ΕΛΤΕΧ: Μερίσματα €122 εκατ. από το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας

Πέμπτη, 17-Μαϊ-2007 09:14

Του Φάνη Γαβρινιώτη

Στο ποσό των 122 εκατ. ευρώ με πληθωρισμένες τιμές, ήτοι 4 εκατ. ευρώ για τον κάθε χρόνο παραχώρησης, θα ανέλθουν τα μερίσματα που υπολογίζεται πως θα αποκομίσει από το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης ο Όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής μαζί με τους εταίρους του, Archirodon Group και Boscalis International. Η κοινοπραξία των τριών οίκων, η οποία θα ξεκινήσει να κατασκευάζει το έργο κατά πάσα πιθανότατα τον προσεχή Ιούλιο αφού πρώτα εξασφαλίσει τη σχετική έγκριση από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ, έχει αναλάβει τη διαχείριση της υποθαλάσσιας αρτηρίας για χρονικό διάστημα 30 ετών.

Η κατασκευή θα διαρκέσει τέσσερα χρόνια και το καλοκαίρι του 2011 το έργο θα παραδοθεί σε χρήση. Αξίζει να αναφερθεί πως το κατασκευαστικό αντικείμενο θα εκτελέσει η παραχωρησιούχος κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν με 50% η Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ, με 32,5% η Archirodon Group και με το υπόλοιπο 17,5% η Boscalis.

Όσον αφορά τη λειτουργία και συντήρηση του έργου παραχώρησης, την ευθύνη θα έχει η εταιρεία Θερμαϊκές Διαδρομές ΑΕ. Στην εν λόγω εταιρεία μετέχουν αυτή τη στιγμή η Ελληνική Τεχνοδομική με ποσοστό 50% και η θυγατρική Άκτωρ με 50% επίσης, ενώ κατά πάσα πιθανότατα στο μετοχικό της κεφάλαιο θα εισέλθει στη συνέχεια και η Archirodon Group.

Έσοδα 45 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο

Ο κυκλοφοριακός φόρτος στην υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης εκτιμάται πως θα κινηθεί κατά μέσο όρο στο επίπεδο των 100.000 αυτοκινήτων ημερησίως. Επισημαίνεται πως το έργο θα έχει προδιαγραφές για την εξυπηρέτηση 150.000 οχημάτων σε καθημερινή βάση. Το αρχικό ύψος του διοδίου έχει οριστεί για την κάθε διέλευση στο 0,90 ευρώ (το ποσό θα αναπροσαρμόζεται σταδιακά με βάση τον πληθωρισμό) και σύμφωνα με τους υπολογισμούς της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του οδικού άξονα (το έτος 2012) θα προκύψουν έσοδα της τάξεως των 45 εκατ. ευρώ. Πάντως, το πρώτο μέρισμα για τους μετόχους της κοινοπραξίας έχει προγραμματιστεί να διανεμηθεί εννέα χρόνια αργότερα.

Ωστόσο, δεν αποκλείεται – όπως άλλωστε συνέβη και με τα έργα της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Χαρίλαος Τρικούπης – η διανομή μερίσματος να γίνει νωρίτερα από την αρχικά προγραμματισμένη ημερομηνία σε περίπτωση που το έργο εμφανίσει υψηλή απόδοση. Υπενθυμίζεται πως η υποθαλάσσια αρτηρία θα έχει μήκος 6,5 χιλιόμετρα (τα 4 χιλιόμετρα θα είναι υπόγεια), καθώς και ότι το κόστος κατασκευής της θα ανέλθει στο ποσό των 472 εκατ. ευρώ.

Σχετικά την υποθαλάσσια αρτηρία θα πρέπει να αναφερθεί, επίσης, πως αυτή τη στιγμή εκκρεμούν δύο προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας από πολίτες και φορείς της συμπρωτεύουσας κατά επιμέρους υποθέσεων του έργου (διατηρητέα κτίρια, περιβαλλοντικές μελέτες). Οι προσφυγές πρόκειται να εκδικαστούν στις 6 Ιουνίου 2007 και εκτιμάται πως η έκβασή τους δεν θα επηρεάσει ουσιαστικά την πορεία υλοποίηση του έργου.