Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 29-Μαρ-2020 08:12

    Stress - test για τις τηλεπικοινωνίες ο κορονοϊός και το "Μένουμε Σπίτι"

    Stress - test για τις τηλεπικοινωνίες ο κορονοϊός και το "Μένουμε Σπίτι"
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Σε επιφυλακή βρίσκονται οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και η Πολιτεία για την περίπτωση που τα δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας δεν αντέξουν λόγω της αυξημένης χρήσης που έτσι και αλλιώς αναμενόταν, καθώς τα σχολεία και τα εμπορικά καταστήματα έχουν κλείσει, ενώ χιλιάδες εργαζόμενοι δουλεύουν πλέον από τα σπίτια τους. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια παρέμβαση με την κυβέρνηση να αρκείται στις συστάσεις και τις οδηγίες, ετοιμάζονται όμως μέτρα.

    Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τις τελευταίες εβδομάδες και σε σύγκριση με τις αρχές Μαρτίου, καταγράφεται αύξηση 50% στην κίνηση δεδομένων, κυρίως στα σταθερά δίκτυα. "Η επιπλέον κίνηση έχει διεκπεραιωθεί με επάρκεια από τα σχετικά δίκτυα τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας", αναφέρει σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε πριν από λίγες ήμερες.

    Το υπουργείο προειδοποιεί όμως ότι οι τηλεπικοινωνιακοί πόροι δεν είναι απεριόριστοι και πως οι αντίστοιχες υποδομές έχουν συγκεκριμένες χωρητικότητες και δυνατότητες αναβαθμίσεων. "Η υπεύθυνη χρήση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών είναι βασική παράμετρος κατά τις παρούσες συνθήκες και οι αναλυτικές πληροφορίες που περιλαμβάνονται στις οδηγίες που εξέδωσε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στις 16 Μαρτίου 2019, είναι σημαντικό να τηρούνται από όλους μας ώστε να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη παροχή των υπηρεσιών", σημειώνεται.

    Το θέμα της "αντοχής” των δικτύων απασχολεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τους ομίλους τηλεπικοινωνιών με τις συσκέψεις μεταξύ τους να είναι καθημερινές.

    Τα σενάρια σε Ελλάδα και εξωτερικό

    Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι σε ολόκληρη την Ευρώπη προετοιμάζονται για τυχόν προβλήματα. Στο μεταξύ ζητούν από τους συνδρομητές τους να κάνουν λελογισμένη χρήση των δικτύων, όπως έκαναν όλες οι μεγάλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών στην Ισπανία με κοινή τους ανακοίνωση.

    Στην Ιταλία, η Telecom Italia ανακοίνωσε ότι η διαδικτυακή κίνηση στο δίκτυο της έχει αυξηθεί κατά 70%, κυρίως λόγω της αυξημένης χρήσης εφαρμογών video (YouTube, Netflix κ.ά.) αλλά και gaming. Η WhatsApp ανέφερε ότι ο αριθμός των μηνυμάτων που αποστέλλονται μέσω της εφαρμογής της έχει αυξηθεί κατά 20%, ενώ 100% αύξηση στη χρήση της πλατφόρμας Teams καταγράφει η Microsoft.

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει ήδη από τις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες streaming video (Netflix, YouTube, Prime Video, Disney+) να μειώσουν τη χρήση bandwidth στην Ευρώπη.

    Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου, η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη σε παγκόσμιο επίπεδο. Για αυτό δεν υπάρχει ένας "οδικός χάρτης" για περιπτώσεις όπου τα δίκτυα μπορεί να μη λειτουργούν για μεγάλο χρονικό διάστημα λόγω υπερφόρτωσης. Αυτός όμως δεν σημαίνει πως δεν εξετάζονται συγκεκριμένες ενέργειες για την αποτροπή τέτοιων φαινομένων.

    Μια από τις λύσεις που υπάρχει είναι να περιοριστεί η "ταχύτητα" του Internet μέσω του λεγόμενου "bandwidth throttling". Έτσι ονομάζεται η πρακτική με την οποία οι πάροχοι υπηρεσιών internet (ISP) αυξομειώνουν τις ταχύτητες συνδέσεων για να ρυθμίσουν την κίνηση του δικτύου. Αυτή την πρακτική χρησιμοποιούν ήδη οι εταιρείες σε συνδρομητές με πακέτα "απεριορίστων δεδομένων" που ξεπερνούν τα όρια που προβλέπουν οι πρακτικές ορθής χρήσης.

    Ένα άλλο μέτρο που αξιολογείται είναι η ιεράρχηση της κίνησης των δεδομένων (bandwidth priorization), όπου οι πάροχοι μπορούν να "κόψουν" τις ταχύτητες και την πρόσβαση σε συγκεκριμένες υπηρεσίες. Για παράδειγμα, μπορεί στις ώρες αιχμής να μειωθούν οι πόροι που προορίζονται για υπηρεσίες video streaming, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για τις πλατφόρμες τηλεργασίας και τηλεδιασκέψεων.

    Στο μεταξύ, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, κάλεσε, μέσω της πρωτοβουλίας #DigitalSolidarityGR, τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας να εξετάσουν ποιες από τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους που παρέχονται με συνδρομή, μπορούν να διατεθούν δωρεάν για όσο διάστημα διαρκούν τα έκτακτα μέτρα. Ειδικά για τις τηλεπικοινωνίες, παράγοντες του υπουργείου θεωρούν πως τα δωρεάν δεδομένα που ενδεχομένως θα προσφέρουν οι εταιρείες μπορούν να αποτελέσουν δικλείδα ασφαλείας για τους συνδρομητές που μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα με τη σταθερή σύνδεση internet.

    Ο δεκάλογος του καλού χρήστη

    Μέχρι, πάντως, να χρειαστούν δραστικά μέτρα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχώρησε σε συστάσεις για την ορθή χρήση των τηλεπικοινωνιών εκδίδοντας τον παρακάτω "δεκάλογο":

    1. Αποφεύγουμε, όσο το δυνατό, τη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών ψυχαγωγίας κατά τις ώρες αιχμής, δηλαδή από τις 09:00 το πρωί ως τις 6:00 το απόγευμα.

    2. Αν πρόκειται να πραγματοποιήσουμε μία τηλεφωνική κλήση προτιμάμε τα σταθερά δίκτυα αντί των κινητών.

    3. Αποφεύγουμε την αποστολή αρχείων μεγάλου μεγέθους και αν αυτό δεν είναι εφικτό, εξαντλούμε κάθε προσπάθεια συμπίεσής τους, εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό.

    4. Αποφεύγουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό την αποστολή μαζικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τον υπολογιστή μας.

    5. Αποφεύγουμε τις περιττές video κλήσεις, τόσο τις ώρες αιχμής όσο και τις απογευματινές και βραδινές ώρες μη αιχμής.

    6. Εκμεταλλευόμαστε τις διαδικτυακές πλατφόρμες ομαδικής – συνεργατικής εργασίας με τους συναδέλφους μας και δεν χρησιμοποιούμε αποκλειστικά τις κλασσικές βιντεοεφαρμογές.

    7. Κατεβάζουμε στον υπολογιστή μόνο τα αρχεία που χρειαζόμαστε. Αν θέλουμε να μοιραστούμε με άλλους ένα αρχείο που εντοπίσαμε στο διαδίκτυο, τους στέλνουμε τον σύνδεσμο και όχι το ίδιο το αρχείο.

    8. Διατηρούμε ενημερωμένες τις ηλεκτρονικές μας συσκευές με τις τελευταίες εκδόσεις του λογισμικού τους, ακολουθώντας τις οδηγίες των κατασκευαστών. Επίσης, διατηρούμε ενημερωμένα τα προγράμματα που χρησιμοποιούμε για την προστασία των συσκευών από κακόβουλο λογισμικό.

    9. Αν έχουμε παιδιά φροντίζουμε για τη δημιουργική τους απασχόληση και αποφεύγουμε όσο το δυνατόν τη προσκόλλησή τους αποκλειστικά σε πλατφόρμες μετάδοσης βίντεο (streaming) και στα κοινωνικά δίκτυα.

    10. Υιοθετούμε υπεύθυνη συμπεριφορά στο διαδίκτυο. Συμβουλευόμαστε τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (www.eody.gr) για την αντιμετώπιση του κορονοϊού και δεν αναπαράγουμε πληροφορίες και υλικό που στερούνται επιστημονικής τεκμηρίωσης.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ