Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 04-Οκτ-2019 08:00

    Νέα απόπειρα συμβιβασμού ΑΔΜΗΕ-Euroasia

    Νέα απόπειρα συμβιβασμού ΑΔΜΗΕ-Euroasia
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Σήμερα λήγει η κρίσιμη ημερομηνία για τη δήλωση υποστήριξης των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest) που υποστηρίζουν τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και γύρω από αυτήν την προθεσμία, εξελίσσεται ένα ακόμη διαπραγματευτικό θρίλερ γύρω από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις Αττικής, Κρήτης και Κύπρου.

    Πρόκειται για μια ακόμη απόπειρα να συμβιβαστούν όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές και κυρίως ο ελληνικός διαχειριστής του ηλεκτρικού συστήματος ΑΔΜΗΕ με την κυπριακών συμφερόντων εταιρεία Euroasia, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή συνεργασίας που θα επιτρέψει στα συγκεκριμένα έργα διασύνδεσης να παραμείνουν στο νέο κατάλογο των έργων PCI της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να διασφαλίσουν τα προνόμια που συνεπάγεται η παραμονή ως προς την πρόσβαση σε κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία. 

    Ως γνωστόν η διελκυστίνδα μεταξύ των δύο πλευρών είχε οδηγήσει τον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει το έργο της διασύνδεσης Αττική Κρήτη προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ ως εθνικό, ξεκινώντας μάλιστα και τους σχετικούς διαγωνισμούς για την προμήθεια καλωδίων (ο διαγωνισμός για τους μετασχηματιστές έχει πάρει αναβολή ενός μήνα για τα τέλη Οκτωβρίου), με το αιτιολογικό ότι το αναγκαίο για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης έργο, θα οδηγηθεί σε καθυστέρηση.

    Σημειώνεται ότι ο ΑΔΜΗΕ ολοκληρώνει την τεχνική αξιολόγηση των προσφορών για τα καλώδια την επόμενη εβδομάδα στις 10 Οκτωβρίου ενώ οι προσφορές για τους μετασχηματιστές βρίσκονται σε εκκρεμότητα μετά από αίτημα των διαγωνιζομένων, μέχρι τα τέλη του μήνα. Στόχος της ελληνικής πλευράς είναι το έργο να λειτουργήσει το 2022. 

    Στον αντίποδα η ΕΕ έχει ανακηρύξει ως project promoter για το έργο Αττική Κρήτη Κύπρος τον Euroasia, με τον οποίο η πλευρά του ΑΔΜΗΕ δεν βρήκε σημείο συνεργασίας.

    Πέρυσι, μάλιστα, το Σεπτέμβριο με απόφασή της η ΡΑΕ (η οποία είχε προκαλέσει την αντίδραση ακόμη και νομικά της Euroasia χωρίς ωστόσο να υπάρχει θετική εξέλιξη) είχε αναθέσει το έργο Αττική-Κρήτη στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη. 

    Σε αυτό το σκηνικό, η νέα κυβέρνηση είχε αναλάβει πρωτοβουλία για να διερευνηθούν τα δεδομένα αλλά και οι δυνατότητες να υπάρξει λύση στο αδιέξοδο, ώστε και το έργο να προχωρήσει εντός των στενών χρονικών ορίων και να μη δημιουργηθεί πρόβλημα επάρκειας για την Κρήτη αλλά ταυτόχρονα να προχωρήσει το έργο PCI και να μην υπάρξει ζήτημα για την Κύπρο, η οποία προσβλέπει στο Euroasia ώστε να αρθεί η ηλεκτρική απομόνωση της χώρας. 

    Το έργο των διαπραγματεύσεων έχει αναλάβει να συντονίσει ο υφυπουργός ενέργειας Γ. Θωμάς, σε συνεργασία με άλλα στελέχη της κυβέρνησης αλλά και με εκπροσώπους της κυπριακής κοινοπραξίας.

    Μάλιστα ο Euroasia  εμφανίζεται συντονισμένος με τον Βέλγο διαχειριστή Elia, γεγονός το οποίο διασφαλίζει και εγγυάται τη φερεγγυότητα της κοινοπραξίας αλλά και, εφόσον βρεθεί σημείο συμφωνίας, την είσοδο του Euroasia στο μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής εταιρείας του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη, στη βάση της αρχικής πρόβλεψης των σχετικών συμφωνιών μεταξύ ΡΑΕ, ΡΑΕΚ (ρυθμιστής Κύπρου) ΑΔΜΗΕ και Euroasia. 

    Πάντως σημείο αιχμής γύρω από το οποίο δημιουργήθηκε πρόβλημα στις προηγούμενες προσπάθειες προσέγγισης όλων των πλευρών αλλά και στην τωρινή πρωτοβουλία της κυβέρνησης, είναι το θέμα των τεχνικών προδιαγραφών και της διαλειτουργικότητας των επιμέρους κομματιών του έργου (Αττική Κρήτη και Κρήτη Κύπρος).

    Η πλευρά του ΑΔΜΗΕ, φέρεται να υποστηρίζει ότι οι τεχνικές προδιαγραφές που έχουν τεθεί δε δημιουργούν πρόβλημα και δε θέλει να υπάρξει αλλαγή που θα οδηγήσει σε νέα καθυστέρηση το έργο. Στον αντίποδα, η πλευρά του Euroasia, έχοντας μάλιστα τη σύμφωνη άποψη του Elia, αλλά και της Κομισιόν, θεωρεί ότι δημιουργείται τεχνικό ζήτημα. 

    Εφόσον βρεθεί η χρυσή τομή τότε η ελληνική κυβέρνηση θα αποστείλει στην Κομισιόν επιστολή στην οποία θα δηλώνει την υποστήριξή της στο έργο προκειμένου το έργο να παραμείνει στη λίστα PCI.

    Σε αντίθετη περίπτωση η ελληνική κυβέρνηση  πρακτικά προχωρά το έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής ως εθνικό, δυσχεραίνοντας την παραμονή του μεγάλου έργου Αττική-Κρήτη-Κύπρος στη λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος. 
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ