Λουκέτο απειλεί ξανά τα τελευταία μεγάλα εργοτάξια
Τετάρτη, 06-Μαϊ-2015 08:22
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τον τελευταίο “πνεύμονα” ανάπτυξης, τα τέσσερα, υπό κατασκευή, μεγάλα οδικά έργα πυροβολεί η κυβέρνηση, τη στιγμή που δια του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη προαναγγέλει μείωση των διοδίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το μέτωπο των εργοταξίων στους αυτοκινητοδρόμους Ιόνια Οδός, Ε-65, Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου το Δημόσιο δεν εξοφλεί έγκαιρα τις προβλεπόμενες χρηματοδοτικές συμβολές προς τις εταιρείες κατασκευής και παραχώρησης λόγω της πρωτοφανούς στα ελληνικά χρονικά ασφυξίας ρευστότητας που έχουν προκαλέσει οι αλυσιτελείς διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την τρόικα.
Ως αποτέλεσμα, οι εργασίες στα μεγάλα οδικά έργα- για την επανεκκίνηση των οποίων απαιτήθηκαν περίπου δυόμιση χρόνια-κινδυνεύουν να ανασταλούν, ενώ, ήδη, υλοποιούνται με σημαντική καθυστέρηση.
Κοντά στο σημείο μηδέν
Ενδεικτικά, στον πολύπαθο άξονα Κορίνθου-Πατρών, του οποίου η αποπεράτωση είναι κεφαλαιώδους σημασίας, το Δημόσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, χρωστά συνολικό ποσό άνω των 50 εκατ. ευρώ που σχετίζεται :
- με τμήμα αποζημίωσης που θα έπρεπε να είχε εξοφληθεί από τον Ιανουάριο και αφορά την υλοποίηση κατασκευαστικών εργασιών
- τη χρηματοδοτική συμβολή που θα έπρεπε να είχε καταβληθεί από τις 30 Απριλίου και
- επιστροφή ΦΠΑ
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ανάλογες καθυστερήσεις εμφανίζονται σε όλα τα οδικά έργα παραχώρησης, ενώ παρότι οι υπουργικές αποφάσεις εντολών πληρωμής αναρτώνται στο Διαύγεια δεν εκτελούνται ταυτόχρονα. Το φαινόμενο αυτό είχε ανακύψει αρχές Απριλίου για τα ενταγμένα στο ΕΣΠΑ έργα και τότε η Τράπεζα της Ελλάδας με ανακοίνωση της διευκρίνιζε ότι οι πληρωμές εκτελούνται σύμφωνα με τη ροή που καθορίζει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Σε κάθε περίπτωση, τα έργα κινδυνεύουν να επιστρέψουν στο 2010 οπότε είχαν “παγώσει”, μιας και αθέτηση πληρωμών εκ μέρους του Δημοσίου οδηγεί σε αθέτηση πληρωμών εκ μέρους των τραπεζών και κατά συνέπεια σε στάση εργασιών. Ο δανεισμός ύψους 1,5 δισ. ευρώ προέρχεται από 35 τράπεζες από τις οποίες το 55% είναι ελληνικές.
Την ίδια στιγμή, η αποπεράτωση των οδικών αξόνων τέλη του 2015 αποτελεί, πλέον, άπιαστο όνειρο, καθώς οι εταιρείες κατασκευής αναμένεται να ζητήσουν παράταση έως και 10 μηνών ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών σε κάθε έργο. Άρα, εάν και εφόσον τα έργα δεν ανασταλούν ο χρονικός ορίζοντας αποπεράτωσής τους μετατίθεται στο τέλος του δευτέρου εξαμήνου του 2016.
Η πλήρης αναστολή- σήμερα η πρόοδος υλοποίησης είναι αργή- των κατασκευαστικών εργασιών θα οδηγούσε στο ταμείο ανεργίας δεκάδες χιλιάδες απασχολούμενους, ενώ εκτιμάται ότι θα μείωνε τους ρυθμούς ανάπτυξης του ΑΕΠ περίπου κατά μία μονάδα.
Ας σημειωθεί ότι το εγχείρημα της μείωσης των διοδίων -που έχει προαναγγείλει ο κ. Σπίρτζης- δεν είναι καινούργιο. Είχε εκκινηθεί το 2011 από τον τότε υφυπουργό Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη και παρά τις κατ΄εξακολούθηση δημόσιες διαβεβαιώσεις του για συμφωνία με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες αποτέλεσμα δεν υπήρξε.