Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 12-Φεβ-2020 14:17

    Μεγάλη πρόοδος στη μείωση πλαστικού στην Ελλάδα

    Μεγάλη πρόοδος στη μείωση πλαστικού στην Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Ξεκινώντας από πολύ χαμηλά, η Ελλάδα κατάφερε - εν μέσω της κρίσης - να αναρριχηθεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε ποσοστό ανακύκλωσης πλαστικού.

    Φτάνει πλέον στο 41,5% σύμφωνα με τα στοιχεία της Εurostat, έναντι 41,9% κοινοτικού μέσου όρου. Και τούτο όταν η επίδοση της Ελλάδας ήταν μόλις στο 10% το 2006, μία χρονιά κατά την οποία ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανακύκλωσης ήταν στο 26,4%.

    Βεβαίως, υπάρχουν οι χώρες που πρωτοπορούν. Το ποσοστό ανακύκλωσης πλαστικού φτάνει στο 84% στη Λιθουανία, ενώ έπεται σε επιδόσεις η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Σλοβενία και η Τσεχία. 

    Υπάρχουν και τα κράτη που καθυστερούν. Το ποσοστό ανακύκλωσης σε χώρες όπως η Γαλλία, η Φινλανδία και η Μάλτα κινείται κοντά στο 25%.

     

     

    Προτεραιότητα για την  Ε.Ε.

    Η Ε.Ε. δίνει μεγάλη προτεραιότητα στην ανακύκλωση πλαστικού, σε συνεργασία με την επιχειρηματική κοινότητα. Περίπου 100 εταιρείες ανά την Ε.Ε. έχουν υπογράψει –μετά από κάλεσμα της Κομισιόν– το κείμενο με τις οικειοθελείς δεσμεύσεις για τη χρήση και την παραγωγή περισσότερων ανακυκλωμένων πλαστικών. 

    Επιπλέον προωθεί μία μεγάλη νέα πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία για τη χρήση 10 εκατομμυρίων τόνων ανακυκλωμένου πλαστικού στην παραγωγή νέων προϊόντων ετησίως στην Ευρώπη έως το 2025, έναντι 6 εκατ. τόνων σήμερα. Σημειώνεται πως κάθε χρόνο συλλέγονται στην Ευρώπη πάνω από 27 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών αποβλήτων.

    Ο στόχος αυτός τέθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη "Στρατηγική της για τις πλαστικές ύλες". Έχουν υπογράψει συμφωνία μέχρι στιγμής 174 όμιλοι επιχειρήσεων, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και κρατικές αρχές. 

    Πλέον έχουν τεθεί εξειδικευμένοι στόχοι. Η απαγόρευση για τα πλαστικά μαχαιροπίρουνα μιας χρήσης, τις μπατονέτες, τα καλαμάκια και τους αναδευτήρες ποτών από πλαστικό θα τεθεί σε ισχύ από το 2021. 

    Τα κράτη μέλη θα πρέπει να πετύχουν τον στόχο για συλλογή 90% των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2029, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να προέρχονται τουλάχιστον κατά 25% από ανακυκλωμένο υλικό μέχρι το 2025 και 30% μέχρι το 2030. 

    Πρωτοπόρος στην Ελλάδα η Lidl Ελλάς 

    Η Lidl Ελλάς πρωτοπορεί στο θέμα της μείωσης των πλαστικών. Είναι η πρώτη επιχείρηση οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης, όπως καλαµάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες. Το έπραξε 2 χρόνια νωρίτερα από την προθεσμία που θέτει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία.

    pin

    Μέχρι το 2025 η Lidl Ελλάς δεσμεύεται για περαιτέρω μείωση του πλαστικού κατά 20% και για 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

    Η εταιρεία προχωρά εδώ και καιρό σε στοχευμένες ενέργειες και τα αποτελέσματα έχουν ήδη φανεί. Μείωσε τη χρήση πλαστικού κατά 842 τόνους εν συγκρίσει με το 2017 με την κατάργηση της πλαστικής σακούλας μίας χρήσης (4 λεπτών) και την αντικατάσταση από µία νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων που αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωμένα υλικά και είναι 100% ανακυκλώσιμη. 

    Επιπλέον 475 τόνοι εξοικονομήθηκαν από την κατάργηση της περιμετρικής σακούλας στις συσκευασίες των χαρτικών στην παλέτα. Εξοικονόμηση 65 τόνων προήλθε από τη μείωση του πάχους στα πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικού και κατά 42 τόνους ετησίως από τη μείωση βάρους στο καπάκι του εμφιαλωμένου νερού. 

    Εγκατέστησε 9 κέντρα ανταποδοτικής ανακύκλωσης. Είναι επίσης χορηγός στα 2 πρώτα πάρκα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ανταποδοτικής ανακύκλωσης στην Ευρώπη.

    Επίσης, η Lidl Ελλάς έγινε αρωγός της πρωτοβουλίας προστασίας του περιβάλλοντος της Σαντορίνης "Plastic Free Santorini". Ο λόγος για μία κοινή πρωτοβουλία του Υπουργού Τουρισμού, κ. Χάρη Θεοχάρη, του Δημάρχου Σαντορίνης, κ. Αντώνη Σιγάλα και του Προέδρου της Διοίκησης της Lidl Ελλάς, κ. Ιακώβου Ανδρεανίδη, που έχει ως στόχο την ανακήρυξη της Σαντορίνης ως ενός νησιού με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες, αλλά και διαχρονικό συμβολισμό. Η Σαντορίνη γίνεται η καρδιά μιας σπείρας περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης για τη μείωση της αλόγιστης χρήσης πλαστικού σε όλη την Ελλάδα, με στόχο να απλωθεί σταδιακά σε όλες τις Κυκλάδες και τα νησιά του Αιγαίου.

    Οι δεσμεύσεις του Ομίλου 

    Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος του REset Plastic, της διεθνούς στρατηγικής του ομίλου Schwarz για το πλαστικό, στην οποία συμμετέχει και η Lidl Ελλάς.

    O όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες λιανικής Lidl και Kaufland και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο, αναγνωρίζει και αναλαμβάνει την ευθύνη που του αναλογεί για το περιβάλλον. Με την πρωτοβουλία REset Plastic, έχει αναπτύξει μια ολιστική, διεθνή στρατηγική που περιλαμβάνει πέντε τομείς δράσης: την αποφυγή, τον (επανα)σχεδιασμό, την ανακύκλωση, την απομάκρυνση και την έρευνα. Έτσι μειώνεται η χρήση του πλαστικού και κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.

     

    pin

    Τα πεδία δράσης της πρωτοβουλίας REset Plastic είναι τα εξής:

    * REduce / Αποφυγή Αποφυγή χρήσης πλαστικού όπου είναι εφικτό και βιώσιμο
    * REdesign / (Επανα)σχεδιασμός (Επανα)σχεδιασμός προϊόντων ώστε να είναι ανακυκλώσιμα και να κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας
    * REcycle / Ανακύκλωση Συλλογή, διαλογή, ανακύκλωση και κλείσιμο του κύκλου ζωής των πρώτων υλών
    * REmove / Απομάκρυνση Υποστήριξη εκστρατειών απομάκρυνσης πλαστικών απορριμμάτων από το περιβάλλον                 
    * REsearch / Έρευνα Επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και ενημέρωση για την ανακύκλωση και την προστασία των φυσικών πόρων 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων