Aegean: Πώς πέτυχε επιδόσεις-ρεκόρ το 2014

Παρασκευή, 27-Μαρ-2015 09:04

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Η εξαγορά της Olympic Air που οδήγησε σε οικονομίες κλίμακας, η αύξηση του τουρισμού και η ενίσχυση του πτητικού προγράμματος με νέους προορισμούς εντός και εκτός Ελλάδας αποτελούν τους βασικούς λόγους για τους οποίους ο όμιλος Aegean εμφάνισε επιδόσεις - ρεκόρ το 2014. Ο χαρακτηρισμός ρεκόρ δεν είναι άστοχος: την περασμένη χρονιά η αεροπορική μετέφερε 10,1 εκατ. επιβάτες, επίδοση μοναδική για τον εγχώριο κλάδο των αερομεταφορών, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 912 εκατ. ευρώ (από 698 εκατ.) και η μέση πληρότητα 77,3%.

“Η τουριστική κίνηση αυξήθηκε πέρυσι, οι προορισμοί που εντάξαμε στο δίκτυο το 2013 ωρίμασαν, ενώ υπήρξαν οφέλη από την μείωση του κόστους λόγω των συνεργιών με την Olympic” σημείωσε κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών ο αντιπρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης.

Όπως ανέφερε, η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και στο πλαίσιο αυτό οι επιδόσεις της συνδέονται κατά βάση με την κίνηση εξωτερικού τουλάχιστον ωσότου η ζήτηση από την Ελλάδα ανακάμψει.

“Τους τελευταίους τέσσερις μήνες κυρίαρχο χαρακτηριστικό ήταν η αβεβαιότητα για την πορεία της χώρας. Ο επιθετικός χαρακτήρας των διαπραγματεύσεων με την Ευρώπη, οι οποίες εκτιμούμε ότι θα έχουν θετική κατάληξη, δημιούργησαν αβεβαιότητα στις αγορές και επηρέααν την ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών” σημείωσε.

Επέκταση

Πάντως, η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στην ενίσχυση της εξωστρέφειας, αυξάνοντας τη διασυνδεσιμότητα από την βάση της Αθήνας και ενισχύοντας ενδυναμώνοντας περαιτέρω τη βάση στο Ηράκλειο Κρήτης.

Ακόμη επιταχύνει την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματός της στην Κύπρο ύστερα από τη διακοπή λειτουργίας της Cyprus Airways ενισχύοντας την παρουσία της στη Λάρνακα, ούσα η μόνη αεροπορική που διαθέτει βάση εκεί (η Ryanair έχει βάση στην Πάφο). Έτσι, συνδέει τη Λάρνακα με το αεροδρόμιο του Χίθροου στο Λονδίνο, το Τελ Αβίβ και τη Βηρυτό, εκτελώντας ακόμη περίπου επτά εβδομαδιαίες πτήσεις (από την Λάρνακα).  

“Δεν μπορούσαμε να χάσουμε την ευκαιρία (σ.σ.: της επέκτασης στην Κύπρο). Η επέκτασή μας μπορεί να γίνει αρκετά γρήγορα, ενώ η υποδοχή για την εταιρεία είναι καλή σε τοπικό επίπεδο” σημείωσε.

Όπως επισημαίνεται στην ετήσια οικονομική έκθεση,  με αφετηρία την έναρξη του θερινού προγράμματος, από τη βάση της Λάρνακας θα επιχειρούν 4 αεροσκάφη Airbus, ενώ ο αριθμός των προορισμών που θα συνδέονται απευθείας με την Κύπρο θα φτάσει τους 14 για τους καλοκαιρινούς μήνες. Η συνολική ετήσια χωρητικότητα θα κινηθεί μεταξύ των 1,2 - 1,5 εκ. θέσεων για άμεσες συνδέσεις με την Ελλάδα και 7 επιπλέον χώρες. 

Με την αύξηση των συχνοτήτων προς την Αθήνα βελτιώνεται ακόμη περισσότερο η συνδεσιμότητα με το υπόλοιπο ευρωπαϊκό δίκτυο της Εταιρείας. Στο σχεδιασμό δίνεται έμφαση στην απευθείας σύνδεση της Κύπρου με τη Δυτική Ευρώπη, κυρίως με το Λονδίνο και το Παρίσι αλλά και το Μόναχο, το Μιλάνο και την Ζυρίχη, ενώ προβλέπεται η σύνδεση με το Τελ Αβίβ, το Κίεβο και τη Βηρυτό. 

Επιπλέον, μέσα στο 2015 προστίθενται 16 νέοι προορισμοί σε 9 νέες χώρες. Πρόκειται για το Ελσίνκι, την Τουλούζη, την Ντωβίλ, το Μετς, την Πίζα, την Μάλτα, το Άμστερνταμ, την Αλεξάνδρεια, το Σαρμ Ελ Σέιχ, την Πάφο, το Ριάντ, το Ταλίν, το Όσλο, την Τεχεράνη, το Ερεβάν και το Ντουμπρόβνικ.

Οφέλη λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου

Η πτώση των τιμών του πετρελαίου ευνοεί τα μεγέθη της εταιρείας, ενώ για περίπου 40% της απαιτούμενης ποσότητας έχουν συναφθεί συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (hedging) από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο και για το 25% έχει γίνει hedging από τον Ιανουάριο έως σήμερα.

Στον αντίποδα, η υποτίμηση του ευρώ έναντι του αμερικανικού δολαρίου επηρεάζει αρνητικά την κερδοφορία της εισηγμένης, με τις λειτουργικές δαπάνες που είναι αποτιμημένες σε δολάρια να ανέρχονται σε 50% του συνόλου. 

Ο κ. Βασιλάκης χαρακτήρισε ως θετική χρονιά το 2015, οπότε θα παραλειφθούν και τέσσερα νέα Airbus, λόγω και των πολύ καλών προοπτικών που υπάρχουν για τον τουρισμό. 

 

dimitris.delevegos@capital.gr