Μπουργκάς–Αλεξ/λη: Σε θέση μάχης οι Έλληνες εργολάβοι
Δευτέρα, 12-Μαρ-2007 08:31
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο από την πίτα των κατασκευαστικών εργασιών του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, η οποία υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, θα επιδιώξουν να αναλάβουν οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.
Η αναμενόμενη υπογραφή της σχετικής σύμβασης ανάμεσα στη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα έχει κινητοποιήσει πλέον το σύνολο των μεγάλων δυνάμεων του κλάδου.
Θυμίζουμε, πάντως, ότι εδώ και μήνες ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής έχει επιχειρήσει να κτίσει "γέφυρες" συνεργασίας με μεγάλους ομίλους ρωσικών συμφερόντων, οι οποίοι αναμένεται να έχουν σοβαρή εμπλοκή στην υπόθεση του αγωγού. Θυμίζουμε ότι έχει υπογραφεί πρωτόκολλο συνεργασίας με τον όμιλο Gazprom για το κατασκευαστικό αντικείμενο του αγωγού, ενώ έχει επιδιωχθεί συνεργασία και με τη ρωσική Lukoil. Η εταιρεία Άκτωρ συνεργάζεται με τους Ρώσους σε εργασίες ανακατασκευής διυλιστηρίου στη Βουλγαρία, ενώ είναι μεταξύ των εταιρειών που έχουν προσκληθεί να υποβάλουν προσφορά για το νέο γήπεδο της Σπαρτάκ Μόσχας, ιδιοκτησίας της Lukoil.
Είναι φυσικό ότι τις δικές τους κινήσεις δρομολογούν και οι άλλοι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι, οι οποίοι κρατούσαν στάση αναμονής όσο δεν ξεκαθάριζε το τοπίο με την προώθηση της κατασκευής του αγωγού. Ο όμιλος J&P Άβαξ, λόγω και του διεθνούς ρόλου της μητρικής J&P Overseas θα επιδιώξει το δικό του μερίδιο, ενώ και οι επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ έχουν πυκνώνει τις επαφές τους με τη ρωσική αγορά. Εκεί έχουν συστήσει την θυγατρική GEK STROJ RUS OOO, η οποπία στοχεύει στην ανάληψη δημόσιων και ιδιωτικών έργων και στην προώθηση επενδύσεων στους χώρους της ενέργειας και του real estate. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, βέβαια, την πολύ έντονη δραστηριοποίηση του ομίλου της Μηχανικής στην ρωσική αγορά (μέσω της "Μηχανική Ρωσίας"), όπου ήδη έχει αγοραστεί ένα πολύ σημαντικό χαρτοφυλάκιο ακινήτων προς ανάπτυξη στο κέντρο και σε προάστια της Μόσχας.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στη συμφωνία κατά πάσα πιθανότητα θα προβλέπεται αυξημένος ρόλος για τις εταιρείες που προέρχονται από τις τρεις χώρες – μέλη – μετόχους της κοινής εταιρείας που θα συσταθεί για την υλοποίηση της συμφωνίας. Η εταιρεία αυτή ως κύριος του έργου θα διεξάγει και τους διαγωνισμούς για την κατασκευή του αγωγού. Με δεδομένο ότι οι ελληνικοί όμιλοι είναι σαφώς ισχυρότεροι των βουλγαρικών και πολύ πιο κοντά στον χώρο κατασκευής του αγωγού από τους ρωσικούς, είναι εξαιρετικά πιθανό μεγάλο μέρος των κατασκευαστικών εργασιών να καταλήξει σε ελληνικά χέρια, ακόμα και υπό την μορφή μεγάλης υπεργολαβίας για ρώσικες εταιρείες που σίγουρα θα εμπλακούν στην υπόθεση με αυξημένο ρόλο, λόγω και της πλειοψηφικής συμμετοχής της ρωσικής πλευράς.
Όλα αυτά, βέβαια, αναμένεται να ξεκαθαρίσουν το επόμενο διάστημα, μόλις οριστικοποιηθούν οι εξειδικευμένοι όροι της συμφωνίας Ρωσίας – Βουλγαρίας – Ελλάδας.