Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 14-Σεπ-2016 07:59

    Και ξαφνικά σκόπελος ΔΕΣΦΑ στην ενεργειακή αξιολόγηση

    Και ξαφνικά σκόπελος ΔΕΣΦΑ στην ενεργειακή αξιολόγηση
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Στις χθεσινές συζητήσεις με τους εκπροσώπους των θεσμών δε συζητήθηκε τελικά το θέμα του 17% της ΔΕΗ, παρότι στις προθέσεις του υπουργείου ενέργειας ήταν να θέσει ζήτημα παγώματος της σχετικής υποχρέωσης, ενόψει και της πρόσληψης συμβούλου εντός του Σεπτεμβρίου από το ΤΑΙΠΕΔ

    Και εάν για τα ενεργειακά παραδοτέα της αξιολόγησης του Σεπτεμβρίου, η κινητοποίηση του τελευταίου δεκαημέρου φαίνεται ότι απέδωσε καρπούς, υπό την έννοια ότι σχεδόν όλα τα προαπαιτούμενα της ενεργειακής λίστας πλην ενός πρέπει να θεωρούνται εκπληρωμένα ή δρομολογημένα σε ικανοποιητικό βαθμό, για το υπουργείο ενέργειας αίφνης προέκυψε θέμα ΔΕΣΦΑ.

    Τι ακριβώς συνέβη κατά τις χθεσινές συζητήσεις με τους εκπροσώπους των θεσμών; Με φανερή την επιμονή της πλευράς της Κομισιόν για το ζήτημα, οι θεσμοί, όπως διέρρευσε μετά το πέρας της συνάντησης με τον Π. Σκουρλέτη και τους συνεργάτες του, έθεσαν θέμα ολοκλήρωσης της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ. Και βέβαια καθ’ υπόδειξη των θεσμών η ολοκλήρωση αυτή θα πρέπει να γίνει  χωρίς αλλαγές σε σχέση με το διαγωνισμό του 2014, λαμβάνοντας υπόψη βεβαίως τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. 

    Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι δεν τίθεται θέμα περιορισμού του προς πώληση μεριδίου  (66%), αλλά και του τιμήματος (400 εκατ. ευρώ). Άλλωστε πιθανή μείωση του τιμήματος θα τίναζε στον αέρα το διαγωνισμό. Αντίθετα η σύνθεση του αγοραστή μπορεί να διαφοροποιηθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση της πώλησης.

    Τι απαντά η πλευρά της κυβέρνησης; Καταρχάς ότι δεν έχει γίνει από ελληνικής πλευράς κάτι που μην είναι σύννομο  ή να αντίκειται στους ευρωπαϊκούς κανόνες. Χαρακτηριστικά το υπουργείο υπογραμμίζει ότι δεν έχει υπάρξει διαφοροποίηση στους όρους του διαγωνισμού και τονίζει ότι η περίφημη τροπολογία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο αφορά σε αλλαγές που αποτελούν νόμιμο δικαίωμα και αρμοδιότητα της ελληνικής πλευράς και του δημοσίου. Υπό αυτήν την έννοια, το ελληνικό δημόσιο θεωρεί ότι αδίκως η πλευρά των Αζέρων της Socar διαμαρτύρεται ότι έγινε εκ των υστέρων τροποποίηση όρων του διαγωνισμού. 

    Τώρα ως προς το ζήτημα της πώλησης, η κυβέρνηση διαμηνύει ότι είναι έτοιμη να συζητήσει με τους Αζέρους της Socar, για την ολοκλήρωση της πώλησης, χωρίς όμως να τίθεται θέμα απόσυρσης της τροπολογίας, ή αλλαγής του τιμήματος.

    Ποιες εναλλακτικές υπάρχουν; Να προχωρήσει το θέμα της διάθεσης ποσοστού στην ιταλική Snam (με την οποία έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις στο πλαίσιο των μέτρων που έχουν υποδειχθεί από την Ευρ. Επιτροπή Ανταγωνισμού για την έγκριση της μεταβίβασης υπό τον όρο ότι η Socar θα παραμείνει με μερίδιο 49% και όχι 66% διαθέτοντας το 17% σε ευρωπαίο διαχειριστή δικτύου αερίου) αλλά και να υπάρξει επαναγορά από τα Ελληνικά Πετρέλαια του ποσοστού που πωλούν (35%). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Socar μένει με ένα μικρό μερίδιο στο ΔΕΣΦΑ (14% για το οποίο θα πρέπει να καταβληθεί ένα ποσό της τάξης των 55-60 εκατ. ευρώ).

    Βεβαίως για να προχωρήσει ένα τέτοιο σχήμα θα πρέπει να υπάρξει και η θετική ανταπόκριση από την πλευρά της Socar.

    Σε κάθε περίπτωση η εκτίμηση που υπάρχει στο υπουργείο ενέργειας είναι ότι το θέμα αυτό δεν φαίνεται ικανό, να δημιουργήσει εμπλοκή τουλάχιστον στην αξιολόγηση του Σεπτεμβρίου. 

    Ως προς τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα εκεί που συνεχίζει να υπάρχει επιμονή από την πλευρά των θεσμών είναι στην αύξηση των ποσοτήτων που διαθέτει η ΔΕΠΑ μέσω δημοπρασιών σε τρίτους προμηθευτές και σε βιομηχανίες. Και εδώ όμως η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι το θέμα δεν έχει το "ειδικό βάρος" για να αποτελέσει μείζον πρόβλημα για την αξιολόγηση και ότι θα βρεθεί κοινός τόπος. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ