ΓΕΚ: Δύο μήνες αργότερα η έναρξη παραχώρησης για την Ιόνια Οδό
Τετάρτη, 20-Ιουν-2007 09:03
Του Φάνη Γαβρινιώτη
Σε νέα δίμηνη παράταση, τη δεύτερη κατά σειρά, όσον αφορά την ημερομηνία εγκατάστασης της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας Hellenic Autopistas στο έργο της Ιόνιας Οδού και κατά συνέπεια στο χρόνο έναρξης της είσπραξης από τον ιδιώτη επενδυτή των διοδίων από τη διαχείριση του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ (αποτελεί μέρος του ίδιου έργου), οδηγεί τη συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης η Ε.Ε.
Έτσι, ενώ η ημερομηνία για την έναρξη της παραχώρησης των 30 ετών επρόκειτο να "τρέξει" από τις 18 Ιουνίου 2007, τελικά –και εφόσον δεν υπάρξει επόμενη καθυστέρηση– το ΥΠΕΧΩΔΕ θα παραδώσει στον ιδιώτη επενδυτή το έργο κατασκευής της Ιόνιας Οδού και της εκμετάλλευσης του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο και συγκεκριμένα στις 18 Αυγούστου 2007.
Η καθυστέρηση αυτή οφείλεται στο γεγονός πως το υπουργείο δεν έχει εξασφαλίσει ακόμη την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά την ενίσχυση του έργου με κρατικά και κοινοτικά κονδύλια και επομένως δεν μπορεί με τη σειρά του να δώσει τη διαβεβαίωση προς την παραχωρησιούχο κοινοπραξία για τη διαθεσιμότητα των συγκεκριμένων ποσών.
Υπενθυμίζεται πως το έργο της Ιόνιας Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, πρόκειται να τύχει και κρατικής ενίσχυσης 330 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα μοιραστούν από κοινού το ελληνικό δημόσιο και ο κοινοτικός προϋπολογισμός.
Θα πρέπει να σημειωθεί, επίσης, πως αρχικά η έναρξη της παραχώρησης είχε οριστεί για τις 18 Απριλίου 2007, δηλαδή τέσσερις μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του έργου (19 Δεκεμβρίου 2006) στην κοινοπραξία Hellenic Autopistas που απαρτίζουν ο Όμιλος της ΓΕΚ και οι ισπανικών συμφερόντων οίκοι ACS Dragados και Cintra (με 33,3% έκαστος). Όμως, εξαιτίας της καθυστέρησης της κοινοτικής έγκρισης, η ημερομηνία αυτή αναβλήθηκε αρχικά για τις 18 Ιουνίου 2007.
Μετά τον Δεκαπενταύγουστο τα έσοδα από τα διόδια
Η καθυστέρηση έναρξης της παραχώρησης, όπως είναι φυσικό, "πάει πίσω" και την είσπραξη από τον φορέα υλοποίησης του έργου των εσόδων που προκύπτουν από τη διαχείριση του τμήματος Μεταμόρφωση – Σκάρφεια. Επισημαίνεται πως η εταιρία Νέα Οδός ΑΕ, την οποία έχει συγκροτήσει η κοινοπραξία των ΓΕΚ – ACS Dragados – Cintra για την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του project, θα εισπράττει τα διόδια στο συγκεκριμένο τμήμα του ΠΑΘΕ αμέσως μετά την έναρξη της παραχώρησης. Το ύψος του διοδίου στο τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια πρόκειται να μειωθεί από τα 2 ευρώ που είναι σήμερα στο 1,25 ευρώ ανά διέλευση και αρχικά θα εισπράττεται σε δύο σταθμούς (Αφίδνες, Τραγάνα), καθώς αυτός στο ύψος του Σχηματαρίου θα καταργηθεί.
Επιπλέον, στις αρχές του 2009 θα σταματήσει να λειτουργεί και ο σταθμός Τραγάνας, ενώ παράλληλα η εταιρεία Νέα Οδός ΑΕ θα κατασκευάσει και θα θέσει σταδιακά σε λειτουργία δύο νέους σταθμούς διοδίων: Έναν έξω από τη Θήβα και έναν στο ύψος του Άγιου Κωνσταντίνου. Στους τρεις σταθμούς που θα λειτουργούν τελικά στο τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ (Αφίδνες, Θήβα, Άγιος Κωνσταντίνος) οι οδηγοί θα καταβάλουν διόδιο και στις δύο κατευθύνσεις. Από τα μέσα του 2009 είναι πολύ πιθανό η παραχωρησιούχος εταιρεία να εφαρμόσει στο συγκεκριμένο τμήμα του ΠΑΘΕ σύστημα πληρωμής διοδίου που να συνδυάζει το σταθερό ποσό και τη χρέωση ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση που διανύει ο οδηγός. Το κόστος της χιλιομετρικής χρέωσης θα είναι αρχικά 0,025 ευρώ ανά χιλιόμετρο και στη συνέχεια, μετά την ολοκλήρωση του έργου της Ιόνιας Οδού στο σύνολό του το έτος 2013, το αντίτιμο θα αυξηθεί στα 0,04 ευρώ για το κάθε χιλιόμετρο. Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί πως το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου θα εκτελέσει η εταιρεία EuroIonia AE, την οποία ίδρυσαν πρόσφατα οι Όμιλοι – μέλη της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας. Στην εταιρία EuroIonia AE συμμετέχουν με ποσοστό 33,3% η καθεμία, οι κατασκευαστικές εταιρείες των τριών εταίρων, ήτοι οι επιχειρήσεις Τέρνα (εκ μέρους της ΓΕΚ), Dragados (ACS) και Ferrovial (Cintra).