Σύμβαση 1 δισ. ευρώ για ΕΛΤΕΧ – Παντεχνική – Intracom

Δευτέρα, 22-Ιαν-2007 08:15

Ένα ακόμη μεγάλο συγχρηματοδοτούμενο οδικό έργο αναμένεται να υπογραφεί έως το τέλος του μήνα. Πρόκειται για τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, που αποτελεί μία επένδυση συνολικής αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ.

Επισήμως το έργο διεκδίκησε και ανέλαβε η κοινοπραξία των εταιρειών Ελληνική Τεχνοδομική (55%) – Impregilo (25%) – Παντεχνική (10%) – Intracom (10%). Όμως, όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής έχει ήδη αγοράσει το ποσοστό συμμετοχής της ιταλικής Impregilo, κίνηση η οποία εντάσσεται στο σχεδιασμό και τις συμφωνίες ανταλλαγής ποσοστών με τους συνεργάτες του στα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα.

Είναι γνωστό ήδη από τις προεπιλογές του 2000 για το πακέτο των έξι μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης (στο τότε πακέτο δεν είχε περιληφθεί ακόμη η υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης) ότι υπήρξε μία συμφωνία συμμαχίας ανάμεσα στους ομίλους της Ελληνικής Τεχνοδομικής και της J&P Άβαξ. Επειδή η προκήρυξη αφορούσε δύο επιμέρους ομάδες τριών έργων, όπου κάθε εταιρεία είχε δικαίωμα να διεκδικήσει δύο μόνο από τα τρία έργα κάθε ομάδας, η συμφωνία των δύο ομίλων προέβλεπε κοινή κάθοδο σε κάποιους διαγωνισμούς, αλλά και μεμονωμένη συμμετοχή σε κάποιους άλλους με προοπτική εκ των υστέρων συνεργασίας – ανταλλαγής ποσοστών ανάλογα με την έκβαση των διαγωνισμών.

Στο πλαίσιο αυτό, οι δύο όμιλοι συμμετείχαν στην ίδια κοινοπραξία στους διαγωνισμούς Μαλιακός – Κλειδί, Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και επεκτάσεις Αττικής Οδού, η Ελληνική Τεχνοδομική ηγήθηκε της κοινοπραξίας που διεκδίκησε και κέρδισε τον διαγωνισμό για το έργο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & Λεύκτρο – Σπάρτη, ενώ η J&P Άβαξ συμμετείχε χωρίς την ΕΛΤΕΧ (με την γαλλική Vinci) αλλά και χωρίς επιτυχία στον διαγωνισμό για την Ιόνια Οδό. Ένα έργο από τα έξι (ο άξονας Κεντρικής Ελλάδος ή Ε – 65) έμεινε εκ των πραγμάτων εκτός άμεσου στόχου των δύο ομίλων, καθώς δεν θα μπορούσαν να διεκδικήσουν πάνω από τέσσερα από τα έξι έργα ο καθένας. Οι δύο εταιρείες, ωστόσο είχαν ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με την κοινοπραξία των Παντεχνική – Αττικάτ – Προοδευτική – FCC κ.ά. που συμμετείχε σε αυτόν τον διαγωνισμό και η οποία όμως με βάση και τις τελευταίες αποφάσεις του ΣτΕ ηττήθηκε από την κοινοπραξία των ΓΕΚ – Cintra – ACS.

Από όσα αναλύθηκαν, γίνεται αντιληπτό ότι σε αυτή τη φάση τουλάχιστον και με βάση τους όρους της προκήρυξης η J&P Άβαξ δεν μπορεί να συμμετάσχει στην υπογραφή ανάληψης του έργου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη. Μένει να φανεί αν αυτό τελικά θα συμβεί κάποια στιγμή μετά την υπογραφή της σύμβασης και σε ποιο βαθμό, δηλαδή μένει να δούμε αν και με ποιο ποσοστό θα συμμετάσχει στο έργο ο όμιλος J&P Άβαξ.

Προς το παρόν, οι δύο όμιλοι συμμετέχουν (μετά τον συμβιβασμό με την Hochtief) στο έργο Μαλιακός – Κλειδί, με 20% η ΕΛΤΕΧ και 16,25% η J&P Άβαξ. Επίσης, συνεργάζονται (και πάλι κατόπιν συμφωνίας και με την Hochtief) στον διαγωνισμό για τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ είναι και οι δυο μέλη κοινοπραξίας που θα διεκδικήσει τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, μόλις ο διαγωνισμός αυτός προχωρήσει.

Η ΕΛΤΕΧ στην μεμονωμένη προσπάθειά της (στον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα & Λεύκτρο – Σπάρτη) πέτυχε τον στόχο της ανάληψης, όμως η J&P Άβαξ ηττήθηκε στην Ιόνια Οδό από τις ΓΕΚ – Cintra – ACS, οι οποίες αναλαμβάνουν και τον Ε – 65. Η ΕΛΤΕΧ ηγείται της αναδόχου κοινοπραξίας και στην υποθαλάσσια σήραγγα Θεσσαλονίκης, όπου η J&P Άβαξ συμμετείχε σε αντίπαλη κοινοπραξία.

Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους χαρακτηριστικά της σύμβασης που αναμένεται να υπογραφεί τις επόμενες ημέρες, αφορά αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκος 205 χλμ. Η συνολική αξία της επένδυσης υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ, από τα οποία η κρατική χρηματοδότηση θα καλύψει περίπου 460 εκατ. ευρώ. Το κατασκευαστικό κόστος εκτιμάται σε 844 εκατ. ευρώ και η περίοδος κατασκευής θα είναι 4,5 χρόνια. Η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 30 χρόνια και η εκμετάλλευση (είσπραξη) των διοδίων από τον ανάδοχο θα ξεκινήσει τέσσερις μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης. Οι εκτιμήσεις της αναδόχου κοινοπραξίας κάνουν λόγο για προσδοκώμενη ονομαστική απόδοση κοντά στο 10%.

Κ. Λάμπρου