Χαμήλωσε άρον-άρον ο πήχης για το e-gaming
Τρίτη, 31-Μαρ-2015 09:03
Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Σε περισσότερο ρεαλιστικά δεδομένα προσαρμόστηκε μέσα σε λίγες εβδομάδες ο κυβερνητικός στόχος για την άντληση εσόδων μέσω της ρύθμισης του e-gaming, αν και οι προσδοκίες φαίνεται να ξεπερνούν εκ νέου τα πραγματικά δεδομένα της διαδικτυακής αγοράς τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα.
Εξαρχής ο πήχης της συγκέντρωσης εσόδων ύψους 500 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τη λίστα που είχε αποστείλει η ελληνική πλευρά στο Eurogroup της 9ης Μαρτίου, είχε χαρακτηριστεί από γνώστες του χώρου ως «μαξιμαλιστικός», με βάση τα πραγματικά οικονομικά δεδομένα που υφίστανται σήμερα στον κλάδο.
Το σκπεπτικό της πρότασης είχε βασιστεί στην παραδοχή ότι ο τζίρος του διαδικτυακού τζόγου στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από τις συναλλαγές των 24 εταιρειών που λειτουργούν υπό μεταβατικό καθεστώς, ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ ετησίως και πως, σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς, ο συνολικός τζίρος του online gaming (νόμιμος και παράνομος) είναι διπλάσιος, στα 3 δισ. ευρώ. Κατά συνέπεια, όπως είχε αναφερθεί τότε, με μετριοπαθείς υποθέσεις, θα μπορούσαν να προκύψουν πρόσθετα δημόσια έσοδα της τάξης των 500 εκατ.ευρώ από τη φορολόγηση της online στοιχηματικής αγοράς.
Επρόκειτο για έναν λανθασμένο υπολογισμό, όπως αποδείχθηκε, καθώς υπήρξε σύγχυση μεταξύ του τζίρου και των ακαθάριστων εσόδων (μικτά κέρδη ή GGR - Gross Gaming Revenue) των εταιρειών, εξ ου και η αναθεώρηση του στόχου για έσοδα 200 εκατ.ευρώ ετησίως (αντί των αρχικών 500 εκατ.ευρώ) στην οποία προχώρησε το ΥΠΟΙΚ. Ακόμη, όμως, και με τον πήχη κατά 60% χαμηλότερα, υπάρχουν εκ νέου αμφιβολίες για την επίτευξη του στόχου.
Εάν ληφθεί ως δεδομένο ότι η αγορά του ηλεκτρονικού στοιχηματισμού στην Ελλάδα ανέρχεται σε 1,5 δισ.ευρώ ετησίως, τότε στην καλύτερη των περιπτώσεων, δηλαδή με ένα μέσο payout της τάξης του 90%, τα μικτά κέρδη ανέρχονται στα 150 εκατ.ευρώ και άρα τα δημόσια έσοδα (με βάση το ισχύοντα φόρο - GGR Tax – 30%), μόλις στα 45 εκατ.ευρώ ετησίως. Όσο για το σενάριο μιας αγοράς μεγέθους 3 δισ.ευρώ, τα νούμερα πάλι δεν βγαίνουν, καθώς με ένα payout 90%, τα δημόσια έσοδα αναμένονται στα 90 εκατ.ευρώ.
Σημειωτέον, πως σήμερα στην ελληνική αγορά υπάρχουν ιντερνετικές εταιρείες που λειτουργούν υπό μεταβατικό καθεστώς και προσφέρουν στοιχηματικές υπηρεσίες με payout 95%, ακόμη και περισσότερο.
Την ίδια στιγμή, στελέχη της αγοράς τυχερών παιχνιδιών αναφέρουν πως υπάρχει ασάφεια και υψηλές προσδοκίες και για το τίμημα κάθε άδειας που σχεδιάζεται να χορηγηθεί. Με βάση τα κύρια σημεία των προτάσεων που είχαν αρχικά αποσταλεί στους θεσμούς, η κυβέρνηση σχεδιάζει να προχωρήσει στη χορήγηση αδειών, 5ετούς ισχύος, στους παρόχους online τυχερών παιχνιδιών έναντι 3 εκατ. ευρώ έκαστη. Κάθε επίσημα αδειοδοτημένος online πάροχος θα πρέπει να προπληρώνει μίνιμουμ φόρο ύψους 1 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των συναλλαγών που πραγματοποιούνται, ενώ το τέλος για την επέκταση της άδειας μετά τη λήξη της πενταετούς ισχύος της θα βασιστεί σε πραγματικά δεδομένα αναφορικά με τα έσοδα του κάθε παρόχου. Όπως ανέφεραν τα στελέχη αυτά στο Capital.gr., δεν συνάγεται πόθεν προκύπτει αυτό το ποσό, καθώς ούτε ο αριθμός των αδειών που θα δοθούν είναι γνωστός, αλλά ούτε και το στοιχηματικό πλαίσιο εντός του οποίου θα κληθούν να δραστηριοποιηθούν.
Συγχρόνως, πηγές με τις οποίες συνομίλησε το Capital.gr., εξέφραζαν συγχρόνως τον προβληματισμό τους αναφορικά με τον επιχειρούμενο κυβερνητικό σχεδιασμό, καθώς εγείρονται ζητήματα που εμπίπτουν στο αποκλειστικό δικαίωμα του ΟΠΑΠ επίγεια και διαδικτυακά, για το οποίο η εταιρεία έχει καταβάλλει ποσά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Η σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο, σημειώνουν, αναφέρει πως ο ΟΠΑΠ προσφέρει παίγνια, συμπεριλαμβανομένου του αθλητικού στοιχήματος, «με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο» και δεν είναι βέβαιο ότι οι ευρωπαϊκές Αρχές θα αποδεχθούν τις προτάσεις της κυβέρνησης, δεδομένου ότι ήδη υπάρχουν αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ με τις οποίες κρίθηκε κατηγορηματικά ότι το αποκλειστικό δικαίωμα που έχει χορηγηθεί στην ΟΠΑΠ ΑΕ για τη διενέργεια τυχερών παιγνίων είναι απολύτως συμβατό με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειωτέον, πως, όπως είχε ανακοινωθεί, «οι αποφάσεις αυτές είναι αμετάκλητες και δεν χωρεί κανένα ένδικο μέσο κατά αυτών ενώπιον εθνικού ή ενωσιακού δικαστηρίου».
Σήμερα, υπό καθεστώς μεταβατικής περιόδου προσφέρουν στοιχηματικές υπηρεσίες μέσω του διαδικτύου 24 εταιρείες που στο πλαίσιο όσων ορίζει ο σχετικός νόμος (4002/11) είχαν οικειοθελώς και αναδρομικά υπαχθεί στο φορολογικό καθεστώς που προβλεπόνταν, προκειμένου να συνεχίσουν προσφέρουν στοιχηματικές υπηρεσίες, ενώ άλλες, μεταξύ των οποίων και μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας αγοράς, σταμάτησαν τη λειτουργία τους στην Ελλάδα.