Ελλάκτωρ: Νέα έργα στο εξωτερικό, "βάλτος" η Ελλάδα
Δευτέρα, 29-Ιουν-2015 08:26
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ο σταθερός προσανατολισμός, κατά την τελευταία δεκαετία, στη διεκδίκηση έργων στο εξωτερικό, λειτουργεί σήμερα, εν μέσω πρωτοφανούς κρίσης στην οικονομία και τις κατασκευές, ως "σανίδα σωτηρίας" για τον όμιλο Ελλάκτωρ. Όπως ανέφερε η διοίκηση του ομίλου, κατά τη γενική συνέλευση της Παρασκευής- μερικές ώρες προτού ο Αλέξης Τσίπρας αναγγείλει τη διενέργεια δημοψηφίσματος-κατά τη φετινή χρονιά προβλέπεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στο εξωτερικό να διαμορφωθεί σε 55% (συγκριτικά με τα έργα στο εσωτερικό της χώρας).
"Η αναλογία έργων εσωτερικού - εξωτερικού θα διαμορφωθεί σε 45% προς 55% κατά το 2015. Η προσπάθεια των τελευταίων ετών για την ανάληψη έργων στο εξωτερικό λύνει πολλά προβλήματα, επιτρέποντας την μεταφορά τεχνογνωσίας και προσωπικού εκτός Ελλάδας. Έτσι, ελαχιστοποιούνται τα προβλήματα ανεργίας (σ.σ.: όσων απασχολούνται σε έργα εντός Ελλάδας στον όμιλο Ελλάκτωρ) από την μείωση του κατασκευαστικού αντικειμένου στην Ελλάδα" ανέφερε ο πρόεδρος της Άκτωρ Δημήτρης Κούτρας.
"Το άνοιγμα των αγορών του εξωτερικού, που σήμερα θα ήταν σχεδόν αδύνατο να επιτευχθεί, αποτέλεσε μία επίπονη διαδικασία" σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ Δημήτρης Καλλιτσάνης.
Σήμερα, ο όμιλος, μέσω των θυγατρικών του εταιρειών, δραστηριοποιείται συνολικά σε περισσότερες από 22 χώρες, μεταξύ των οποίων η Αιθιοπία (έργο βιολογικού καθαρισμού), η Νάπολη της Ιταλίας, το Κουβέιτ, η Κύπρος, το Ομάν, ο Παναμάς, η Ρουμανία (οδικά – σιδηροδρομικά έργα), η Ρωσία (βιολ.καθαρισμός), το Σουδάν (έργο εξόρυξης και κατεργασίς χρυσού) και η Τουρκία (βιολ.καθαρισμός). Στην Μπογκοτά της Κολομβίας έχει μειοδοτήσει, ως επικεφαλής της κοινοπραξίας PTAR Εxpansion del Salitre για έργο 490 εκατ. δολαρίων στη διαχείριση αποβλήτων.
Αγώνας για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Λεωνίδας Μπόμπολας, "δίνουμε αγώνα για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, αποτελώντας έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες στη χώρας". Η εισηγμένη, πέραν του μόνιμου προσωπικού που διαμορφώνεται σε περίπου 4.900 άτομα, απασχολεί ακόμη 15.000 άτομα που είναι ημερομίσθιοι ή εργάζονται σε υπεργολαβίες.
Μεγέθη
Όσον αφορά τα μεγέθη, οι επικεφαλής του ομίλου Ελλάκτωρ προέβλεψαν ότι ο κύκλος εργασιών από το κατασκευαστικό αντικείμενο θα αυξηθεί κατά 10% φέτος, συγκριτικά με πέρυσι, ενώ, παρά την κρίση, οι νέες επενδύσεις συνεχίστηκαν. Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος του ομίλου Ελλάκτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, το 2014 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ, με το αντίστοιχο ποσό -στο οποίο δεν λαμβάνονται υπόψη οι παραχωρήσεις- κατά την πενταετία 2010-2014 να διαμορφώνεται σε 302 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, το ύψος του επενδυτικού προγράμματος ανήλθε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015 σε περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο, που είναι το υψηλότερο από το 2008, διαμορφώνεται σε 3,8 δισ. ευρώ, με το ύψος των προς υπογραφή συμβάσεων να είναι 500 εκατ. ευρώ.
Ο δανεισμός διαμορφώνεται σε 1,5 δισ. ευρώ έναντι 1,6 δισ. πέρυσι, ποσό από το οποίο περίπου 1,3 δισ. αφορά μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις. Ταυτόχρονα, τα ταμειακά διαθέσιμα της εισηγμένης ανέρχονται σε 832 εκατ. ευρώ.
Πληρωμές Δημοσίου-Αύξηση κυκλοφορίας
Όσον αφορά τους επιμέρους τομείς, όπως έγινε γνωστό κατά τη γενική συνέλευση, σε έργα παραχωρήσεων, όπως η Ολυμπία Οδός, καταγράφονται καθυστερήσεις στην έγκαιρη αποπληρωμή της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, γεγονός που προκαλεί την αναστολή χρηματοδοτήσεων από πλευράς των τραπεζών.
"Καταγράφεται στενότητα σχετικά με τις καταβολές από το Δημόσιο. Ελπίζουμε ότι με την όποια συμφωνία επέλθει με τους δανειστές μας θα ανοίξει ξανά η κάνουλα" σημείωσε ο κ. Μπόμπολας.
"Δεν μπορούμε να πούμε ότι σταμάτησαν οι πληρωμές όλων των έργων. Σε ορισμένα έργα προχωρούμε σε διακοπή εργασιών, ειδάλλως δεν θα μπορούσαμε να ζητήσουμε παράταση" ανέφερε ο κ. Κούτρας. Μέχρι σήμερα, η Άκτωρ προχώρησε σε αίτηση διακοπής των εργασιών στο αεροδρόμιο των Χανίων (οι εργασίες έχουν επανεκκινήσει) και στη σήραγγα Παναγοπούλας.
Πάντως, από τον Οκτώβριο του 2014 καταγράφεται ο κυκλοφοριακός όγκος στους οδικούς άξονες αυξάνεται. Κατά το πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014, η κίνηση αυξήθηκε στην Αττική Οδό άνω του 4%, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου σε ποσοστό 4%, στην Ολυμπία Οδό κατά 3%, στον Μορέα κατά 1,5% και στην Γέφυρα Α.Ε. κατά 3%. Η αναπροσαρμογή της σύμβασης παραχώρησης του Μορέα βρίσκεται υπό την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου Μορέας και αναμένεται να οδηγηθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση.
Η θυγατρική στον τομέα περιβαλλοντικών έργων Ηλέκτωρ εμφάνισε πέρυσι αύξηση 50% του κύκλου εργασιών της και είναι προσανατολισμένη, όπως ο όμιλος, στη διεκδίκηση νέων έργων στο εξωτερικό.
Ας σημειωθεί ότι η εισηγμένη, στο πλαίσιο της περικοπής δαπανών, προχώρησε στο "κλείσιμο" περίπου 100 εργοταξίων τα οποία, ουσιαστικά ήταν ανενεργά, αλλά εμφανίζονταν στις φορολογικές αρχές ως ενεργά με αποτέλεσμα να υπόκεινται σε φόρους.