο το 35% των online καταναλωτών εμφανίζεται ικανοποιημένο από τη συνολική υπηρεσία των online σούπερ-μάρκετ. Μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές σούπερ-μάρκετ αξιολογούν θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και 1 στους 3 τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.

    Στον αντίποδα, η ικανοποίηση για την τηλεφωνική παραγγελία στο κρεοπωλείο της γειτονιάς είναι στο 51% και στο 44% η ικανοποίηση για την τηλεφωνική παραγγελία στο οπωροπωλείο της γειτονιάς. Από την έρευνα προκύπτει πως το 10% των πολιτών έχει παραγγείλει τηλεφωνικά από συνοικιακό κρεοπωλείο/οπωροπωλείο και το 5% αντίστοιχα από κοντινό/συνοικιακό κατάστημα σούπερ-μάρκετ.

    Συνολικά, σε σχέση με πέρυσι, έχει υπερτετραπλασιστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά. Από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019, έφθασε στο 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020, ενώ στην ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού, από 13% στο 25%. Το παραπάνω επιβεβαιώνεται από την πρόσφατη ανακοίνωση του Skroutz, που, με τα 4.400 ηλεκτρονικά καταστήματα που φιλοξενεί και τα 10 εκατ. προϊόντα τους, κατέγραψε αύξηση των online αγορών 41%. Η πλειοψηφία των καταναλωτών που έχουν αξιοποιήσει το ηλεκτρονικό εμπόριο τις τελευταίες δέκα ημέρες φαίνεται να είναι ικανοποιημένοι από τα ηλεκτρονικά καταστήματα (66%) και το online fast food delivery (65%). Ενώ σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η έκτακτη κατάσταση εγκλεισμού των πολιτών στο σπίτι αναμένεται να παγιώσει κάποιες συμπεριφορές, αφού το 50% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα συνεχίσει τις νέες συνήθειές του και όταν ξεπεραστεί η κρίση.

    Πάνω από 880 εκατ. ευρώ το ταμείο των σούπερ-μάρκετ

    Μέχρι τις 5 Απριλίου το κοντέρ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της IRI, έχει γράψει τζίρο άνω των 880 εκατ. ευρώ για τις πρώτες έξι εβδομάδες της υγειονομικής κρίσης, δηλαδή από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 5 Απριλίου, σε 340 κατηγορίες προϊόντων. Δηλαδή αύξηση 30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Αν σε αυτές τις πωλήσεις προστεθεί και ο τζίρος των επί ζυγίω προϊόντων τότε οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την εξεταζόμενη περίοδο ξεπερνούν τα 900 εκατ. ευρώ.

    Μόνο την εβδομάδα 30 Μαρτίου έως 5 Απριλίου, -τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την IRI- ο τζίρος ξεπέρασε τα 144 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 27,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Από την ανάλυση των πωλήσεων προκύπτει στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα επιθυμίας, κάτι που είχε επισημάνει το Capital.gr σε άρθρο του στις 8 Απριλίου (Τσίπουρο, τζιν και ρακή για να περάσει η καραντίνα). Εκτός λοιπόν από την αγορά αντισηπτικών, καθαριστικών κλπ, που εξακολουθούν να παραμένουν ψηλά στις προτιμήσεις, οι πωλήσεις τσίπουρου, τσικουδιάς και ρακής συνεχίζουν να αυξάνονται καταγράφοντας ανάπτυξη πωλήσεων 95%. Ακολουθεί το τζίν με αύξηση πωλήσεων πάνω από 56% όπως και της σανγκρίας, και πάνω από 50% του ροζέ κρασιού και του κόκκινου. Στα 60 top προϊόντα της εβδομάδας περιλαμβάνεται το ζαχαρούχο γάλα, το σιμιγδάλι, τα σαβαγιάρ και σαντιγί, βασικά προϊόντα για την παρασκευή οικιακών γλυκών.  

    Τα αντισηπτικά ήρθαν για να μείνουν

    Από την πορεία των πωλήσεων, με βάση τα στοιχεία της IRI, προκύπτει ότι από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, οπότε η χώρα μπήκε σε καραντίνα, η κατανάλωση παραμένει μεν αυξημένη, ωστόσο, εμφανίζει σημάδια μείωσης του ρυθμού ανόδου από εβδομάδα σε εβδομάδα. Ωστόσο κατηγορίες όπως τα αντισηπτικά συνεχίζουν να εμφανίζουν υπερτετραπλάσιες πωλήσεις. Ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται οι πωλήσεις συμπληρωμάτων διατροφής, γαντιών, αλεύρου, οινοπνεύματος κ.ά. Το ενδιαφέρον είναι ότι όσο περνάνε οι εβδομάδες αλλάζει σε γενικές γραμμές και το καλάθι. Μπορεί τα μαντιλάκια, το οινόπνευμα, το σαπούνι και τα καθαριστικά να διατηρούν τη θέση τους στις εβδομαδιαίες αγορές, όπως και το ρύζι και τα ζυμαρικά, πλέον ανεβαίνουν στη λίστα αγορών τα κρουασάν, οι ζύμες, τα φυτικά αναψυκτικά, οι βαφές μαλλιών και τα σνακ.

    Υψηλούς ρυθμούς εμφάνισαν τις τελευταίες ημέρες οι πωλήσεις σε βιβλία, παιγνίδια και λαμπάδες όπως επίσης και σε ψησταριές. Λογικό από τη στιγμή που τα εξειδικευμένα καταστήματα έχουν κλείσει, λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για τον έλεγχο της εξάπλωσης του κορονοϊού. Το πρόβλημα είναι πως για τα σούπερ μάρκετ τα συγκεκριμένα προϊόντα ήταν συμπληρωματικά, άρα τα αποθέματα είναι περιορισμένα όπως συμβαίνει και με τις ψησταριές. Με βάση την πορεία της κατανάλωσης εκτιμάται ότι ο τζίρος εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ την εβδομάδα που πέρασε σημείωσε αύξηση πωλήσεων +15% έως +20%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.


     


     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ