Γιατί το 2015 προμηνύεται δύσκολο για την Ελλάκτωρ
Παρασκευή, 27-Φεβ-2015 08:54
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Κατά το ένατο ετήσιο road Greek Roadshow του περασμένου Σεπτεμβρίου στο City του Λονδίνου, τα στελέχη του ομίλου Ελλάκτωρ είχαν δεχτεί βροχή ερωτήσεων από ξένους επενδυτές σχετικά με το εάν και κατά πόσο ο κατασκευαστικός όμιλος θα μπορούσε να επηρεαστεί από την επερχόμενη -τότε- αστάθεια στο πολιτικό πεδίο (λόγω και των προεδρικών εκλογών). Οι εξελίξεις των τελευταίων τεσσάρων μηνών επιβεβαιώνουν τη βασιμότητα της ανησυχίας που είχαν εκδηλώσει τότε οι επενδυτές, με τον μεγαλύτερο τεχνικό όμιλο της χώρας να «δοκιμάζεται» από την επιστροφή στην αβεβαιότητα της ελληνικής οικονομίας και κατ’ επέκταση του κατασκευαστικού κλάδου.
Στο πλαίσιο αυτό, το τμήμα ανάλυσης της Επενδυτικής Τράπεζας της Ελλάδας (IBG), με πρόσφατη έκθεσή του, αναφέρει ότι λόγω της μακροοικονομικής αβεβαιότητας και των καθυστερήσεων ως προς την υλοποίηση των μεγάλων έργων το 2015 είναι χρονιά προκλήσεων. Η IBG υποβάθμισε την τιμή-στόχο της Ελλάκτωρ σε 3,30 ευρώ από 5,20 ευρώ, διατηρώντας τη σύσταση «Buy». Πριν από μερικές ημέρες ο αμερικανικός οίκος Standard & Poor’s έθεσε την αξιολόγηση B+/B της εισηγμένης σε αρνητικό credit watch.
Κοινός παρονομαστής των δύο αυτών κινήσεων των αναλυτών; Οι επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία πριν και μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου που βύθισαν σε θολά νερά και τις ελληνικές κατασκευές και συγκεκριμένα :
- η αύξηση των αποδόσεων των ελληνικών ομόλογων που ενίσχυσε το κόστος κεφαλαίου
- η καθυστέρηση ως προς την υλοποίηση των έργων στις κατασκευές και στη διαχείριση απορριμμάτων που χαμηλώνει τις προσδοκίες για έσοδα και
- η ενδεχόμενη αρνητική επίδραση στους κυκλοφοριακούς όγκους και στα κέρδη από τις παραχωρήσεις λόγω της επιβράδυνσης της οικονομίας
Ανησυχία λόγω και χρηματοδοτικού κενού
Κατά την IBG ο Ελλάκτωρ παραμένει μία από τις καλύτερες επιλογές με στόχο την μεγιστοποίηση της έκθεσης στην ελληνική ανάκαμψη. Ωστόσο, προβληματισμό στους αναλυτές δημιουργεί σειρά παραγόντων που σχετίζεται με :
-τις κατασκευές. Εκτιμάται ότι θα επιβραδυνθεί η διαδικασία δημοπράτησης νέων δημόσιων έργων, δεδομένης της αδυναμίας εξεύρεσης χρηματοδότησης, κάτι που γίνεται κατανοητό εάν ληφθεί υπόψη το χρηματοδοτικό κενό και τα «χτυπήματα» που έχει δεχτεί τις τελευταίες εβδομάδες η ρευστότητα των τραπεζών. Ως αντίβαρο στην εσωτερική κρίση, θα μπορούσε να λειτουργήσει το γεγονός ότι το 50% του ανεκτέλεστου της εισηγμένης βρίσκεται στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο αυτό, η IBG μείωσε το στόχο για έσοδα από κατασκευές κατά 12%, ενώ προβλέπει αύξηση των κεφαλαιακών αναγκών και γι’ αυτό εκτιμάται ότι το cash flow θα είναι αρνητικό.
-τη διαχείριση απορριμμάτων. Ο κλάδος έργων περιβάλλοντος του ομίλου αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά εξαιτίας της ακύρωσης των τεσσάρων διαγωνισμών για την κατασκευή ισάριθμων μονάδων επεξεργασίας αλλά και των καθυστερήσεων ως προς τη συμβασιοποίηση των έργων ΣΔΙΤ για τα οποία έχουν υπάρξει πλειοδότες. Έτσι, οι αναλυτές αποτιμούν το ποσοστό 95% που ο Ελλάκτωρ κατέχει στην θυγατρική Ηλέκτωρ προς 172 εκατ. ευρώ από 208 εκατ. ευρώ.
-την Αττική Οδό. Ο κυκλοφοριακός όγκος που υποχώρησε σε ποσοστό 35% από το 2009, υποχώρησε το 2014 περίπου κατά 2%, τροφοδοτώντας τις προβλέψεις για επιστροφή σε θετικό πρόσημο κατά τη φετινή χρονιά. Βάσει των δεδομένων αυτών, η IBG τοποθετεί το προς διανομή μέρισμα στο 1,4 δισ. ευρώ έως το 2024 και αποτιμά τη συμμετοχή (59%) της Ελλάκτωρ στην εταιρεία λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου σε 450 εκατ. ευρώ.