Σε "ένεση" € 150 εκατ. ελπίζουν τα ΕΛΤΑ

Τετάρτη, 18-Ιαν-2017 07:59

Σε "ένεση" € 150 εκατ. ελπίζουν τα ΕΛΤΑ

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Η είσπραξη του ποσού των 150 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία αποτελεί τη μοναδική σανίδα σωτηρίας για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που εμφάνισαν, στο εννεάμηνο του 2016, ζημιές ύψους 37,7 εκατ. ευρώ. Και όπως έχει αποκαλύψει το Capital.gr, το μηνιαίο ταμειακό έλλειμμα ύψους 4 εκατ. ευρώ και το αρνητικό περιθώριο λειτουργίας (-12,3%) φέρνουν στα πρόθυρα χρεοκοπίας την κρατική εταιρεία.

Η "ένεση” των €150 εκατ.

Ως εκ τούτου, η είσπραξη των 150 εκατ. ευρώ για το διάστημα 2013-2015 αποτελεί μονόδρομο για να μην καταρρεύσει η ΔΕΚΟ στα χέρια της κυβέρνησης.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκος Παππάς σε απάντησή του στην βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, υπάρχει "έτοιμη λύση” για την καταβολή της επιδότησης από την καθολική υπηρεσία.

"Το 2014 το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους απέρριψε το αίτημα του τότε υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για αποζημίωση εξολοκλήρου του κόστους από τον κρατικό προϋπολογισμό για τα έτη 2013-2014 καθώς απαιτούνταν τροπολογία η οποία ουδέποτε ψηφίστηκε. Αυτό θα το κάνει η κυβέρνησή μας, η οποία αντιμετωπίζει τα προβλήματα και δεν τα βάζει κάτω από το χαλί. Σας ενημερώνουμε λοιπόν, ότι η λύση είναι έτοιμη, δεν προσκρούει ούτε στους ευρωπαϊκούς κανόνες ούτε στους δικούς μας κανόνες περί υγιούς ανταγωνισμού και θα εφαρμοστεί άμεσα.”

Μάλιστα, σύμφωνα με όσα αναφέρει, το προσεχές διάστημα, θα υπογραφεί η σύμβαση καθολικής υπηρεσίας με τα ΕΛΤΑ για διάστημα έξι ετών και θα εισαχθεί στη Βουλή προς ψήφιση τροπολογία για τα έτη 2013, 2014 και 2015. Ταυτόχρονα, θα κατατεθεί φάκελος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού αποζημίωσης του φορέα παροχής καθολικών υπηρεσιών από το 2016 και μετά.

Όπως είπε "στον προαναφερθέντα μηχανισμό, θα μετέχει όλη η αγορά κατά τις δυνατότητες της. Πρόκειται, δηλαδή, για ένα κοινό ταμείο, όπως προβλέπεται από την ευρωπαϊκή οδηγία”.

Η Πολωνία

Το αρμόδιο υπουργείο φέρεται ότι επιδιώκει να ακολουθήσει το παράδειγμα των πολωνικών ταχυδρομείων για τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, πριν από περίπου ένα χρόνο, για πρώτη φορά, τη χρηματοδότηση της καθολικής υπηρεσίας μέσω ενός χρηματοδοτικού μηχανισμού (ταμείου αποζημίωσης).

Σύμφωνα με ευρωπαϊκό κανονισμό, οι ταχυδρομικές εταιρείες είναι δυνατόν να αποζημιωθούν μόνον για το επιπρόσθετο κόστος από την παροχή καθολικής υπηρεσίας (που προσδιορίζεται βάσει συγκεκριμένης μεθοδολογίας).

Βέβαια, για το 2013 η αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία των πολωνικών ταχυδρομείων, που διαθέτουν δίκτυο 7.500 καταστημάτων στη χώρα των 38,5 κατοίκων, ανέρχεται σε 23 εκατ. ευρώ. Τα ΕΛΤΑ διαθέτουν 693 καταστήματα και 720 πρακτορεία και διεκδικούν για το 2013 αποζημίωση 50 εκατ. ευρώ.

Η "ένεση” δεν επαρκεί

Την ίδια στιγμή, η "ένεση” των 150 εκατ. ευρώ, όταν και εφόσον παρασχεθεί, δεν επαρκεί. Και αυτό δεδομένου ότι σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του 2015 (τα αποτελέσματα του 2016 αναμένεται να είναι σαφώς χειρότερα) προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα για την πραγματική κατάσταση των ΕΛΤΑ.

Ενδεικτικά:

- οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές εκφράζουν είτε επιφύλαξη αδυναμίας γνώμης είτε γνώμη ότι τα κονδύλια δεν είναι ορθά για ποσό που αντιστοιχεί περίπου σε 400 εκατ. ευρώ του Ενεργητικού συνολικής αξίας 488 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι επισφάλειες δεν έχουν αποτυπωθεί επακριβώς, ειδάλλως οι ορκωτοί δεν θα εξέφραζαν αδυναμία γνώμης.

- το 2015 τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν αρνητικές ροές από λειτουργία ύψους 22,9 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία για να συνεχίσει να υπάρχει, θα πρέπει εις το διηνεκές να δανείζεται.

-οι δαπάνες του τακτικού προσωπικού, για το 2016, αντιστοιχούν σε 211 εκατ. ευρώ και αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των εξόδων.

dimitris.delevegos@capital.gr