ΑΝΕΚ: Στην τελική ευθεία η ΑΜΚ κατά 106 εκατ. ευρώ

Δευτέρα, 02-Απρ-2007 13:20

Στη τελική ευθεία για την ιστορικότερη αύξηση μεταχικού κεφαλαίου που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στην ΑΝΕΚ, ύψους 106 εκατ. ευρώ, βρίσκεται η χανιώτικη εταιρεία η οποία αργά το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής δημοσιοποίησε τα οικονομικά αποτέλεσματα του 2006, σύμφωνα με τα οποία κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 10,7% σε σχέση με το 2005.

Η φιλόδοξη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΝΕΚ που έγκρίθηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς φέρνει την εταιρεία στο προσκήνιο των εξελίξεων, υπογραμμίζοντας τη σημασία που αποδίδει η διοίκηση της στην επέκταση του στόλου της εταιρείας μέσω της οποίας επιδιώκει να ισχυροποιήσει δυναμικά την θέση της κυρίως στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Στις εξωτερικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και εν προκειμένω στις γραμμές Ελλάδος – Ιταλίας όπου η ΑΝΕΚ κυριάρχησε κατά γενική ομολογία στη διάρκεια του 2006, η εταιρεία αναμένεται να συνεχίσει να διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο, αν και έχει τεθεί ένα μεγάλο ερώτημα, που αφορά το σύνολο των Ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, το κατα πόσο δηλαδή αξίζει πλέον να στηρίζεται κανείς μόνο στην Αδριατική.

Η γενική αίσθηση είναι πως οι εν λόγω γραμμές χάνουν μέρα με τη μέρα την αίγλη τους και για το λόγο αυτό τα επιτελεία των περισσότερων εταιρειών επανασχεδιάζουν τα πλάνα τους.

Η ΑΝΕΚ ωστόσο δείχνει να έχει επηρεαστεί ελάχιστα από την αναδιάταξη δυνάμεων στην Αδριατική και τουλάχιστον στη διάρκεια του 2006 κατάφερε όχι μόνο να περάσει αλώβητη από τις συμπληγάδες της κάθετης πτώσης της εμπορευματικής -κυρίως- κίνησης στις γραμμές του εξωτερικού, αλλά και να ενισχύσει τα μερίδια της, ακολουθώντας την πετυχημένη συνταγή μιας ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής που της παρείχε τη δυνατότητα να προσαρμόζεται ταχύτερα και ευκολότερα στη σκληρή πραγματικότητα.

Στο εσωτερικό, η χανιώτικη εταιρεία κράτησε τα κεκτημένα της, καλλιεργώντας ταυτόχρονα και μια αναμονή στην αγορά για το πώς θα διαχειριστεί τις εξελίξεις. Ταυτόχρονα υπήρξε μια μακρά περίοδο "συμμαζέματος" και κλεισίματος πολλών και ανοικτών μετώπων που υποχρεώναν την εταιρεία να αιμορραγεί σε πολλές κατευθύνσεις.

Για τους λάτρεις των αριθμών και με βάση τα στοιχεία της εταιρείας ο κύκλος εργασιών της στη διάρκεια του 2006 ανήλθε στα 225 εκατ. ευρώ έναντι 203 εκατ. ευρώ που ήταν ο αντίστοιχος κύκλος εργασιών του 2005, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 10,7%. Και στο σημείο αυτό αξίζει να καταγράψει κανείς ότι το 2006 η ΑΝΕΚ δραστηριοποιήθηκε με 10 πλοία, έναντι 11 πλοίων που διαχειρίζονταν το 2005.

Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποσβέσεων (ΕΒΙΤDΑ) διαμορφώθηκαν στα 50,4 εκατ. ευρώ το 2006, έναντι 37,8 εκατ. ευρώ του 2005, καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 33,4% παρα το γεγονός πως οι αυξημένες τιμές των καυσίμων ίσχυαν και για την ΑΝΕΚ, όπως και για όλες τις άλλες εταιρίες του κλάδου. Έτσι, το περιθώριο EBITDA έφθασε αισίως στο 22,4% έναντι 18,6% που ήταν στην προηγούμενη χρήση.


Καθαρά κέρδη... άλλων εποχών

Η αύξηση των καθαρών κερδών της ΑΝΕΚ θυμίζει άλλες εποχές, στη διάρκεια των οποίων τα καθαρά κέρδη της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας κινούνταν σε ουρανομήκη επίπεδα. Κινήθηκαν, στην διάρκεια του 2006, στα 20,3 εκατ. ευρώ μετά από φόρους, έναντι 10,4 εκ., που ήταν στην προηγούμενη χρήση 2005.

Το περιθώριο καθαρού κέρδους σημείωσε σημαντική άνοδο και διαμορφώθηκε σε 9% από 5,1% το 2005, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν σε 0,35 ευρώ από 0,18 ευρώ το 2005.

Τέλος το μέρισμα που θα προτέινει η διοίκηση του προς τη γενική συνέλευση θα ανέλθει σε 0,06 ευρώ ανά μετοχή για το σύνολο των μετοχών που θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση της αύξησης κεφαλαίου.

Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου

Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ύψους 106 εκατ. ευρώ, όπως προαναθέρθηκε, κινείται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα και πρόκειται για μια ιδιαίτερα αισιόδοξη κίνηση της διοίκησης που ως ένα βαθμό αντανακλά την πίστη της στην ικανότητα του μοντέλου διαχείρισης που ακολουθεί. Σε αυτό το πλαίσιο ίσως ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Ι. Βαρδινογιάννης αποφάσισε να εγκαταλείψει την θαλπωρή και τη σιγουρία των Χανιών. Διαδοχικές συναντήσεις και επαφές με σημαίνοντα πρόσωπα της ναυτιλίας, αλλά και άλλους εν δυνάμει επενδυτές, βρίσκονται πλέον στην ημερήσια  διατάξη, αν και ο κ. Βαρδινογιάννης δεν έχει και πολλά να πει, παρα να δείξει και ως γνωστόν αλλιώς αντιλαμβάνεται κανείς τις πράξεις και αλλιώς τα λόγια.

Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να εντάξει κανείς και τις συναντήσεις του κ. Βαρδινογιάννη με τον κ. Πάνο Λασκαρίδη τις οποίες φέρεται να έχει προκαλέσει ο τελευταίος προκειμένου να ενημερωθεί απο πρώτο χέρι για τα όσα θα έλθουν.

Κανείς δε γνωρίζει εώς ποιού βαθμού ο κ. Βαρδινογιάννης ανοίγει τα χαρτιά του και σε γενικές γραμμές και όπως διαμορφώνονται σήμερα τα πράγματα δεν έχει και πολλούς λόγους να το κάνει, πέρα από ένα έμφυτο άγχος που κουβαλάει μαζί της κάθε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μικρή ή μεγάλη.

Γιώργος Σκορδίλης