Άκτωρ: Διεκδικεί νέο μεγάλο οδικό έργο στη Βοσνία

Κυριακή, 08-Νοε-2015 08:12

Άκτωρ: Διεκδικεί νέο μεγάλο οδικό έργο στη Βοσνία

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Με τα νέα μεγάλα έργα να είναι ανύπαρκτα, οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι εντείνουν τις προσπάθειές τους για την ανανέωση του κατασκευαστικού ανεκτελέστου τους στο εξωτερικό. Έτσι, τα Βαλκάνια, όπου δραστηριοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες, παραμένουν ένας από τους βασικούς προορισμούς για τη διεκδίκηση νέων έργων. Και στην λίστα των χωρών όπου οι εργοληπτικές εταιρείες ψάχνουν για νέα έργα συγκαταλέγεται η Βοσνία-Ερζεγοβίνη που έχει επενδύσει 600 εκατ. ευρώ σε έργα υποδομών τα τελευταία τρία χρόνια και αποτελεί μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες οικονομίες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα έχει προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή τριών τμημάτων, συνολικού μήκους 21 χιλιομέτρων του αυτοκινητοδρόμου που ξεκινάει από το Ποσιτέλι και εκτείνεται έως την περιοχή Μπιζάκα της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας συνδέεται με τον διευρωπαϊκό άξονα Corridor Vc, είναι συνολικού προϋπολογισμού 225 εκατ. ευρώ από τα οποία 100 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Ουσιαστικά, η κατασκευή και θέση σε λειτουργία του συγκεκριμένου άξονα θα επιτρέψει να συνδεθούν τα κροατικά παράλια με τη Βουδαπέστη μέσω της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης.

Για το πρώτο τμήμα του έργου που είναι συνολικού μήκους 4,4 χιλιομέτρων προσφορές έχουν υποβάλει προσφορά κατασκευαστικοί κολοσσοί, όπως η κοινοπραξία ιταλικών εταιρειών με επικεφαλής την TOTO Construzioni, η σύμπραξη εταιρειών Hering (Βοσνία) και Viadukt (Κροατικών συμφερόντων, τουρκικών και κροατικών συμφερόντων όμιλοι.

Στην λίστα των διεκδικητών βρίσκεται και η Άκτωρ σε κοινοπραξία με την αυστριακή Strabag και την βοσνιακή Euro-asfalt. Η ελληνική κατασκευαστική έχει κάνει σαφή στροφή στο εξωτερικό και προς την κατεύθυνση αυτή, όπως αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα "Κεφάλαιο”, προσπαθεί, το τελευταίο διάστημα, να εντάξει στο χαρτοφυλάκιό της ένα ακόμη έργο στο Βελιγράδι.

Προοπτικές

Η Βοσνία-Ερζεγοβίνη εμφανίζει σημαντικές προοπτικές, με το ρυθμό ανάπτυξης της χώρας να αναμένεται για το 2015 και το 2016 ότι θα διαμορφωθεί στο 2,8% και το 3%. Η ΕΤΕπ έχει παράσχει χρηματοδότηση ύψους 1,7 δισ. ευρώ, από το 2008 μέχρι σήμερα, για την υλοποίηση έργων υποδομής, ενώ σήμερα σε εξέλιξη βρίσκονται έργα, χρηματοδοτούμενα από την ΕΤΕπ, αξίας 908 εκατ. ευρώ.

Εξαγωγική υπερδύναμη

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών Ανώτερων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ), ο ελληνικός κατασκευαστικός κλάδος αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστικό εξαγωγικό τομέα. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), το 2014 το εισαχθέν συνάλλαγμα από κατασκευαστικές υπηρεσίες έφτασε τα 845,3 εκ. ευρώ, σχεδόν τριπλάσιο δηλαδή από το συνάλλαγμα που ήρθε την ίδια χρονιά στη χώρα από εξαγωγές λαδιού (231 εκ. ευρώ) και διπλάσιο από εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων (324,5 εκ. ευρώ εξαγωγές τυριών και 111,9 εκ. ευρώ εξαγωγές γιαουρτιού).

Όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, οι επιδόσεις αυτές επιτεύχθηκαν παρότι οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με συνθήκες βαθύτατης οικονομικής ύφεσης, αδυναμία εκ μέρους των τραπεζών για παροχή χρηματοδότησης και καθυστέρηση πληρωμών και επιστροφών από το Δημόσιο.

Σήμερα ο κλάδος είναι από τους μεγαλύτερους εργοδότες, με 149.400 εργαζόμενους. Κάθε θέση εργασίας στις κατασκευές δημιουργεί άλλες τρεις, ενώ σε κάθε ευρώ κατασκευαστικής δραστηριότητας το μισό και πλέον επιστρέφει στο δημόσιο σε φόρους και εισφορές.

Διαβάστε ακόμη: ΣΤΕΑΤ: Εξαγωγική "υπερδύναμη" οι κατασκευαστικές εταιρείες

dimitris.delevegos@capital.gr