Υπογραφές για το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο των τελευταίων ετών
Τρίτη, 09-Μαϊ-2017 07:44
Του Δημήτρη Δελεβεγκου
Στην απόρριψη της αίτησης ακύρωσης που είχε καταθέσει η Πόρτο Καρράς κατά της ανάθεσης κατασκευής στην GD Infrastrutture του σιδηροδρομικού έργου Ψαθόπυργος - Ρίο προχώρησε το Συμβούλιο της Επικρατείας, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr.
Το ανώτατο δικαστήριο εξέδωσε διατακτικό βάσει του οποίου η αίτηση ακύρωσης της θυγατρικής εταιρείας του ομίλου Τεχνική Ολυμπιακή απορρίπτεται. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στην ΕΡΓΟΣΕ να προχωρήσει στη δημοσίευση της πρόσκλησης για την υπογραφή με την ανάδοχο, την ιταλική εταιρεία GD Infrastrutture της σύμβασης αρχικού προϋπολογισμού 214 εκατ. (με ΦΠΑ), η οποία πήρε το έργο με έκπτωση 45,2%.
Εκτιμάται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ότι οι υπογραφές θα πέσουν έως το τέλος Μαΐου, ενώ η GD Infrastrutture, που συνεργάζεται με την Μηχανική, εκτιμάται ότι θα εγκαταστήσει τα εργοτάξια μέσα στο πρώτο τρίμηνο από τη συμβασιοποίηση.
Έως τότε, θα απαιτηθούν να επικαιροποιηθούν οι μελέτες και να ολοκληρωθούν τα ζητήματα που σχετίζονται με την Αρχαιολογία και τις απαλλοτριώσεις.
Σε επίπεδο αρχικού -πριν από την προσφερθείσα έκπτωση- προϋπολογισμού το Ψαθόπυργος - Ρίο είναι το μεγαλύτερο που έχει υπογραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2014, οπότε συμβασιοποιήθηκε η υλοποίηση των υπολειπόμενων έργων υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο Κιάτο - Ροδοδάφνη, αρχικού προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ, με μέση έκπτωση 17,24%, και με ανάδοχο την ΜΕΤΚΑ.
Δικαστικές περιπέτειες δυόμιση ετών
Το έργο, που αφορά την κατασκευή έργων υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος έως την περιοχή Ρίου (χ.θ.113.000-χ.θ.123+500), ανατέθηκε στην Πόρτο Καρράς, μετά τον αποκλεισμό της GD Infrastrutture, που είχε μειοδοτήσει με προσφορά ύψους 86,7 εκατ. ευρώ.
Αιτία του αποκλεισμού ήταν η απουσία από το φάκελο της σφραγίδας apostille (πιστοποιεί τη γνησιότητα ενός εγγράφου, προκειμένου να μπορεί να γίνει δεκτό ως έγκυρο από ξένο κράτος), γεγονός που οδήγησε την ιταλική εταιρεία στην υποβολή ένστασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Το τελευταίο αποφάσισε, με τρεις αποφάσεις του ότι το δ.σ. της ΕΡΓΟΣΕ θα πρέπει να αναθέσει τη σύμβαση στην GD Infrastrutture, το οποίο προχώρησε στη ανάθεση του έργου στην ιταλική εταιρεία.
Ωστόσο, η Πόρτο Καρράς προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της απόφασης, με το Ανώτατο Δικαστήριο να απορρίπτει τον Νοέμβριο του 2016 την προσφυγή της Πόρτο Καρράς, η οποία προσέφυγε, εκ νέου, στη δικαιοσύνη.
Από το Κιάτο έως τον Ψαθόπυργο
Το Ψαθόπυργος - Ρίο είναι κομβικής σημασίας για την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου με προορισμό την Πάτρα. Και αυτό δεδομένου ότι, σήμερα, σε προχωρημένο στάδιο, βρίσκεται η κατασκευή από την κοινοπραξία J&P Άβαξ-Άκτωρ-Intrakat της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 71 χλμ., από το νέο Σ.Σ. Κιάτου μέχρι τη Ροδοδάφνη, μετά το σταθμό Αιγίου. Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση της συγκεκριμένης γραμμής θα αποτελέσει αντικείμενο νέας εργολαβίας.
Επίσης, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της υποδομής νέα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από τη Ροδοδάφνη Αχαΐας (Χ.Θ. 91+500) έως τον Ψαθόπυργο (Χ.Θ. 113+000) (με ανάδοχο το σχήμα Άκτωρ-J&P Άβαξ - Intrakat) που αφορά την υλοποίηση έργων υποδομής και περιλαμβάνει τη σήραγγα Παναγοπούλας μήκους 4,5 χλμ.
Στο τμήμα αυτό η προκήρυξη των έργων ηλεκτροκίνησης και επιδομής, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ, προγραμματίζεται για την επόμενη χρονιά.
Βέβαια, το ζητούμενο είναι να συνδεθεί η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή με το λιμάνι της Πάτρας, δηλαδή το τρένο να διέρχεται μέσα από τον αστικό ιστό της Πάτρας, έργο που βρίσκεται στη φάση μελετών.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων, μέχρι το 2021, εκτιμάται ότι η διαδρομή από την Αθήνα στην Πάτρα, μέσω τρένου, θα διαρκεί μία ώρα και 50 λεπτά.
dimitris.delevegos@capital.gr