Αντίστροφη μέτρηση (;) για τον ΔΕΣΦΑ

Πέμπτη, 13-Αυγ-2015 09:18

Αντίστροφη μέτρηση (;) για τον ΔΕΣΦΑ

Πιεστικό χαρακτήρα αποκτά  το ζήτημα της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την αζέρικη Socar καθώς μεταξύ άλλων στα τέλη Αυγούστου φέρεται να λήγει και η δίμηνη επέκταση της εγγυητικής επιτολής που είχε καταθέσει η πλειοδότρια εταιρεία Socar στα πλαίσια του σχετικού διαγωνισμού.

Αρχικά η εγγυητική έληγε στα τέλη Ιουνίου. Μετά τις εκλογές ωστόσο και χωρίς να έχει γίνει γνωστό, μαζί με την κατάρτιση της συμφωνίας πώλησης (Service Purchase Agreement) συμφωνήθηκε και η δίμηνη επέκταση της εγγυητικής μέχρι τα τέλη Αυγούστου.

Το όλο ζήτημα συζητήθηκε χθες όπως και η κατασκευή του αγωγού του Νότιου Διαδρόμου ΤΑΡ, στην κατασκευάστρια κοινοπραξία του οποίου συμμετέχει η Socar με 20%, στη συνάντηση που είχε ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης με τον διευθύνοντα σύμβουλο της SOCAR Energy Greece S.A. Anar Mammadov.

Παρόντες στη συνάντηση, που χαρακτηρίστηκε ως "συνάντηση γνωριμίας", ήταν επίσης ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Απόστολος Αλεξόπουλος και ο Διευθυντής του Γραφείου του υπουργού, Δημοσθένης Παπασταμόπουλος.

Υπενθυμίζεται πως η πώληση της εταιρείας τελεί υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία από τον περασμένο Νοέμβριο είχε ξεκινήσει εις βάθος έρευνα για να διαπιστώσει εάν η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου στην εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο.

Η Επιτροπή φέρεται να έχει ζητήσει αντί για 66% του μετοχικού κεφαλαίου, τελικώς να αποκτήσει το 49% της ελληνικής εταιρείας.

Οι πληροφορίες θέλουν την Socar να είναι ανοιχτή σε ένα τέτοιο σενάριο αλλά βέβαια με μικρότερο τίμημα. Επιπλέον πηγές θέλουν να έχει εκδηλωθεί σοβαρό ενδιαφέρον από Ιταλούς, Βέλγους και Ολλανδούς για την απόκτηση του υπολοίπου 17% του ΔΕΣΦΑ. Σημειώνεται πως στο 66% του ΔΕΣΦΑ που πωλείται περιλαμβάνονται μετοχές του ΤΑΙΠΕΔ και μετοχές που ελέγχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια.

Ένα επιπλέον πρόβλημα όμως φέρεται να είναι το management του ΔΕΣΦΑ υπό τη νέα ιδιοκτησία καθώς επειδή η Socar είναι παραγωγός αερίου, η ΕΕ ζητάει να ισχύσουν οι πρόνοιες του τρίτου ενεργειακού πακέτου περί  ανεξαρτησίας του δικτύου μεταφοράς αερίου  από τη  Socar. Το ευρωπαϊκό μοντέλο ITO (Independent Transmission Operator) σημαίνει ότι εάν η Socar  αποκτήσει το 49% θα υπαχθεί σε περιορισμούς στην άσκηση της διοίκησης.