Τι περιμένει φέτος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Κυριακή, 24-Απρ-2016 10:08
Σημαντική βελτίωση σε όλα τα μέτωπα προσδοκά ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη φετινή χρονιά, έχοντας καταφέρει να αφήσει πίσω του το 2015 με σημαντικά βελτιωμένη τη λειτουργική κερδοφορία. Εάν τα χειρότερα σενάρια για την ελληνική οικονομία δεν επαληθευθούν, κάτι που είναι συνάρτηση της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, κατά τη φετινή χρονιά η συμβολή από τα οδικά έργα παραχώρησης θα είναι σημαντική.
Βάσει της νέας συμφωνίας του Δημοσίου με τις εταιρείες και τις τράπεζες, οι πέντε υπό κατασκευή εθνικές οδοί θα αποπερατωθούν μέχρι τέλος Μαρτίου 2017. Ο κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου υλοποιεί εξολοκλήρου τους άξονες Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Ιόνια Οδός, ενώ συμμετέχει με 17% στην Ολυμπία Οδό. Η πλήρης επανεκκίνηση των έργων στους δρόμους παραχώρησης υπολογίζεται ότι θα αυξήσει τα έσοδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η ολοκλήρωση της κατασκευής θα επιτρέψει την έναρξη της περιόδου παραχώρησης –ολοκληρώνεται το 2038– στους οδικούς άξονες, αποφέροντας σταθερές χρηματορροές στην εισηγμένη.
Στα ορυκτά
Εκτός από τις κατασκευές, ο όμιλος εντείνει τη δραστηριότητά του στην εξόρυξη λευκόλιθου και τη βιομηχανοποίηση μαγνησίας, υλοποιώντας επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η θυγατρική του ομίλου ΤΕΡΝΑ Λευκόλιθοι διαθέτει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στο Μαντούδι Ευβοίας, ενώ, μέχρι σήμερα, έχει πραγματοποιηθεί η πρώτη φάση της επένδυσης ύψους 20 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την εισηγμένη, οι υπόλοιπες επενδύσεις για την ολοκλήρωση του συνόλου του προγράμματος, βρίσκονται υπό επανεξέταση λόγω του "παγώματος" καταβολών των εγκεκριμένων ενισχύσεων του αναπτυξιακού νόμου. Πάντως, ο συγκεκριμένος τομέας απέφερε το 2015 στην εισηγμένη σχεδόν διπλάσια έσοδα, συγκριτικά με το 2014 (3,5 εκατ. ευρώ από 1,8 εκατ.).
"Νέα γενιά" έργων
Η "νέα γενιά" επενδύσεων του εισηγμένου ομίλου που θα βρεθεί φέτος σε προχωρημένο στάδιο, περιλαμβάνει τη σύμβαση Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την εγκατάσταση, υποστήριξη, λειτουργία και τεχνική διαχείριση του αυτόματου συστήματος κομίστρων στις αστικές συγκοινωνίες.
Ουσιαστικά, πρόκειται για το κονσόρτσιουμ των εταιρειών ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (80%) και της κορεατικής LG-CNS που υλοποιεί την επένδυση ύψους 67 εκατ. ευρώ από τα οποία 29 εκατ. ευρώ αφορούν τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το έργο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τέλη 2016 - αρχές 2017.
Με τις προοπτικές για νέα έργα στο εσωτερικό να είναι περιορισμένες, η εισηγμένη διεκδικεί νέα έργα εκτός Ελλάδας, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να δραστηριοποιείται στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή. Ενδεικτικά, ο τζίρος από κατασκευές, ύψους 778 εκατ. ευρώ, προέρχεται σε ποσοστό περίπου 24% από το εξωτερικό.
Στον τομέα της ενέργειας συνεχίζει, ακόμη, την ανάπτυξη έργων σε ΗΠΑ, Πολωνία και Βουλγαρία, ενώ από τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ ύψους 664 MW, 138 MW προέρχονται από τις ΗΠΑ, 102 MW από την Πολωνία και 30 MW από τη Βουλγαρία. Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, στο Τέξας ολοκληρώνει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη νέου αιολικού πάρκου ισχύος 150 MW, ενώ στο πεδίο της εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας, εξαγόρασε εταιρεία στη Σερβία και έχει ιδρύσει ένα νέο σχήμα στα Σκόπια.
Τα οδικά έργα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (συμμετέχει μετοχικά ή υλοποιεί εξολοκλήρου)
Άξονας |
Μήκος (χλμ.) |
Προϋπολογισμός (δισ. ευρώ) |
Ολυμπία Οδός |
232 |
2,2 |
Αυτοκινητόδρομος Ε65 |
175 |
1,44 |
Ιόνια Οδός |
245 |
1,43 |
Πηγή: PwC
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 16ης Απριλίου