Φεύγει η MSC από τον προβλήτα I του ΟΛΠ (upd)

Τρίτη, 02-Ιουν-2015 09:02

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 17:33

Του Ηλία Γ. Μπέλλου
 
Μείζον θέμα για τη δραστηριότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ στον προβλήτα Ι έχει δημιουργήσει η αποχώρηση από εκεί της δεύτερης μεγαλύτερης διεθνώς εταιρείας τακτικών γραμμών μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

H Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC) που αποτελούσε εδώ και χρόνια τον κυρίαρχο πελάτη του ΟΛΠ, καλύπτοντας σύμφωνα με πληροφορίες ποσοστό της τάξης του 90% της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον προβλήτα Ι, έχει υποδιπλασιάσει τις δραστηριότητες της. Αιτία, η διεθνής συμμαχία 2Μ Vessel Sharing Agreement που έχει συνάψει με την πρώτη μεγαλύτερη στον κόσμο APM- Maersk και η οποία άρχισε να επηρεάζει τον ΟΛΠ κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους.
 
Έτσι το μεγαλύτερο μέρος των υπηρεσιών που παρέχει η MSC και σχετίζεται με τον Πειραιά εξυπηρετείται πλέον από την κοινή της δραστηριοποίηση με την Maersk. Η Maersk όμως έχει επιλέξει να πιάνει στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά τους οποίους και διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco Pacific στην Ελλάδα, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ (ΣΕΠ).
 
Αν και αναλυτικά στοιχεία για την μείωση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων στον προβλήτα Ι του δημοσιεύτηκαν από τον ΟΛΠ κατά την πρόσφατη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 1ου τριμήνου, τα οικονομικά δεδομένα είναι αποκαλυπτικά: Σύμφωνα με τις ενδιάμεσες συνοπτικές οικονομικές καταστάσεις της περιόδου από 1 Ιανουαρίου έως 31 Μαρτίου 2015 ο ΟΛΠ είχε έσοδα μόλις 3,75 εκατ. ευρώ, έναντι 6,49 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2014, και έξοδα 8,41 εκατ. ευρώ έναντι 9,86 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο.
 
Παρουσίασε έτσι φέτος στο πρώτο τρίμηνο ζημίες μετά φόρων ύψους 5,42 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί και πως πέρυσι κατά το πρώτο τρίμηνο παρά τις σημαντικά υψηλότερες πωλήσεις στην εν λόγω δραστηριότητα εμφάνισε ζημίες μετά φόρων ύψους 4,4 εκατ. ευρώ. Η πολύ μικρότερη αύξηση των ζημιών από ότι θα περίμενε κανείς από την μεγάλη πτώση του τζίρου αποδίδεται από κύκλους της αγοράς στις μεγάλες εκπτώσεις που παρείχε ανάλογα με την αύξηση της διακίνησης στα τιμολόγια.
 
Συνολικά, εάν δηλαδή συμπεριληφθούν πέραν του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων  και οι άλλες δραστηριότητες, ο ΟΛΠ ενέγραψε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015 κέρδη μετά φόρων 726 χιλιάδων ευρώ έναντι 1,036 εκατ. το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Όμως ζημιογόνες (μετά φόρων) ήταν και οι δραστηριότητες της ακτοπλοΐας, της κρουαζιέρας.

Την εικόνα βελτιώνει η παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στην Cosco από την οποία ενέγραψε μετά φόρων κέρδη 6,3 εκατ. ευρώ και σε μικρότερη έκταση το car terminal (+148 χιλ. ευρώ) και η ναυπηγοεπισκευή (+828,6 χιλ.).

Η συνολική μείωση του κύκλου εργασιών διαμορφώθηκε στο 6,16% και επισήμως αποδόθηκε στα τεχνικά προβλήματα του προβλήτα Ι χωρίς να γίνεται αναφορά στις εξελίξεις που σχετίζονται με την αναδιάρθρωση των λειτουργών της MSC στα πλαίσια της συμμαχίας της με την Maersk. Τα μεικτά κέρδη του ΟΛΠ στο πρώτο τρίμηνο διαμορφώθηκαν στα 3,127 εκατ. ευρώ έναντι 2,806 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 528 χιλιάδες ευρώ, έναντι 658 χιλ. το πρώτο τρίμηνο του 2014, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους σε 726 χιλ. ευρώ έναντι 1,036 εκατ. Τα χρηματικά διαθέσιμα του ΟΛΠ αυξήθηκαν από 55,28 εκατ. σε 56,297 εκατ.
 
Η αντιμετώπιση του ζητήματος που έχει δημιουργήσει στους όγκους των εμπορευματοκιβωτίων του προβλήτα Ι η δραστική αποκλιμάκωση των δραστηριοτήτων της MSC αποτελεί σύμφωνα με παράγοντες της λιμενικής βιομηχανίας κατεπείγουσα προτεραιότητα.
 
Να σημειωθεί πως η κατασκευή του προβλήτα Ι του ΟΛΠ χρηματοδοτήθηκε με δυο δάνεια συνολικού ύψους 90 εκατ. εκ των οποίων οφείλονται ακόμα σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΛΠ περί τα 86 εκατ. Το ένα δάνειο είναι ύψους 55 εκατ. για την κατασκευή του προβλήτα Ι εκταμιεύθηκε την 10/02/2010 και η αποπληρωμή του θα γίνει σε τριάντα (30) εξαμηνιαίες διαδοχικές δόσεις, καταβλητέες από τη 15η Ιουνίου 2015 έως και την 15η Δεκεμβρίου 2029. Το άλλο δάνειο είναι ύψους 35 εκατ. και εκταμιεύθηκε την 30/7/2008 ενώ η αποπληρωμή του γίνεται με τριάντα (30) εξαμηνιαίες διαδοχικές δόσεις που ξεκίνησαν τη 15η Δεκεμβρίου 2013 και ολοκληρώνονται την 15η Ιουνίου 2028.

Τι απαντά ο ΟΛΠ

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΟΛΠ αναφέρει: "Με αφορμή ορισμένες αναφορές ηλεκτρονικού Μέσου, ο ΟΛΠ Α.Ε. ενημερώνει τους μετόχους του και το επενδυτικό κοινό ότι η σύμβαση με την M.S.C. που έχει συναφθεί το 2010 για τη διακίνηση Ε/Κ στον προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ. εξακολουθεί να ισχύει στο ακέραιο και οι υποχρεώσεις της  M.S.C. τηρούνται απόλυτα".

Διευκρινίσεις 

Σε επικοινωνία του το Capital.gr με τον ΟΛΠ μετά την παραπάνω ανακοίνωση, ζήτησε από τον Οργανισμό τα συγκριτικά στοιχεία διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του α’ τριμήνου για τον προβλήτα Ι σε σχέση με το 2014. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά δεν δημοσιεύονται σε τριμηνιαία βάση από τον ΟΛΠ. Η εταιρεία δεν είχε άμεσα διαθέσιμα τα στοιχεία αυτά. Πηγές του ΟΛΠ με τις οποίες όμως συνομίλησε το Capital.gr εκτιμούν ότι η συνολική διακίνηση στο α’ τρίμηνο έχει υποχωρήσει κατά περισσότερο από 50%, ενώ τα επιμέρους στοιχεία για την MSC δείχνουν ακόμη μεγαλύτερη πτώση.