"Μαύρο" εξάμηνο για τις κατασκευαστικές
Τρίτη, 01-Σεπ-2015 08:14
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πριν από περίπου ένα χρόνο στελέχη των κατασκευών προέβλεπαν ότι τα χειρότερα έχουν περάσει και κατά τη φετινή χρονιά, τουλάχιστον η ελεύθερη πτώση που έχει οδηγήσει στο 1965 τη ζήτηση για τσιμέντο, θα σταματήσει. Ωστόσο, η στάση πληρωμών που κήρυξε το Δημόσιο, η οπισθοδρόμηση ως προς την προώθηση των έργων ΣΔΙΤ και η μη προκήρυξη, έστω και ενός μικρομεσαίου έργου, φρέναρε απότομα έναν κλάδο που μόλις είχε ξεκινήσει να κάνει πετάλι. Ο κλάδος, λοιπόν, των κατασκευών μοιάζει με πεσμένο ποδηλάτη που λόγω των επτάμηνων κυβερνητικών πειραματισμών αναγκάστηκε να πάψει να κάνει πετάλι, με τα μεγέθη πρώτου εξαμήνου των τριών μεγαλύτερων ομίλων (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ) να είναι ενδεικτικά.
Ελλάκτωρ
Όπως αναφέρει ο όμιλος Ελλάκτωρ στην οικονομική έκθεσή του, η πολιτική αστάθεια σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας οδήγησε σε μείωση του ρυθμού εκτέλεσης των έργων, διόγκωση των απαιτήσεων από το Δημόσιο και άρα σε μείωση της κερδοφορίας και της ρευστότητας των εγχώριων εταιρειών. Ως αποτέλεσμα, η λειτουργική κερδοφορία του εισηγμένου ομίλου μειώθηκε, ενώ οι μετά φόρων ζημιές αυξήθηκαν κατά 4 εκατ. ευρώ σε 28 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα λήξης περιόδου, διαμορφώνονται σε 442,8 χιλιάδες ευρώ έναντι 703,1 χιλιάδες ευρώ. Παράλληλα, το Δημόσιο οφείλει στην εταιρεία συνολικά 200 εκατ. ευρώ, όπως έγινε γνωστό κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη.
Ωστόσο, στον κλάδο της κατασκευής ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε (+18% στα 555 εκατ.) εξαιτίας της συμβολής των έργων εξωτερικού (Κατάρ, Αγγλία), μιας και το ήμισυ του τζίρου προέρχεται από εκτός Ελλάδας έργα.
Επίσης, ενδεικτικό της ανυπαρξίας νέων έργων είναι το γεγονός ότι η εισηγμένη ανέλαβε μόλις δύο συμβάσεις για την λειτουργία και συντήρηση του ανατολικού και δυτικού τομέα της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων συνολικού προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ. Και τρεις συμβάσεις για την κατασκευή δικτύων ΔΕΗ στην περιφέρεια ύψους 22,9 εκατ.
Η Άκτωρ και οι θυγατρικές της διαθέτουν ανεκτέλεστο ύψους 3,6 δισ. ευρώ, με το 53% να προέρχεται από έργα στο εξωτερικό και στόχος να είναι το μέγεθος αυτό να προσεγγίσει το 60%. Όπως επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση, οι προοπτικές των κατασκευών στην Ελλάδα είναι αβέβαιες και γι’αυτό ο όμιλος εστιάζεται στην ανάληψη νέων έργων στο εξωτερικό.
Στις παραχωρήσεις, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 4% το πρώτο εξάμηνο, αλλά εξαιτίας των κεφαλαιακών ελέγχων παραμένει άγνωστο εάν για το σύνολο της χρονιάς, ο κυκλοφοριακός όγκος θα κλείσει με θετικό πρόσημο, όπως έγινε γνωστό, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών.
Στο περιβάλλον και στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, κατακυρώθηκε στις θυγατρικές Άκτωρ παραχωρήσεις και Ηλέκτωρ το έργο ΣΔΙΤ ύψους 48 εκατ. ευρώ στη Δυτική Μακεδονία, ενώ στην Κύπρο η Ηλέκτωρ ανέλαβε νέα projects. Ωστόσο, η ακύρωση των 4 ΣΔΙΤ στην Αττική ύψους 500 εκατ. ευρώ και η μη υιοθέτηση τεχνολογικά ανεπτυγμένων μεθόδων επεξεργασίας, διατηρεία χαμηλές τις προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Όπως αναφέρει στην έκθεσή του ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η μη επιστροφή ΦΠΑ, η καθυστέρηση από το Δημόσιο των πληρωμών στα έργα και η εν γένει αθέτηση των υποχρεώσεων εκ μέρους του Δημοσίου, επιβάρυνε σημαντικά την κατάσταση.
Ο όμιλος αύξησε τον κύκλο εργασιών (+15,5%) σε 448,6 εκατ. ευρώ, εμφάνισε κέρδη προ φόρων 1,6 εκατ. (έναντι 4,9 εκατ.) και κέρδη μετά από φόρους -14,5 εκατ. ευρώ (από -0,1 εκατ. ευρώ) εξαιτίας και των μειωμένων αποτελεσμάτων από τις κατασκευές.
Στον κλάδο των κατασκευών, όπου διαθέτει ανεκτέλεστο υπόλοιπο 3 δισ. ευρώ, αύξησε τα έσοδα από κατασκευές σε 361,1 εκατ. ευρώ από 332,6 εκατ. λόγω των αυξημένων εργασιών κατασκευής παρά τα χρηματοδοτικά προβλήματα. Ωστόσο, η μείωση του ρυθμού κατασκευής ή η διακοπή ορισμένων έργων αισθητοποιείται στα λειτουργικά κέρδη ebitda που μειώθηκαν σε 5,8 εκατ. έναντι 15,4 εκατ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014. Πάντως, ο κύκλος εργασιών του τομέα, ύψους 361,1 εκατ., προέρχεται από τις δραστηριότητες στην Ελλάδα σε ποσοστό 91%, από δραστηριότητες σε Βαλκανικές χώρες σε ποσοστό 2% και από δραστηριότητες σε χώρες της Μέσης Ανατολής σε ποσοστό 7%.
Στις παραχωρήσεις ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 1,1 εκατ. (από 0,3 εκατ. ), ενώ τα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν σε -0,2 εκατ. ευρώ έναντι 0,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
J&P Άβαξ
Και τα μεγέθη του J&P Άβαξ ήταν μειωμένα κατά το πρώτο εξάμηνο, εξαιτίας "της απότομης ανακοπής της οικονομικής ανάκαμψης της χώρας, της αναστολής των δημοπρασιών νέων δημόσιων έργων, της υστέρησης προώθησης των έργων Σ∆ΙΤ, και της διακοπής των πληρωμών από το ελληνικό ∆ημόσιο", όπως σημειώνεται στην εξαμηνιαία έκθεση του εισηγμένου ομίλου.
Όπως αναφέρει, οι πληρωμές από το Δημόσιο για τα εκτελούμενα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα βρίσκονται και πάλι σε καθυστέρηση καθώς τα κεφάλαια ΕΣΠΑ δεσμεύθηκαν κατ’ επιλογήν του κράτους για να καλύπτει τις καθημερινές χρηματοδοτικές του ανάγκες.
Ως αποτέλεσμα, εμφάνισε ζημιές μετά φόρων ύψους 2,7 εκατ. ευρώ από κέρδη 1,1 εκατ. ευρώ, αλλά ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε σε 253,9 εκατ. ευρώ (από 241,6 εκατ.). Πάντως, η εισηγμένη εκτιμά ότι η ζημιά που προκάλεσαν οι κυβερνητικοί πειραματισμοί των τελευταίων επτά μηνών, ενδέχεται να έχουν ως επίπτωση την περαιτέρω μείωση του τζίρου και την αντιμετώπιση των προβλημάτων ρευστότητας.
dimitris.delevegos@capital.gr