Η ώρα της αναμέτρησης των Μινωικών για τη Hellenic Seaways
Τρίτη, 28-Μαρ-2017 08:06
Είκοσι σχεδόν ημέρες μετά τη δημόσια διατύπωση μομφών κατά της διοίκησης της Hellenic Seaways (HSW) από την πλευρά των Μινωικών Γραμμών περί επιλογών οδήγησαν την εταιρεία "στη δεινή οικονομική θέση που βρίσκεται σήμερα” και με αναφορές για μη χρηστή και συνετή διοίκησης, οι επικεφαλής της Hellenic Seaways (HSW) αποδεχόμενοι το σχετικό αίτημα, προχωρούν στην σύγκλιση έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων.
Πρόκειται για την κορύφωση της διαμάχης που έχει ξεσπάσει μεταξύ των Μινωικών Γραμμών (που ελέγχεται από τον όμιλο Γκριμάλντι), κατόχου πλέον του 48,53% της HSW (έως τις 16/3/2017) έπειτα από διαδοχικές εξαγορές ποσοστών μικρότερων μετόχων, και της διοίκησης της Hellenic και του μπλοκ μετόχων που εκπροσωπούν.
Το δ.σ. της Hellenic, αποδεχόμενο όπως ορίζει ο νόμος, το αίτημα των Μινωικών και θεωρώντας πως διαθέτει τη στήριξη της πλειοψηφίας, προσκαλεί τους μετόχους της εταιρείας σε έκτακτη γενική συνέλευση στις 20 Απριλίου, με κύρια θέματα συζήτησης όλα όσα η εταιρεία του ομίλου Γκριμάλντι καταλόγισε σε αυτή, αλλά και σε προγενέστερες διοικήσεις. Ήτοι, μεταξύ άλλων, ότι οι επιλογές της μετέπειτα εκτελεστικής διοίκησης (σ.σ. μετά την παραίτηση τον Ιούνιο του 2013 του τότε εκτελεστικού Πρόεδρου), δεν καθιστούν πιστευτό ότι αυτή ασκείται "όπως επιβάλλει η χρηστή και συνετή διαχείριση”.
Η πλευρά των Μινωικών υποστηρίζει πως "η εκτελεστική διοίκηση της HSW υπό τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Αντώνη Αγαπητό, προχώρησε σε αγορές και πωλήσεις πλοίων που στερούνται στρατηγικού πλάνου, καθώς και σε εκτεταμένες μετασκευές τους, ενίοτε κατά παραβατική υπέρβαση του κόστους προϋπολογισμού τους, ενέργειες που οδήγησαν την εταιρεία σε υψηλές ταμιακές εκροές και τελικώς στη δεινή οικονομική θέση που βρίσκεται σήμερα”.
Οι Μινωικές ζήτησαν τη σύγκληση έκτακτης γ.σ. με θέματα "την πώληση του πλοίου HIGHSPEED 6 χωρίς την προηγούμενη ενημέρωση της εταιρείας μας και το δικαιολογητικό λόγο της πώλησής του και της απόσυρσης του από την εκμετάλλευση κερδοφόρων ακτοπλοϊκών γραμμών, την απραξία της εκτελεστικής διοίκησης για τον έλεγχο και κατανομή ευθυνών και τη λήψη αναγκαίων δικαστικών μέτρων για υπερβάσεις μετασκευών πλοίων και την αξιολόγηση και εξηγήσεις της για τα πραγματικά αποτελέσματα της HSW μετά την τελευταία Τακτική Συνέλευση”.
Σημειωτέον ότι οι Μινωικές παρότι είναι ο μεγαλύτερος βάσει ποσοστού μέτοχος της HSW, δεν μετέχουν στο δ.σ. της ακτοπλοϊκής εταιρείας, ενώ τον Ιούνιο του 2015 επιχειρήθηκε αλλαγή της διοίκησης και εκλογή νέας.
Η HSW, μετά την επιτυχημένη αναδιάρθρωση των δανείων το 2015 και έπειτα από 4 χρόνια ζημιών, πέρασε πέρυσι σε λειτουργική κερδοφορία, εμφανίζοντας κέρδη EBITDA 24,6 εκατομμυρίων ευρώ. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα στόλο με 18 συμβατικά και ταχύπλοα πλοία και προσεγγίζει 35 προορισμούς στη νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα.
Τρέχει ο διαγωνισμός
Όλα αυτά συμβαίνουν ενόσω "τρέχει" ο διαγωνισμός για την πώληση του 40,44% που κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς στην Hellenic Seaways.
Η Lazard που αποτελεί τον σύμβουλο της τράπεζας για τη διαδικασία αξιολογεί τις δεσμευτικές προσφορές που κατατέθηκαν, με βέβαιες να θεωρούνται αυτές των Μινωικών του ομίλου Γριμάλντι και της Eagle Mind του εφοπλιστή Μάριου Ηλιόπουλου (Seajet). Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο πως η διαδικασία θα κρατήσει επί μακρόν, αφενός διότι αξιολόγηση των προσφορών θα γίνει από το νέο διοικητικό συμβούλιο της Τράπεζας Πειραιώς, αφετέρου λόγω του παράγοντα "τίμημα" που θα πρέπει να ικανοποιεί τον πωλητή, αλλά και των λεπτών ισορροπιών που έχουν διαμορφωθεί στη μετοχική σύνθεση της HSW.
Υπενθυμίζεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο της HSW ανέρχεται σε 194 εκατ. ευρώ, διαιρούμενο σε 77.615.000 μετοχές. Η Τράπεζα Πειραιώς ελέγχει το 40,44%, ομάδα μικρομετόχων που εκπροσωπείται και στη διοίκηση της HSW περίπου το 10%, ενώ Όμιλος Γκριμάλντι μέσω των Μινωικών Γραμμών ελέγχει το 48,53% της HSW. Ο όμιλος Γκριμάλντι θυμίζουμε ότι πέρυσι απέκτησε από μικρομετόχους πάνω από 11 εκατομμύρια μετοχές που αντιστοιχούν σε μερίδιο 15,1% αυξάνοντας το ποσοστό που ελέγχει από 33,3%, σε 48,53% προσφέροντας κατά μέσο όρο 3 ευρώ ανά μετοχή.