Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 01-Δεκ-2019 08:55

    Η αύξηση των ξένων τουριστών στην Αθήνα ανεβάζει τον ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία

    Η αύξηση των ξένων τουριστών στην Αθήνα ανεβάζει τον ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Βίκυς Κουρλιμπίνη

    Η φετινή χρονιά, όπως εκτιμούσαν με βάση τα πρώτα δείγματα των κρατήσεων οι ξενοδόχοι, θα ήταν απαιτητική, καθώς, παρά την ενίσχυση της τιμής διανυκτέρευσης, κυρίως λόγω του ανοδικού ενδιαφέροντος για τον προορισμό της Αθήνας, η υπερπροσφορά κλινών, αφενός εξαιτίας της έκρηξης των βραχυχρόνιων μισθώσεων, αφετέρου λόγω της λειτουργίας πολλών νέων boutique καταλυμάτων και των επενδύσεων στην αγορά της πρωτεύουσας, θα επηρέαζε σημαντικά τις πληρότητες.

    Το κλίμα ξεκίνησε να διαμορφώνεται ήδη από το πρώτο τρίμηνο, τα ευρήματα εντούτοις της ετήσιας έρευνας "Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019", που διενεργείται από την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού, αποτυπώνουν την πλήρη εικόνα.

    Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την έρευνα, τα επίπεδα πληρότητας στα ξενοδοχεία της Αττικής μειώθηκαν κατά 2,4% τον Σεπτέμβριο, ενώ οι τιμές δωματίων αυξήθηκαν ελαφρώς κατά 1,2%, με συνέπεια την υποχώρηση του RevPAR (έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο) κατά 1,3%. Όπως επισημαίνεται, επίσης, μετά τη σημαντική αύξηση της ζήτησης, αυξήθηκε και η προσφορά με τη μορφή βραχυχρόνιας μίσθωσης μονάδων ενοικιαζόμενων δωματίων και ξενοδοχείων. Παρόλο που ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων και δωματίων στην Αττική αυξήθηκε κατά 1% και 3%, αντίστοιχα, την περίοδο 2015-2019, περαιτέρω ανάλυση αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των δωματίων 4 και 5 αστέρων στην Αττική αυξήθηκε κατά 24% και 3%, ενώ οι άλλες κατηγορίες μειώθηκαν.

    Στο οκτάμηνο, σύμφωνα με μετρήσεις της GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής & Αργοσαρωνικού, οι πληρότητες ήταν μειωμένες κατά 2,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, ενώ χαμηλότερα κατά 1,6% ήταν και τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο. Θετικά είχε κυμανθεί η μέση τιμή δωματίου, αυξημένη κατά 1,3%. Ειδικότερα, το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου οι πληρότητες ήταν στο 78%, από 80,3% το 2018, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο μειώθηκαν στα 83,21 ευρώ, από 84,57 ευρώ, και η μέση τιμή δωματίου αυξήθηκε στα 106,6 ευρώ, από 105,2 ευρώ το οκτάμηνο του 2018.

    Η ευκαιρία

    Ένα σημαντικό μειονέκτημα του προορισμού της Αθήνας, σε σύγκριση με άλλες πόλεις που έχουν καθιερωθεί ως city break επιλογές, όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, η Ρώμη και η Κωνσταντινούπολη, όπως εξηγούν παράγοντες της τουριστικής αγοράς, είναι η απουσία στήριξης παράλληλων μορφών, που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τα έσοδα. Η απουσία συνεδριακού κέντρου χαρακτηρίζεται εδώ και χρόνια η μεγάλη "πληγή" για τον τουρισμό της πόλης, ενώ μόλις πρόσφατα ξεκίνησε η προβολή εκδηλώσεων και η ενίσχυση των online εργαλείων που θα μπορούσαν να συνδυαστούν με το ταξίδι στην πόλη. Ζητήματα που ανταγωνιστικοί προορισμοί της Ευρώπης φαίνεται να έχουν λύσει προ πολλού.

    Φέτος η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη σημείωσαν βελτίωση του RevPAR κατά 14,4% και 13,6%, αντίστοιχα, κυρίως λόγω μεγάλων εκδηλώσεων και συνεδρίων, επισημαίνοντας για ακόμα μία φορά τη σημασία προσέλκυσης εκδηλώσεων και της σύγχρονης υποδομής συνεδρίων.

    Η διασύνδεση με τον πολιτισμό και τη διασκέδαση είναι σημαντική. Για πρώτη φορά καταγράφηκαν περισσότεροι από 3 εκατομμύρια επισκέπτες στην Ακρόπολη, ενώ το Μουσείο της Ακρόπολης προσέλκυσε σχεδόν 1,8 εκατομμύρια επισκέπτες. Λιγότερο γνωστός στους τουρίστες είναι ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας, καθώς μόνο το 24% (31% το 2018) γνωρίζει ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση λαμβάνει χώρα τον Νοέμβριο. Επιπλέον, περίπου το 61% έχει επισκεφθεί ή γνωρίζει την Αίγινα, την Ύδρα και τον Πόρο, ενώ μόλις το 20% γνωρίζει ή έχει επισκεφθεί τα νησιά Αγκίστρι, Σπέτσες, Κύθηρα, Σαλαμίνα και Αντικύθηρα.

    Δεν είναι χωρίς σημασία, άλλωστε, πως η μέση ημερήσια δαπάνη ανά άτομο στην Αθήνα για αξιοθέατα, εστίαση, μεταφορά και αγορές παρέμεινε φέτος στα 115 ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το 2018. Οι περισσότεροι επισκέπτες θα ξαναέρχονταν (87%) ή θα σύστηναν (96%) την Αθήνα και δηλώνουν ευχαριστημένοι από τη σχέση τιμής-ποιότητας. Ωστόσο, τα επίπεδα ικανοποίησης σχετικά με το πράσινο της πόλης, την ηχορύπανση, την κατάσταση των πλατειών και των πεζοδρομίων και την ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένουν και φέτος χαμηλά.

    Είναι πάντως ενθαρρυντικό για τους ξενοδόχους πως οι τουριστικές αφίξεις στην Αθήνα διπλασιάστηκαν μέσα σε μία εξαετία. Την περίοδο 2012-2018 η προσέλευση ταξιδιωτών κατοίκων του εξωτερικού στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η ζήτηση δηλαδή για την Αθήνα, υπερδιπλασιάστηκε, από 2,5 εκατ. το 2012 σε 5,7 εκατ. το 2018. Τα στοιχεία μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019 παρουσιάζουν αύξηση της τάξεως του 12%. Η συγκεκριμένη ζήτηση αφορά κυρίως ταξιδιώτες αναψυχής, 87%, εκ των οποίων το 31% μετέβη σε άλλους προορισμούς της Ελλάδας.

    "Τσίμπησαν" τιμές, ανέβηκαν τα έσοδα 

    Από τα 96 ευρώ, που ήταν η μέση τιμή διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία της Αθήνας τον Οκτώβριο του 2018, φέτος ανά standard δίκλινο δωμάτιο διαμορφώνεται στα 107 ευρώ, σύμφωνα με το Trivago Hotel Price Index. Πρόκειται για μια αύξηση πάνω από 11% μέσα σε ένα έτος. Η διατήρηση, άλλωστε, της μέσης τιμής κράτησης σε αυτό το επίπεδο, με μικρή διαφορά από τα 113 ευρώ που ήταν τον Σεπτέμβριο, δείχνει πως η φετινή τουριστική σεζόν έχει "αντοχές".

    Την ίδια ώρα, τα τουριστικά έσοδα συνολικά για τη χώρα από την αρχή της χρονιάς ξεπέρασαν ήδη το "φράγμα" των 16 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν άνοδο 16% τον Σεπτέμβριο και 14% στο εννεάμηνο. Ειδικότερα, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 16,088 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο, από 14,112 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, ενώ τον Σεπτέμβριο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις ανήλθαν σε 2,846 δισ. ευρώ, από 2,454 δισ. ευρώ πέρσι.

    Σημειώνεται πως το 2018 στην Ελλάδα ήρθαν περίπου 30 εκατ. επισκέπτες από το εξωτερικό, χωρίς να υπολογίζονται οι επιβάτες της κρουαζιέρας. Τα έσοδα, αντιστοίχως, έφτασαν τα 15,6 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 10,2% σε σύγκριση με το 2017. Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι συνολικά για τον εισερχόμενο τουρισμό ήταν 486 ευρώ, η δαπάνη ανά διανυκτέρευση 70 ευρώ, ενώ η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε στις επτά διανυκτερεύσεις.

    Οι επενδύσεις που έρχονται

    Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται οι επενδύσεις στην ξενοδοχειακή αγορά. Απέναντι από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Πατησίων και Μάρνη) θα κατασκευαστεί δεκαώροφο ξενοδοχείο από την εταιρεία Ηellas Museum Hotel Α.Ε., σε κτίριο που νοικιάστηκε για 25 χρόνια και ανήκει στο κοινωφελές ίδρυμα "Τριάντειος Επαγγελματική και Βιομηχανική Σχολή Πατρών". Το επενδυτικό σχέδιο θα υλοποιήσει το γαλλο-βελγικό επενδυτικό fund "Boissee Finances", το οποίο συνδέεται με την Accor Hotels.

    Η ισραηλινή ξενοδοχειακή αλυσίδα Brown Hotels προχωρά στην επαναλειτουργία του Acropol στην Οµόνοια, που παραµένει κλειστό από το 2010. Οι εργασίες ανακαίνισης είναι σε εξέλιξη, ενώ γίνονται παρεµβάσεις και στον εξωτερικό χώρο της µονάδας, που βρίσκεται στην αρχή της οδού Πειραιώς. Η επαναλειτουργία της µονάδας προγραµµατίζεται για το τέλος του έτους. Παράλληλα, πράσινο φως δόθηκε από την υπηρεσία δόμησης του Δήμου Αθηναίων και στην εταιρεία SMB 8 B.V. για εσωτερικές διαρρυθμίσεις, επισκευή όψεων και εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων σε υφιστάμενο κτίριο που λειτουργούσε επίσης παλαιότερα ως ξενοδοχείο στην οδό Μ. Κοτοπούλη 11 και Βερανζέρου 25. Όπως λένε οι πληροφορίες, και αυτό το ξενοδοχείο θα επαναλειτουργήσει από την ισραηλινή αλυσίδα.

    Ένα project που θα μεταμορφώσει την εικόνα της πρωτεύουσας είναι η μετατροπή του Σαρογλείου Μεγάρου στην οδό Σταδίου 65 σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων από την Dimand. Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό, αναµένεται να λειτουργήσει από τα τέλη του 2020 ή µέσα στο πρώτο τρίµηνο του 2021 το πρώτο ξενοδοχείο της αλυσίδας Moxy Hotels του οµίλου Marriott στην Αθήνα. Το πλάνο προβλέπει την κατασκευή 200 δωµατίων, ενώ, σύµφωνα µε πληροφορίες, το κόστος της επένδυσης, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει, υπολογίζεται σε περίπου 19 εκατ. ευρώ.

    Από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην ξενοδοχειακή αγορά της Αθήνας αυτή της Λάμψα για την επαναλειτουργία ως ξενοδοχείου, πέντε αστέρων, του ακινήτου επί των οδών Πανεπιστημίου και Κριεζώτου στο Σύνταγμα, όπου παλιότερα λειτουργούσε το King’s Palace. Η μονάδα θα είναι έτοιμη, με βάση το χρονοδιάγραμμα, τον Απρίλιο του 2020 και η επένδυση αγγίζει τα 22 εκατ. Τη διαχείριση του ξενοδοχείου αναλαμβάνουν τα ΜGallery του διεθνούς ξενοδοχειακού ομίλου Accor Hotels.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων