Τετάρτη, 03-Απρ-2019 00:05
Οι 50 πολιτείες των ΗΠΑ "διεκδικούν" τις ελληνικές επιχειρήσεις και έχουν τον τρόπο να το κάνουν

Της Μαρίσης Μπαλιούση
Ο εκκεντρικός λονδρέζος Φιλέας Φογκ έβαλε ένα στοίχημα ότι θα γυρίσει τον κόσμο σε 80 μέρες και το κέρδισε. Θα βάζατε στοίχημα ότι μπορείτε να... γυρίσετε τις 50 πολιτείες των ΗΠΑ σε μόλις 3 μέρες, να κάνετε τις κατάλληλες επαφές και στη συνέχεια να επεκτείνετε την επιχείρησή σας στην αχανή ήπειρο των 300 και πλέον εκατ. καταναλωτών, ακόμη και αν δεν διαθέτετε τα κατάλληλα κεφάλαια; Κι αν το βάζατε, θα το κερδίζατε;
Με "όχημα" το Select USA, ναι. Το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου, εδώ και μερικά χρόνια, πραγματοποιεί κάθε Ιούνιο ένα τριήμερο επενδυτικό φόρουμ το οποίο μπορεί να αλλάξει τον ρου της επιχείρησής σας, με την προϋπόθεση βέβαια ότι το πλάνο επέκτασής σας περιλαμβάνει τις ΗΠΑ.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται σε μεγάλες, μεσαίες, αλλά και μικρές επιχειρήσεις, που επιθυμούν είτε να εισέλθουν είτε να επεκταθούν στην αγορά των ΗΠΑ, όπως ανέφερε ο Αμερικανός Πρέσβης στην Αθήνα, Τζέφρυ Πάιατ κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στην οικία του. Ο ίδιος, ο οποίος ηγήθηκε της ελληνικής αποστολής τις προηγούμενες δυο χρονιές και θα βρεθεί ξανά και φέτος στο πλευρό των Ελλήνων συμμετεχόντων, σημείωσε ότι το Select USA αποτελεί μέρος της προσπάθειας που καταβάλλει η αμερικανική πλευρά σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη των ελληνικών επενδύσεων στις ΗΠΑ. O Αμερικανός Πρέσβης, επεσήμανε το στρατηγικό ενδιαφέρον που έχουν οι ΗΠΑ στην ανάκαμψη της Ελλάδας και τις ευκαιρίες που προκύπτουν καθώς η χώρα μας επιστρέφει στην οικονομική ανάπτυξη, ενώ αναφέρθηκε και στη δύναμη που έχει το ελληνικό brand. Υπογράμμισε παράλληλα ότι το σημαντικό μήνυμα που συνοδεύει το Select USA είναι πως οι ΗΠΑ είναι ανοιχτές στο επιχειρείν.
Οι εταιρείες SIBASoft, Karabinis Medical, Yoleni’s, Anaktae και Kleemann, που παραβρέθηκαν στην ειδική εκδήλωση που πραγματοποίησε ο Αμερικανός πρέσβης και με τις οποίες συνομίλησε το Capital.gr, μοιράζονται τις εμπειρίες τους από τις επαφές τους με το αμερικανικό δημόσιο και αποκαλύπτουν πώς το πρόγραμμα Select USA τις βοήθησε προκειμένου να επιτύχουν τον στόχο τους.
Επέκταση ακόμη και… χωρίς κεφάλαια
Έχοντας εισπράξει ένα ηχηρό "όχι" από τις ελληνικές υπηρεσίες υγείας για μια εφαρμογή η οποία βραβεύτηκε από την αμερικανική πρεσβεία του Λονδίνου, η SIBASoft έχει ήδη ανοίξει τα πανιά της στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Έχουν περάσει δυο χρόνια από τη συμμετοχή της SIBASoft (εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της πληροφορικής με στόχο την ανάπτυξη προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και ποιότητας και με έμφαση στην παροχή υπηρεσιών και κυρίως στον χώρο της υγείας) στο φόρουμ Select USA και όπως σημειώνει η κα Ελένη Θεοδωρίδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας "αν με ρώταγε κάποιος αν θα το ξαναέκανα, θα έλεγα ναι". Ο λόγος; Όπως εξηγεί, όταν κάποιος θέλει να εισέλθει σε μια νέα αγορά, ο καλύτερος τρόπος είναι πρώτα να γνωρίσει την αγορά. Και το Select USA αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για αυτό.
Εκπρόσωποι των 50 πολιτειών των ΗΠΑ, fund managers, επενδυτές, ανταγωνιστές, σύμβουλοι, όλοι είναι εκεί "και μπορείτε να τους θέσετε οποιοδήποτε ερώτημα έχετε. Θα σας δώσουν όλες τις απαντήσεις. Ακόμη κι αν τους πείτε, ‘θέλω να εισέλθω στην αγορά, αλλά δεν διαθέτω τα κεφάλαια, τι πρέπει να κάνω’, θα σας κατευθύνουν. Αρκεί να εντοπίσουν ότι έχετε την επιμονή αλλά και την αποφασιστικότητα να κάνετε το βήμα" ανέφερε η κα. Θεοδωρίδου, η οποία συμπλήρωσε πως "δεν τους ενδιαφέρει αν κάποιος έχει κεφάλαια. Τους ενδιαφέρει η αποφασιστικότητα που δείχνει ο ενδιαφερόμενος, καθώς και οι θέσεις εργασίας που προτίθεται να δημιουργήσει.
Με πρώτη επιλογή τη Νότια Ντακότα (με φορολογία 0%), η SIBASoft μετακινήθηκε στο Ντελαγουέρ και έχει θέσει ως επόμενο στόχο τη Νέα Υόρκη. Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν όμως η δημιουργία της αμερικανικής εταιρείας. "Πανεύκολη" σημειώνει η κα Θεοδωρίδου. "Όλα έγιναν μέσω διαδικτύου και πολύ γρήγορα. Η μόνη δυσκολία αφορά τη δημιουργία τραπεζικού λογαριασμού καθώς πρόκειται για τη μόνη διαδικασία η οποία απαιτεί φυσική παρουσία".
"Κλειδί” οι EDOs
Ως εξαιρετική εμπειρία, χαρακτήρισε ο κ. Απόστολος Καραμπίνης, Founder της Karabinis Medical -εταιρεία παραγωγής με δραστηριότητα και στις εισαγωγές και εξαγωγές ιατρικών αναλώσιμων προϊόντων, συμπληρωμάτων διατροφής, φυσικών προϊόντων περιποίησης και διαγνωστικών ιατρικών συσκευών, με δικό της τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης- τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα Select USA.
Όπως τόνισε ο κ. Καραμπίνης ένα από τα θέματα που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής είναι ο οικονομικός σύμβουλος (Economic Development Organizations – EDOs) που θα επιλέξει κάποιος επί αμερικανικού εδάφους. Πρόκειται για τους "καθοδηγητές" ουσιαστικά οι οποίοι έχοντας γνώση της αμερικανικής αγοράς, μπορούν να κατευθύνουν τον κάθε ενδιαφερόμενο, προσφέροντας άπλετη βοήθεια. "Βοηθούν με δικηγόρους, με θέματα που σχετίζονται με τη βίζα, με την επιλογή της ‘κατάλληλης’ πολιτείας, ακόμη και με fund raising”, εξήγησε ο κ. Καραμπίνης. Ο ίδιος μάλιστα συμπλήρωσε πως με έκπληξη διαπίστωσε ότι οι EDOs φτάνουν σε σημείο ακόμη και να "αφιερώσουν" έναν εργαζόμενό τους στους ενδιαφερόμενους, αρκεί να διαπιστώσουν πως υπάρχει συνέπεια και συνέχεια. "Σε παίρνουν ουσιαστικά από το χέρι και σε πηγαίνουν βήμα βήμα καθώς σκοπός τους είναι η στήριξη των επιχειρηματιών κατά την είσοδό τους στην αγορά των ΗΠΑ" ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Karabinis Medical η οποία συμμετείχε στο Select USA το 2016 και βρίσκεται σε διαδικασία fund raising, σχεδιάζει την ανάπτυξή της στις ΗΠΑ σε δυο διαφορετικούς πυλώνες. Αφενός μέσω ενός προϊόντος ευρεσιτεχνίας, δικής της πατέντας. Πρόκειται για ένα νέο καινοτόμο αντιμικροβιακό θερμόμετρο, για το οποίο η εταιρεία έχει ήδη λάβει τη σχετική Αμερικανική πατέντα. Ο Δεύτερος πυλώνας αφορά τις υπηρεσίες υγείας, με σκοπό να ιδρύσει μια εταιρεία, την HD corner USA, που αποτελεί και κατοχυρωμένο αμερικανικό trademark η οποία θα έχει ως στόχο την ενίσχυση της συμμόρφωσης ανθρώπων με παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου. Όπως εξήγησε μιλώντας στο Capital.gr ο κ. Καραμπίνης η ελλιπής συμμόρφωση των ασθενών στις ΗΠΑ κοστίζει περί το 550 δισ. δολ. και το HDcorner USA μπορεί να συμβάλλει ούτως ώστε να μειωθεί το συγκεκριμένο κόστος. Μάλιστα, όπως συμπλήρωσε ο ίδιος στην απόλυτη ωρίμανση του project η εταιρεία μπορεί να φτάσει να απασχολεί στην αγορά των ΗΠΑ περί τους 20.000 εργαζόμενους.
"Δωρεάν" αποθήκες αν προσλάβετε εργαζόμενους
Στον μεγάλο ανταγωνισμό τόσο μεταξύ πολιτειών όσο και μεταξύ πόλεων που καταγράφεται στο πλαίσιο του Select USA αναφέρθηκε ο κ. Ιωάννης Φιλιππίδης Executive Director της Yoleni’s, της εταιρείας που ξεκίνησε ως το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό delicatessen 1000 και πλέον ελληνικών προϊόντων και στην πορεία επεκτάθηκε με τη δημιουργία του πρώτου φυσικού της καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας.
Όπως σημείωσε ο κ. Φιλιππίδης, το Select USA αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία καθώς μπορεί κανείς να αντιληφθεί και να εντρυφήσει στη διαφορετικότητα που διέπει την κάθε αμερικανική πολιτεία, το φορολογικό της σύστημα, αλλά να εντοπίσει και τις ευκαιρίες που μπορεί να προσφέρονται. "Κάποιος που έχει μια start up αλλά και κάποιος που κάνει τζίρο 150 εκατ. δολ. βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο δίπλα δίπλα πολλές φορές και προσπαθούν και οι δυο να εντοπίσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει η αμερικανική αγορά". Και πρόσθεσε πως συμμετέχουν άνθρωποι από διάφορες χώρες, με διαφορετικές ιδέες, με διαφορετικές κουλτούρες και βέβαια με διαφορετικές οπτικές.
"Θα έχετε την ευκαιρία να γνωρίσετε και τις 50 πολιτείες, οι οποίες θα προσπαθήσουν να σας δώσουν το κατάλληλο κίνητρο με στόχο να σας προσελκύσουν" σημείωσε ο κ. Φιλιππίδης, παραθέτοντας το δικό του προσωπικό παράδειγμα. Όπως είπε: η εταιρεία εξετάζει τη δημιουργία ενός αποθηκευτικού χώρου με στόχο να λειτουργήσει ως κέντρο διανομής. Σε αυτό το πλαίσιο, τουλάχιστον 5-6 πολιτείες, δήλωσαν διατεθειμένες να παράσχουν δωρεάν τον συγκεκριμένο χώρο αν η εταιρεία προχωρήσει στην πρόσληψη συγκεκριμένου αριθμού εργαζομένων.
Η Yoleni’s από το 2018 λειτουργεί το πρώτο franchise κατάστημα επί αμερικανικού εδάφους. Το Yoleni’s store στο Providence του Rhode Island λειτουργεί από τις αρχές Μαΐου 2018, σε ένα ιστορικό κτίριο του 1895, στην οδό 292 Westminster St.
Στην καρδιά της Νέας Υόρκης, μέσα σε μόλις 8 μήνες
Ένα ακόμη δείγμα επιτυχίας που μπορεί να έχει το πρόγραμμα Select USA αποτελεί η περίπτωση της Anaktae, μιας εταιρείας το αντικείμενο της οποίας διαφέρει από τα κοινότυπα καθώς ασχολείται με την αρχιτεκτονική, τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων, καθώς και την κατασκευή αντικειμένων (επίπλων, φωτιστικών κτλ, όλα κατασκευασμένα στην Ελλάδα). Σύμφωνα με την κα Βίβιαν Φίλιππα, αρχιτέκτονα και συνιδρύτρια της εταιρείας, το Select USA ήταν μια ιδιαίτερα θετική εμπειρία. "Πρόκειται για μια εξαιρετική ευκαιρία για ανθρώπους που ενδιαφέρονται είτε να επενδύσουν είτε να επεκταθούν στις ΗΠΑ". Η κα Φίλιππα αναφέρθηκε στον ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ των πολιτειών, προκειμένου να τραβήξουν την προσοχή των ενδιαφερομένων. "Ανταγωνίζονται μεταξύ τους, χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους, για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον σας", δήλωσε χαρακτηριστικά.
Στην προκειμένη περίπτωση, αν και το αρχικό ενδιαφέρον της Anaktae αφορούσε τη Νέα Υόρκη, την Καλιφόρνια και την Φλόριντα, καθώς (μαζί με την έτερη συνιδρύτρια Νταϊάννα Καρβούνη - σχεδιάστρια) εκτιμούσαν ότι εκεί βρίσκεται το αγοραστικό τους κοινό, νικήτρια αναδείχθηκε η Νέα Υόρκη. Η Anaktae δημιούργησε εκεί το πρώτο της studio το οποίο άνοιξε τις πόρτες του τον Φεβρουάριο. Μάλιστα, η περίπτωση της Anaktae δείχνει πως ορισμένες διαδικασίες μπορούν να κινηθούν αρκετά γρήγορα. Η εταιρεία συμμετείχε στο Select USA τον Ιούνιο του 2018 και όπως προαναφέρθηκε το studio της λειτουργεί εδώ και πάνω από έναν μήνα στην Γκαλερί 1stdibs στην καρδιά της Νέας Υόρκης.
Εμπεριστατωμένη μελέτη με... μηδενικό κόστος
Έχοντας ήδη επεκταθεί στην αγορά της Κίνας, η Kleemann άρχισε να εξετάζει την επέκτασή της και στην αγορά των ΗΠΑ, μια πολύ μεγάλη και ώριμη αγορά, "όπου όποιος διαθέτει ποιοτικό προϊόν μπορεί να επιτύχει”. Όπως εξήγησε ο κ. Αριστείδης Ζέρβας, Οικονομικός Διευθυντής του ομίλου, το ταξίδι της… αναζήτησης ξεκίνησε από το Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο. Συνεχίστηκε στην Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα και κατέληξε στην Ουάσιγκτον στο υπουργείο Εμπορίου. Κι εκεί, "μας περίμεναν δυο ευγενέστατοι κύριοι, στους οποίους παρουσιάσαμε το business plan μας, τις ανάγκες μας, αλλά και τις πολιτείες που σκεφτόμαστε να επεκταθούμε". Σε λιγότερο από έναν μήνα ο κ. Ζέρβας είχε στα χέρια του μια μελέτη "καταρτισμένη πέραν κάθε προσδοκίας, με σημαντικές πληροφορίες για την φορολογία ανά πολιτεία, τα κόστη ακινήτων, τα κόστη ενέργειας, τα μισθολογικά κόστη, κ.ά." ενώ ακολούθησε και τηλεδιάσκεψη όπου παρουσιάστηκε η μελέτη σημείο - σημείο. Για παράδειγμα, μεταξύ άλλων αναφερόταν ότι η επέκταση της Kleemann θα έπρεπε να ξεκινήσει από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ. "Λόγω φορολόγησης;", ρωτήσαμε τον κ. Ζέρβα. "Λόγω του ότι εκεί υπάρχουν ανάγκες για περισσότερους ανελκυστήρες" απάντησε, συμπληρώνοντας ότι σχετικά με την φορολογία δεν έχει ουσιαστικά σημασία που ιδρύεις την εταιρεία σου, αλλά που κάνεις τις δουλειές σου.
Και το κόστος της μελέτης, θα αναρωτηθούν πολλοί. Μηδενικό..., μας είπε ο κ. Ζέρβας.
Σύμφωνα με τον κ. Ζέρβα, ο οποίος ετοιμάζει βαλίτσες για το φετινό Select USA, η μέχρι στιγμής εμπειρία με το αμερικανικό δημόσιο είναι καλύτερη των προσδοκιών "μην φοβάστε. Ζητήστε πληροφορίες. Είναι business friendly. Ό,τι χρειάζεται να ξέρετε για να επενδύσετε στις ΗΠΑ θα σας το πουν".
Ραντεβού στην Ουάσιγκτον 10-12 Ιουνίου
Το φετινό Select USA θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως τις 12 Ιουνίου στην Ουάσιγκτον και η συμβουλή από ανθρώπους που είτε έχουν συμμετάσχει στο φόρουμ είτε έχουν ήδη "στρώσει" τον δρόμο της επέκτασής τους είναι κοινή: τολμήστε. ‘Η αλλιώς, do it.