Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 11-Δεκ-2019 11:00

    Πώς μια οικογενειακή επιχείρηση γίνεται ηγέτης εξαγωγών

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Ξέρατε ότι η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στην εξαγωγή ακτινιδίου; Αυτό το παράξενο πράσινο φρούτο με προέλευση από την Κίνα δεν υπήρχε καν στην ελληνική διατροφή πριν από μερικές δεκαετίες, αλλά πλέον έχει αποκτήσει πολλούς οπαδούς σε παγκόσμιο επίπεδο, χάρη στη νόστιμη σάρκα του και τις ευεργετικές διατροφικές του ιδιότητες (είναι το πλουσιότερο φρούτο σε βιταμίνη C). Το μικρό αυτό φρούτο βρήκε πολύ πρόσφορο έδαφος για καλλιέργεια στη χώρα μας, και εξάγεται και σε άλλες χώρες. Το 10% της ελληνικής παραγωγής έχει αναλάβει να εξάγει μία εταιρεία με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα – η Φρούτα Πρωτοφανούση Α.Ε. (Proto). 

    Το ενδιαφέρον, ωστόσο, δεν βρίσκεται στο ακτινίδιο, αλλά στον τρόπο με τον οποίο αυτή η εταιρεία εξελίχθηκε από ένα οικογενειακό μανάβικο σε μια σύγχρονη επιχείρηση με διεθνή εμπορική δραστηριότητα. Σήμερα, η εταιρεία είναι μία από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές μονάδες στην Ελλάδα με ετήσιο τζίρο 27 εκατομμύρια ευρώ.  

    Από την Κωνσταντινούπολη ως την Κίνα

    Η οικογένεια Πρωτοφανούση ασχολείται αποκλειστικά με το εμπόριο φρούτων από το 1928. Η ιστορία της ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη και συνεχίστηκε στη Θεσσαλονίκη, στα περίφημα "Λεμονάδικα", με τον ερχομό της οικογένειας στην Ελλάδα. Η γνώση της δουλειάς περνούσε από πατέρα σε γιο, και το μανάβικο επεκτάθηκε σταδιακά και σε χονδρεμπόριο φρούτων. Η τρίτη γενιά, συνεχίζοντας τις προσπάθειες των προηγούμενων να κρατήσουν την επιχείρηση στα πόδια της μέσα από τις δυσκολίες των περασμένων δεκαετιών ανάμεσα σε πολέμους, αποφάσισε πως ήταν οι συνθήκες ευνοϊκές για ένα τολμηρό βήμα: με τις κατάλληλες επενδύσεις, η οικογενειακή επιχείρηση θα ασχολούνταν και με εξαγωγές φρούτων της ελληνικής γης σε άλλες χώρες. 

    Το 1992, ο Νίκος Πρωτοφανούσης επένδυσε στη δημιουργία μιας μεγάλης και σύγχρονης -για την εποχή- μονάδας επεξεργασίας και συσκευασίας φρούτων. Αρχικά, η διανομή ξεκίνησε στα Βαλκάνια και στη συνέχεια επεκτάθηκε σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο που σταδιακά γινόταν μια ενιαία αγορά. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, και εν μέσω οικονομικής κρίσης, η εταιρεία προχώρησε σε ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις, που της έδωσαν τη δυνατότητα να διαθέτει υπερσύγχρονες μονάδες επεξεργασίας, συσκευασίας και αποθήκευσης των φρούτων, ώστε να διασφαλίζει ότι θα μεταφερθούν στον τελικό τους προορισμό σε άριστη κατάσταση και θα είναι όσο εύγευστα απαιτεί ο καταναλωτής. Και όταν μιλάμε για τελικό προορισμό, εννοούμε από τα Βαλκάνια, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις χώρες της παγωμένης Βαλτικής, ως την Ινδονησία, το Χονγκ Κονγκ, την Αφρική και τον Καναδά (συνολικά πάνω από 35 χώρες)!

    Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η Proto εξάγει ακτινίδια και στην Κίνα, τη χώρα προέλευσης του φρούτου (μάλιστα μια λιγότερο γνωστή ονομασία του είναι Κινεζικό Φραγκοστάφυλο), της οποίας η παραγωγή δεν επαρκεί για να καλύψει τις εγχώριες ανάγκες, παρότι ξεπερνά το 50% σε παγκόσμιο επίπεδο. 

    Η εταιρεία Proto διακινεί περίπου 25 εκατομμύρια κιλά φρούτα ελληνικής, κυρίως, προέλευσης ενώ κάποια είδη τα εισάγει από Αργεντινή, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Νότια Αφρική, Τουρκία και Χιλή. Τροφοδοτεί με τα προϊόντα της απευθείας μεγάλες αλυσίδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως Tesco, Coop, Aldi και Asda. Βρίσκεται στην κορυφαία θέση σε ό,τι αφορά την εξαγωγή ελληνικού ακτινιδίου και κερασιού, ενώ συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κορυφαίους παραγωγούς και εξαγωγείς και άλλων φρούτων. 

    Οι μέθοδοι που έχει εφαρμόσει η Proto για τη διακίνηση των φρούτων και την εμπορία τους στο εξωτερικό έχουν φτάσει να αποτελούν ακόμη και αντικείμενο διπλωματικών εργασιών στα πανεπιστήμια. Το ακτινίδιο είναι ένα φρούτο που παρουσιάζει αρκετές προκλήσεις στη συντήρηση και διακίνησή του. 

    Στην επιχείρηση ενεργό ρόλο έχει πλέον και η τέταρτη γενιά, η οποία έχει διδαχθεί πολύτιμα μαθήματα για τη διαχείριση και περαιτέρω επέκτασή της. Η οικογένεια Πρωτοφανούση φαίνεται να δίνει ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο στις διαρκείς επενδύσεις και τη διασφάλιση ποιότητας που καλύπτει όλα τα στάδια της παραγωγής, αλλά και στον ανθρώπινο παράγοντα. Η εταιρεία απασχολεί αυτή τη στιγμή 30 άτομα σε μόνιμη βάση, και εποχικά φτάνει τα 150. Ο κος Νίκος Πρωτοφανούσης ζητά απ’ όλους να του μιλούν στον ενικό και δεν του αρέσει να κλείνεται σε αίθουσες συσκέψεων. Καθένας από τους συνεργάτες της εταιρείας αποτελεί μέλος της διευρυμένης οικογένειας, που ξεκινά από τους ίδιους τους γεωργούς που παράγουν τα φρούτα, έως τους γεωπόνους που τους βοηθούν με συμβουλές και με τη χρήση των πιο σύγχρονων τεχνολογιών (οι παραγωγοί μπορούν να κάνουν χρήση εφαρμογής στο smartphone τους για να ενημερωθούν σχετικά με τεχνικές που πρέπει να εφαρμόσουν στα χωράφια τους). 

    Η εταιρεία Πρωτοφανούσης είναι από τα πρώτα μέλη του Exportgate, και συμμετέχει ενεργά στις δράσεις εξωστρέφειας. Το Exportgate βοήθησε την Proto να επεκτείνει το δίκτυο των εξαγωγών της με αξιόπιστους συνεργάτες, οι οποίοι αποτελούν μέλη του Τrade Club Alliance, το μεγαλύτερο ψηφιακό δίκτυο διασύνδεσης επιχειρήσεων παγκοσμίως. Μέσα από την πλατφόρμα της Eurobank και τη συμμετοχή της στην επιχειρηματική αποστολή Go In Thessaloniki, επιτεύχθηκε σύναψη συμφωνίας με εταιρεία μέλος του Trade Club Alliance.

    Το Exportgate είναι μια από τις μεγαλύτερες ηλεκτρονικές πύλες διεθνούς εμπορίου που στοχεύει στην προώθηση της διασύνδεσης ελληνικών και κυπριακών επιχειρήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε αυτήν συμμετέχουν πάνω από 3.800 ελληνικές επιχειρήσεις, καλύπτοντας όλους τους δυναμικούς εξαγωγικούς κλάδους της χώρας, ενώ διαθέτει µία από τις µεγαλύτερες ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες διεθνούς εμπορίου, με στοιχεία για πάνω από 300.000 εισαγωγείς από περισσότερες από 40 χώρες. 

    exportgate

    Το Exportgate βοηθά τις ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις να δικτυωθούν στην παγκόσμια αγορά παρέχοντάς τους μια σειρά από χρήσιμα εργαλεία που δείχνουν τις τάσεις αγοράς και τη συμπεριφορά καταναλωτή ανά χώρα, απεικονίζουν τον όγκο και την αξία των εισαγωγών-εξαγωγών ανά προϊόν από και προς τη χώρα ενδιαφέροντος, παρέχουν δυναμική πληροφόρηση για μακροοικονομικά θέματα και στατιστικά στοιχεία και πρόσβαση σε βιβλιοθήκη με εμπορικές πληροφορίες για πάνω από 180 χώρες. 

    Η στρατηγική συµφωνία της Eurobank µε την Banco Santander συνέβαλε στην ένταξη του Exportgate.gr στο "Trade Club Alliance”, το πρώτο παγκόσμιο ψηφιακό δίκτυο διασύνδεσης επιχειρήσεων που υποστηρίζεται από 14 διεθνείς τραπεζικούς ομίλους σε περισσότερες από 50 χώρες. 

    Advertisement

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων