Τον οδικό άξονα Αντίρριο-Ιωάννινα ολοκληρώνει η ΤΕΡΝΑ
Πέμπτη, 30-Ιουν-2016 07:54
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Με γοργούς ρυθμούς κατασκευάζει η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΡΝΑ τον αυτοκινητόδρομο της Ιονίας Οδού που είναι μήκους 196 χιλιομέτρων και εκτείνεται από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα.
Το Capital.gr βρέθηκε στα εργοτάξια του δρόμου που θα συρρικνώσει την απόσταση Αντίρριο - Ιωάννινα από τρεισήμισι ώρες σήμερα σε 1 ώρα και 40 λεπτά. Ταυτόχρονα, η απόσταση Αθήνα - Ιωάννινα από 5 ώρες και 30 λεπτά θα μειωθεί σε περίπου 4 ώρες σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα. Ο οδικός άξονας θα τεθεί σε λειτουργική κυκλοφορία τον Μάρτιο του 2017, ενώ επιμέρους τμήματα του άξονα θα ολοκληρωθούν κατασκευαστικά, έως τον Αύγουστο του 2016.
Σήμερα, η πρόοδος κατασκευής της Ιόνιας Οδού, που θα συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα, ξεπερνάει το 77%, με τον αριθμό των εργαζομένων στο έργο να διαμορφώνεται σε 2.116. Από τη συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη του οδικού άξονα ύψους 1,025 δισ. ευρώ, απορροφήθηκαν περίπου 790,1 εκατ. ευρώ (στοιχεία 31/5/2016), ήτοι το 77,09%.
"Οι εργασίες υλοποιούνται χωρίς αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει την λειτουργική παράδοση του οδικού άξονα μέχρι τον Μάρτιο του 2017 και λίγους μήνες αργότερα τον Αύγουστο του 2017 την πλήρη παράδοση. Οι έως τώρα καθυστερήσεις αφορούν το Δημόσιο και τις απαλλοτριώσεις και με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών η ΤΕΡΝΑ (σημ.: ως ο κατασκευαστής του έργου) έχει μισθώσει 1.746 στρέμματα από 363 ιδιοκτησίες” αναφέρει o διευθύνων σύμβουλος της Νέας Οδού Στέλιος Πενθερουδάκης.
Νέα τμήματα
Αυτή τη στιγμή, σε λειτουργία βρίσκονται οι παρακάμψεις του Αγρινίου και της Άρτας, ενώ στο τέλος του καλοκαιριού θα ολοκληρωθεί το τμήμα, μήκους 26 χλμ, Κουβαράς- Αμφιλοχία που αποτελεί τη συνέχεια της παράκαμψης Αγρινίου. Επίσης, έως το τέλος Φθινοπώρου θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα από την έξοδο της Σήραγγας Κλόκοβας (κοντά στη Γαβρολίμνη) μέχρι και την παράκαμψη Αγρινίου συνολικού μήκους 30 χλμ. Το εν λόγω τμήμα σε συνδυασμό με τα δύο τελευταία παραπάνω τμήματα (Κουβαράς - Αμφιλοχία και έξοδος Σήραγγας Κλόκοβας έως και την παράκαμψη Αγρινίου) θα δημιουργήσουν ένα συνεχές τμήμα 90 χλμ που θα εκτείνεται από την έξοδο Κλόκοβας μέχρι το τέλος της Παράκαμψης Αμφιλοχίας.
Στο τέλος του 2016 θα ολοκληρωθεί το τμήμα, μήκους 30 χλμ., Φιλιππιάδα - Πέρδικα που σε συνδυασμό με την ήδη λειτουργούσα παράκαμψη Αγρινίου, μήκους 17 χλμ., θα δημιουργήσουν συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο 47 χλμ.
Η σήραγγα της Κλόκοβας
Τις τελευταίες ημέρες διανοίχτηκε στους δύο κλάδους (προς Ιωάννινα και προς Αθήνα) η σήραγγα της Κλόκοβας, έχει ξεκινήσει η "επένδυσή” της και θα ακολουθήσουν τα ηλεκτρομηχανολογικά έργα. Η θέση σε λειτουργία του τούνελ που βρίσκεται στο όρος Παλιοβούνα (ή Κλόκοβα) στα νότια της Αιτωλοακαρνανίας θα πραγματοποιηθεί τον Μάρτιο του 2017 και θα ολοκληρωθεί πλήρως τον Αύγουστο του 2017.
Η διάνοιξη της σήραγγας πραγματοποιήθηκε σε περίπου 13 μήνες, χρονικό διάστημα που αποτελεί ρεκόρ για τέτοιου είδους έργα, ενώ τα συνεργεία εργάζονταν 24 ώρες το 24ωρο.
Απαλλοτριώσεις
Οι απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να ταλανίζουν την ομαλή πρόοδο των εργασιών, αλλά δεν "απειλούν” την αποπεράτωση του οδικού άξονα. Η μεταφορά των δικτύων κοινής ωφέλειας (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ), η μετακίνηση δικτύων Υψηλής Τάσης και η άρνηση ιδιοκτητών προς απαλλοτρίωση εκτάσεων για οποιαδήποτε συμφωνία είναι ορισμένα από τα προβλήματα που συναντώνται σε ορισμένα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου (Στρατόπεδο Αβγό, Κρίκελο, Μενίδι, ανισόπεδοι κόμβοι Αντιρρίου, Γαβρολίμνης, Ρίβιου).
Πάντως, σήμερα, συνολικά εκκρεμεί το 14,5% των απαλλοτριώσεων, ενώ σε επίπεδο αρχαιολογίας και μεταφοράς δικτύων η κατάσταση έχει σχεδόν εξομαλυνθεί πλήρως. Έτσι, με στόχο την επιτάχυνση της προόδου υλοποίησης του έργου, η ΤΕΡΝΑ διέθεσε μηχανήματα στη ΔΕΗ, εξοπλισμό και προσωπικό στις αρχαιολογικές υπηρεσίες, εκτέλεσε μετατοπίσεις δικτύου ύδρευσης και μίσθωσε εκτάσεις που θα πρέπει να απαλλοτριωθούν.
Διόδια-αποζημιώσεις
Να σημειωθεί ότι το συνολικό ύψος των διοδίων από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα τοποθετείται σε 12-13 ευρώ. Η νέα συμφωνία του Δημοσίου με τον παραχωρησιούχο (Νέα Οδός) και τον κατασκευαστή του έργου (ΤΕΡΝΑ) προβλέπει την καταβολή αποζημίωσης ύψους 24 εκατ. και 150 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Στο τελευταίο ποσό περιλαμβάνεται "πριμ επιτάχυνσης” που σχετίζεται με τη σύντμηση του απαιτούμενου χρόνου για την ολοκλήρωση των εργασιών. Οι αποζημιώσεις αυτές, όπως αναφέρουν στελέχη των εταιρειών, δεν σχετίζονται παρά με τις δαπάνες που, ήδη, έχουν πραγματοποιηθεί για την μετατόπιση δικτύων υψηλής τάσης, Κοινής Ωφέλειας κτλ.
dimitris.delevegos@capital.gr