Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 03-Μαρ-2019 09:48

    Γιατί κόπηκε το νήμα της Raxevsky μετά από 43 χρόνια

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Γιατί κόπηκε το νήμα της Raxevsky μετά από 43 χρόνια

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Πεντακόσια εξήντα μέτρα πανί και 3.800.000 μέτρα κλωστή ετησίως, 30 καταστήματα ή 4.950 τ.μ., δύο stock houses, 140 στελέχη και υπάλληλοι, 101 βιτρίνες, 8.350 τ.μ. αποθηκευτικοί χώροι και 43 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας. Αυτή ήταν η Raxevsky. Ύστερα από 43 χρόνια, η εταιρεία που δημιούργησαν το 1976 η Ελένη Raxevsky και ο Γιώργος Μουρτζούχος, βάζοντας υπογραφή στην ελληνική μόδα, κατέβασε ρολά.

    Παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν προ τετραετίας, όταν ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για να προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης, το λουκέτο ήταν αναπόφευκτο. Το σχέδιο, που είχε κατατεθεί τον Ιούλιο του 2016, φέροντας τη σύμφωνη γνώμη του 61,27% των πιστωτών της, επικυρώθηκε μεν στις 2 Δεκεμβρίου του 2016 από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, όμως δεν περπάτησε. Οι λόγοι πολλοί. Μεταξύ αυτών, η υλοποίηση της συμφωνίας εξυγίανσης "βομβαρδίστηκε" από τους ίδιους τους συμβαλλόμενους.

    "Στέγνωσε" από κεφάλαια

    Πηγές με γνώση της υπόθεσης ανέφεραν στο "Κ" πως υπήρξε ολιγωρία από την πλευρά μερίδας τραπεζών στην εκταμίευση της ενδιάμεσης χρηματοδότησης. Η συμφωνία προέβλεπε πως η εταιρεία Raxevsky θα λάμβανε ενδιάμεση χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ. Τα λεφτά, όμως, δεν έφτασαν στα ταμεία της εταιρείας. Γιατί; Γιατί, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, πιστώτρια τράπεζα ζητούσε από την εταιρεία να προσκομίσει επιταγές ώστε να εγκρίνει την εκταμίευση.

    Χωρίς εμπόρευμα για να προχωρά σε χονδρικές πωλήσεις και να έχει στα χέρια της επιταγές των πελατών της, η Raxevsky δεν μπορούσε να ικανοποιήσει αυτόν τον όρο. Εξέλιξη που επιβεβαιώνουν και οι εργαζόμενοί της, οι οποίοι σε ανακοίνωση που εξέδωσαν μέσα στην εβδομάδα αναφέρουν πως δεν υποστηρίχθηκε η "Συμφωνία Εξυγίανσης" του 2016 και δεν στηρίχθηκε εμπράκτως η λειτουργία της εταιρείας έκτοτε. Και ότι, ενώ υπήρχαν οι διαβεβαιώσεις για ανάκαμψή της, δεν υπήρχαν οι αντίστοιχες πράξεις. Οι ίδιοι καταγγέλλουν, δε, πως η εταιρεία "αφέθηκε να "αργοπεθαίνει” τα τελευταία χρόνια, ώστε να φτάσουμε σήμερα στο κλείσιμό της".

    Η πορεία, λοιπόν, έπειτα από αυτά ήταν σχεδόν προδιαγεγραμμένη. Οι τίτλοι τέλους έπεσαν πριν από λίγες ημέρες για τη Raxevsky - Helen's Club, ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά brands γυναικείας ένδυσης, που βοήθησε στη δημιουργία της ελληνικής μόδας, κόντρα στην επέλαση των πολυεθνικών.

    Η διαδρομή

    Η Raxevsky ιδρύθηκε το 1976 από την Ελένη Raxevsky και τον Γιώργο Μουρτζούχο ως εταιρεία χονδρικής. Από την ίδρυσή της, η έμφαση είναι στις εξαγωγές σε χώρες όπως οι Γαλλία, Αυστρία, Ολλανδία, Ισπανία και Σουηδία, ακόμα και σε ΗΠΑ και Καναδά.

    Σταθμός στην πορεία της ήταν το 1982, όταν παίρνει τη στρατηγική απόφαση να επεκταθεί στον χώρο της λιανικής πώλησης με το άνοιγμα δύο καταστημάτων Raxevsky στην καρδιά της Αθήνας, στο Κολωνάκι και στην Οδό Πατησίων, δημιουργώντας το ομώνυμο brand, το οποίο υποστηρίχθηκε τα μετέπειτα χρόνια και με ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής.

    Την περίοδο 1983-1990 η εταιρεία αναπτύσσεται, ανοίγοντας 7 νέα καταστήματα στην Αθήνα. Ανάπτυξη που συνεχίζεται και την περίοδο 1990-1999 σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, τόσο με ιδιόκτητα καταστήματα όσο και με το σύστημα franchise.

    Το 1999 η εταιρεία, έχοντας ως βάση την επιτυχημένη πορεία στην Ελλάδα, αποφασίζει την επέκτασή της στο εξωτερικό. Πρώτος σταθμός η Σόφια της Βουλγαρίας. Ακολουθούν η Γερμανία, η Ρουμανία και η Κύπρος. Ακόμα μία χρονιά-σταθμός είναι το 2006, όταν η εταιρεία ξεκινά συνεργασία με τη "Γυναίκα Raxevsky" - Ζέτα Μακρυπούλια. Ταυτόχρονα, αλλάζει και ανανεώνει την εικόνα της.

    Πριν από μία δεκαετία απασχολούσε περισσότερους από 250 εργαζομένους και ήλεγχε δίκτυο με περισσότερα από 50 ιδιόκτητα και franchise καταστήματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Όμως, η οικονομική κρίση και η πτώση της ζήτησης οδήγησαν την εταιρεία στον περιορισμό της δραστηριότητάς της. Τα καταστήματα μειώθηκαν στα 30, οι εξαγωγές μόνο σε Βουλγαρία και Κύπρο και οι εργαζόμενοι στους 175. Οι 100 που έχουν απομείνει οδηγούνται στην ανεργία, χωρίς αποζημιώσεις και με οφειλές δεδουλευμένων αποδοχών κατά μέσο όρο 14 μισθών για κάθε εργαζόμενο, καταγγέλλουν οι ίδιοι σε ανακοίνωσή τους. Αλλά και οι 75 που αποχώρησαν την τελευταία διετία έφυγαν, όπως καταγγέλλεται, χωρίς να τους έχουν καταβληθεί τα δεδουλευμένα.

    Το 2015, τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός, η Raxevsky εμφάνιζε τζίρο 3,546 εκατ. ευρώ, από 7,485 εκατ. ευρώ που ήταν το 2014 και 14,8 εκατ. ευρώ που ήταν το 2012. Εν αντιθέσει με τις πωλήσεις της, που αυτά τα χρόνια εξανεμίστηκαν, οι υποχρεώσεις της συσσωρεύθηκαν. Μόνο σε μία χρήση διευρύνθηκαν κατά 4 εκατ. ευρώ, από τα 21,025 εκατ. ευρώ το 2014 ξεπέρασαν τα 25,025 εκατ. ευρώ το 2015. Όσο για τα ίδια κεφάλαιά της, παρέμειναν αρνητικά στα -5,7 εκατ. ευρώ, από -2,849 εκατ. ευρώ.

    Mini Raxevsky: Είμαστε διαφορετική εταιρεία από τη Raxevsky

    Ανακοίνωση με την οποία διαχωρίζει τη θέση της από τη Raxevsky ΑΒΕΕ εξέδωσε την εβδομάδα που πέρασε η Mini Raxevsky A.E. Όπως υπογραμμίζεται, η Mini Raxevsky Α.Ε. είναι μια διαφορετική εταιρεία με δική της διεύθυνση, ιδιοκτησία και διοίκηση, με διαφορετικό αντικείμενο (παιδικά ενδύματα) και ουδεμία σχέση έχει με την εταιρεία γυναικείων ενδυμάτων.

    Το όνομα της Mini Raxevsky προκύπτει από την πρόεδρο της εταιρείας, Δήμητρα Ραξέβσκυ, η οποία, συνεταιριζόμενη με τον κ. Αβεντίς Μπαλιάν από το 1989, έχει αφιερωθεί αποκλειστικά στον σχεδιασμό των "παιδικών ρούχων", αλλά και στο χτίσιμο της εταιρικής ταυτότητας, καθιερώνοντας τη Mini Raxevsky ως ένα από τα πιο ισχυρά και λαοφιλή brands παιδικής μόδας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στον σχεδιασμό της είναι το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε Ιωάννινα, Κύπρο, Αυστραλία και Μεξικό, καθώς και e-shop με πωλήσεις σε όλο τον κόσμο.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων